Σημειώνεται πως οι δύο φάσεις υποβολής αιτήσεων υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στο νόμο έχουν συγχωνευθεί. Συνεπώς, η κατάθεση των προτάσεων πραγματοποιείται σε ένα και μόνο στάδιο (αίτηση και οικείος φάκελος τεκμηρίωσης).
Η γενική επιχειρηματικότητα είναι το καθεστώς, το οποίο κατά τον πρώτο κύκλο είχε τη μεγαλύτερη… ζήτηση. Μέσα στην εβδομάδα, μάλιστα, ανακοινώθηκαν οι πίνακες με τα προσωρινά αποτελέσματα για τα σχέδια που παίρνουν το «πράσινο φως» για να ξεκινήσει η υλοποίησή τους. Για την ακρίβεια, εγκρίθηκαν 70 -συνολικού προϋπολογισμού περίπου 519 εκατ. ευρώ, με το ύψος της συνολικής ενίσχυσης που θα λάβουν οι δικαιούχοι να ανέρχεται σε 161,5 εκατ. ευρώ- από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων.
Ωστόσο, εκκρεμεί η αξιολόγηση σειράς έργων από τις περιφέρειες. Κι αυτό διότι όσα επενδυτικά σχέδια είναι άνω των 3 εκατ. ευρώ υπόκεινται στις αρμοδιότητες της κεντρικής υπηρεσίας και τα υπόλοιπα στις περιφέρειες που κατατέθηκαν. Εξαίρεση αποτελούν τα σχέδια ύψους 3-6 εκατ. ευρώ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα οποία υποβάλλονται και αξιολογούνται από τις υπηρεσίες του πρώην υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης.
Της… αργοπορίας
Η δε προκήρυξη του δεύτερου κύκλου του ν. 4399/2016 καθυστερεί διότι, σύμφωνα με τον αρμόδιο γενικό γραμματέα Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, Λόη Λαμπριανίδη, δεν έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων. «Θέλαμε να είναι σε προχωρημένο στάδιο η αξιολόγηση των καθεστώτων για να τρέξει (σ.σ.: ο δεύτερος κύκλος)», δήλωσε χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. Ο ίδιος εξήγησε πως με αυτό τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα σε όσους επενδυτές δεν κατάφεραν να υπαχθούν στον πρώτο κύκλο να κάνουν τις απαραίτητες διορθώσεις στο επενδυτικό τους σχέδιο για να έχουν ακόμη μία ευκαιρία ένταξης.
Μέσα στο μήνα, λοιπόν, έχει δρομολογηθεί η προκήρυξη (δεύτερος κύκλος) των εξής καθεστώτων: «Ενισχύσεις μηχανολογικού εξοπλισμού», «Νέες ανεξάρτητες μικρομεσαίες επιχειρήσεις» και «Επενδύσεις μείζονος μεγέθους». Για τα δύο πρώτα, οι προσωρινοί πίνακες αξιολόγησης των προτάσεων που έχουν κατατεθεί εκτιμάται πως θα κοινοποιηθούν στις αρχές Φεβρουαρίου. Για το τρίτο δεν υπήρξε κάποιος επενδυτής που να εκφράσει ενδιαφέρον ενίσχυσης. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως η προκήρυξή του δεν καθυστέρησε λόγω αξιολόγησης. Κατά τα λεγόμενα του κ. Λαμπριανίδη, απλώς «θέλαμε να τα προκηρύξουμε τα τρία καθεστώτα μαζί». Υπολογίζεται πως τα παραπάνω θα παραμείνουν ανοικτά για περίπου 1,5 μήνα.
Με αυτά τα δεδομένα γίνεται αντιληπτό πως δεν έχει δοθεί ούτε ευρώ για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στο πλαίσιο του ν. 4399/2016, παρότι οδεύουμε προς τη συμπλήρωση ενός έτους από την ημέρα που έκλεισε για υποβολή αιτήσεων (καταληκτική ημερομηνία πρώτου κύκλου: 30.1.2017).
Από εκεί και πέρα, μέσα στον Φεβρουάριο σειρά θα πάρει η προκήρυξη δύο ακόμη καθεστώτων του νόμου: «Επενδύσεις καινοτομικού χαρακτήρα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις» και «Συνέργειες και δικτυώσεις clusters». Αργότερα, θα ακολουθήσουν τα καθεστώτα: «Ενδιάμεσοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί – ταμεία συμμετοχών» και «Ολοκληρωμένα χωρικά και κλαδικά σχέδια – αλυσίδες αξίας».
Πρόστιμο 314.389 ευρώ σε τρεις εταιρείες βρεφικών ειδών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Τα βασικά χαρακτηριστικά των 4+4 καθεστώτων
1. Γενική επιχειρηματικότητα: Περιλαμβάνει φοροαπαλλαγές, leasing και επιχορήγηση μισθολογικού κόστους. Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε ορεινές περιοχές, καθώς και σε περιοχές με μείωση πληθυσμού πάνω από 30%, αλλά και σε παραμεθόριες και νησιωτικές θα μπορούν να λάβουν επιχορήγηση έως 70%.
2. Νέες ανεξάρτητες μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Προβλέπεται 70% επιχορήγηση, φοροαπαλλαγές στο 100%, leasing και κάλυψη μισθολογικού κόστους.
3. Ενισχύσεις μηχανολογικού εξοπλισμού: Προβλέπει μόνο φοροαπαλλαγές για μηχανολογικό εξοπλισμό και μεταφορικά μέσα, με συνοπτικές διαδικασίες.
4. Επενδύσεις μείζονος σημασίας: Περιλαμβάνει σταθερό φορολογικό πλαίσιο για 12 χρόνια ή φοροαπαλλαγή έως 5 εκατ. ευρώ. Αφορά επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ, θέτοντας ως προϋπόθεση για κάθε 1 εκατ. ευρώ να δημιουργείται έως 1 θέση εργασίας.
• Τη σκυτάλη θα πάρουν τα εξής καθεστώτα:
1. Επενδύσεις καινοτομικού χαρακτήρα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Η επιχορήγηση φθάνει το 70% για μηχανήματα και εγκαταστάσεις, προβλέπονται φοροαπαλλαγές, ενώ ενισχύονται το leasing και το μισθολογικό κόστος.
2. Συνέργειες και δικτυώσεις clusters: 100% επιχορήγηση για τη δημιουργία κοινών υποδομών. Ακόμη προβλέπονται φοροαπαλλαγές, leasing και κάλυψη μισθολογικού κόστους.
3. Ενδιάμεσοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί – ταμεία συμμετοχών: Περιλαμβάνει χρηματοδοτικά εργαλεία για κεφαλαιουχική συμμετοχή, δάνεια, εγγυήσεις δανείων κ.ά.
4. Ολοκληρωμένα χωρικά και κλαδικά σχέδια – αλυσίδες αξίας: θα γίνει προκήρυξη προκειμένου ομάδα επιχειρήσεων σε συνεργασία με την Περιφέρεια στην οποία βρίσκεται ή κάποιο πανεπιστήμιο να καταθέτουν πρόταση για τη δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος.
Πορεία πρώτου κύκλου
Ο αναπτυξιακός νόμος έριξε αυλαία στις 30.1.2017 με 821 προτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ. Από αυτές, η πλειονότητα (για την ακρίβεια 496 έργα) αφορά στο καθεστώς «Γενική επιχειρηματικότητα», 271 υπάγονται στο καθεστώς «Νέες ανεξάρτητες μικρομεσαίες επιχειρήσεις», 54 στο «Μηχανολογικό εξοπλισμό», ενώ καμία πρόταση δεν κατατέθηκε για το καθεστώς «Επενδύσεις μείζονος μεγέθους».
Αξίζει να σημειωθεί πως σημαντικό τμήμα των υποψήφιων επενδυτών (41,3%) αιτήθηκε φορολογική απαλλαγή και λιγότεροι επιχορήγηση ή leasing ή ενίσχυση μισθολογικού κόστους. Από εκεί και πέρα, το 75% των προτάσεων και το 51,3% του συνολικού προϋπολογισμού των επενδύσεων είναι στη βιομηχανία (κυρίως αγροτοδιατροφή). Στον κλάδο του τουρισμού υπάγεται το 35% των σχεδίων, τα οποία αντιστοιχούν στο 48,7% του ύψους των επενδύσεων.
ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]