Βάση της διαφωνίας είναι το γεγονός ότι το Ταμείο, παρότι τηρεί μέχρι στιγμής στάση αναμονής, φαίνεται ότι δεν υποχωρεί από τις προβλέψεις του για την προοπτική της ελληνικής οικονομίας. Συνεχίζει να προβλέπει ότι από το 2019 η Ελλάδα δεν θα μπορεί να πετυχαίνει πρωτογενές πλεόνασμα μεγαλύτερο από 1,5% του ΑΕΠ, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένει να υποχωρήσει από το 2,5% του ΑΕΠ που προβλέπει για το 2018 στο 1,8% του ΑΕΠ το 2019 μέχρι να υποχωρήσει στο 1% του ΑΕΠ το 2022.
Αντίστοιχα η Κομισιόν προβλέπει ότι η Ελλάδα με τα υφιστάμενα μέτρα και την εφαρμογή μέτρων και αντίμετρων για το 2019 – 2020 μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022, ενώ ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης θα είναι πάνω από 2%.
Απέναντι στο ενδεχόμενο το ΔΝΤ να μη δεχθεί τη λύση που θα προτείνουν οι Ευρωπαίοι και να μην ενεργοποιήσει το πρόγραμμα που έχει εγκρίνει από τον Ιούλιο για την Ελλάδα, κοινοτικοί αξιωματούχοι τόνιζαν ότι πλέον «η ευρωζώνη έχει ενηλικιωθεί και δεν χρειάζεται τη βοήθεια του Ταμείου». Ωστόσο παραδέχονταν ότι το Eurogroup θα θελήσει να έχει το ΔΝΤ εντός μέχρι και το τέλος του τρίτου προγράμματος.
Κάτι τέτοιο και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η τέταρτη και πιο δύσκολη αξιολόγηση, που επαναφέρει το κλίμα στην άνοιξη του 2017. Τότε η Ελλάδα αναγκάστηκε να αποδεχθεί πρόωρη νομοθέτηση μέτρων ύψους 5,2 δισ. μέσω περικοπών 1% του ΑΕΠ από τις συντάξεις και 1% μέσω της περικοπής κατά 1/3 του αφορολογήτου για μισθωτούς συνταξιούχους και αγρότες με αντάλλαγμα τα λεγόμενα «αντίμετρα» .
Στην τωρινή φάση, αν επιμείνει ξανά το Eurogroup στην παραμονή του ΔΝΤ, θα κάνει πραγματικότητα το χειρότερο δυνατό σενάριο: την πρόωρη εφαρμογή της περικοπής του αφορολογήτου μαζί με την περικοπή των συντάξεων το 2019 με παράλληλη αναβολή επ’ αόριστον των αντίμετρων όπως ζητά το ΔΝΤ.
Κτηματολόγιο: Για ποιους λήγει η προθεσμία - Βήμα-βήμα η διαδικασία και το maps.ktimatologio.gr
Κρίσιμες οι επόμενες 30 ημέρες
Μετά την αναβολή της συζήτησης της λύσης για το ελληνικό χρέος στη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης του Μαρτίου, η πρώτη ουσιαστική συζήτηση για το θέμα θα γίνει στο Eurogroup της 27ης Απριλίου.
Πριν από τη συζήτηση θα έχει προηγηθεί η εαρινή σύνοδος του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας, όπου οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών και οι εκπρόσωποι των Ευρωπαίων δανειστών θα συναντηθούν με την ηγεσία του Ταμείου έχοντας στην ατζέντα και το θέμα της Ελλάδας
Και αυτή τη φορά κρίσιμος θα είναι ο λόγος της γερμανικής πλευράς. Σίγουρα πάντως το καταρχήν βέτο που έθεσε για την εφαρμογή της γαλλικής πρότασης για σύνδεση της αποπληρωμής χρέους με το ρυθμό ανάπτυξης δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως καλή εξέλιξη. Τούτο διότι η «ελαστικότητα» που θα επέφερε θα μπορούσε να χωρέσει και τις εκτιμήσεις της Ε.Ε. και αυτές του ΔΝΤ για μια κοινά αποδεκτή λύση για το χρέος.
Μια πρώτη εικόνα θα υπάρχει κατά τη συνεδρίαση των Ευρωπαίων τεχνοκρατών στην Ομάδα Εργασίας της Ευρωομάδας (EWG) που θα συνεδριάσει στις 12 Απριλίου αφού θα συζητηθεί η ευρωπαϊκή πρόταση αλλά και η άποψη του ΔΝΤ που συμμετέχει ενεργά στις συνομιλίες.
Αύριο η δόση των 5,7 δισ.
Στο μεταξύ, αύριο 27 του μήνα αναμένεται να συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESΜ) με στόχο να αποφασίσει για την έγκριση της εκταμίευσης της υπο-δόσης των 5,7 δισ. από τα συνολικά 6,7 δισ. που έχουν εγκριθεί για την Ελλάδα. Παράλληλα, το Διοικητικό Συμβούλιο του ESM θα εξετάσει επίσης την έγκριση της τροποποίησης της δανειακής συμφωνίας του ESM με την Ελλάδα, η οποία συνομολογήθηκε το 2015.
Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]