Η εξασφάλιση του 98,2% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας Hellenic Seaways από την Attica Group αλλάζει πλήρως το τοπίο στην ελληνική ακτοπλοΐα. Παράλληλα, όμως, σηματοδοτεί και την επέκταση των Μινωικών Γραμμών που ελέγχονται από τον ιταλικό όμιλο του Εμανουέλε Γκριμάλντι και σε άλλες γραμμές. Το παζλ της ελληνικής ακτοπλοΐας συμπληρώνεται από τις αγορές νέων πλοίων από τον Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets και την Golden Star Ferries των αδελφών Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου που προκαλούν αναταράξεις κυρίως στις γραμμές που έχουν ως αφετηρία τη Ραφήνα. Ανάλογες κινήσεις αναμένονται και από τις εταιρίες ΑΝΕΚ (συνεκμεταλλεύεται τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής με την Attica Group) και Fast Ferries του Γιάννη Παναγιωτάκη.
Οι Μινωικές Γραμμές έβαλαν στα ταμεία τους 74,5 εκατ. ευρώ, αλλά πήραν και το ταχύπλοο Highspeed 7 της HSW έναντι 25 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι το πλοίο αυτό είναι το ταχύτερο επιβατηγό οχηματαγωγό στην Ευρώπη, αφού αναπτύσσει ταχύτητα 42 κόμβων και είναι δρομολογημένο στη γραμμή Ηράκλειο-Σαντορίνη-Ιος-Πάρος-Μύκονος. Η θυγατρική του ομίλου Γκριμάλντι θα αυξήσει πλέον τα μερίδια της στις γραμμές της Κρήτης, που είναι ιδιαίτερα αποδοτικές τους καλοκαιρινούς μήνες.
Με το έτερο πλοίο Superfast XII, που εξασφάλισε με 74 εκατ. ευρώ ο όμιλος Γκριμάλντι, θα εδραιώσει ακόμα περισσότερο τη θέση του στις γραμμές της Αδριατικής. Το πλοίο έχει δυνατότητα μεταφοράς 1.550 επιβατών και 130 φορτηγών μαζί με 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα ή εναλλακτικά 750 Ι.Χ. αυτοκίνητα, στα 4 επίπεδα του γκαράζ!
Ταυτόχρονα, οι αδελφοί Γ. και Δ. Στεφάνου αγόρασαν το τριμαράν Super Speed. Πρόκειται για το ταχύπλοο Krilo Eclipse, το οποίο ταξίδευε με τη σημαία της Κροατίας. Με το πλοίο αυτό η εταιρία Golden Star Ferries αυξάνει τα ταχύπλοά της σε τρία, τα οποία θα δρομολογηθούν στις Κυκλάδες. To Super Speed είναι trimaran, κατασκευασμένο το 2002 στο ναυπηγείο North West Bay Ships, με μήκος 54,5 μ. και πλάτος 15,08 μ., με ταχύτητα 40 κόμβων και χωρητικότητα 473 επιβατών.
Εξάλλου, η Sea Jets του Μάριου Ηλιόπουλου φαίνεται αποφασισμένη να δρομολογήσει ταχύπλοα και το χειμώνα εκτοξεύοντας τον ανταγωνισμό στο λιμάνι της Ραφήνας στα ύψη, δεδομένου ότι ο πλοιοκτήτης δήλωσε πρόσφατα στο υπουργείο Ναυτιλίας ότι θα δρομολογήσει από φέτος το χειμώνα το ταχύπλοο Champion τα Σαββατοκύριακα και το μικρό Sea Jet τις καθημερινές. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα πρακτικά προβλήματα που πρέπει να λυθούν στο λιμάνι της Ραφήνας, όπως αυτό των αναχωρήσεων σχεδόν την ίδια ώρα, αφού για 7 θέσεις ελλιμενισμού έχουν ζητηθεί 11 αναχωρήσεις πλοίων για τους ίδιους προορισμούς.
Τα επιβατηγά συνεισφέρουν στο ΑΕΠ 12 δισ. ευρώ το χρόνο
Ολες οι επενδυτικές κινήσεις των ακτοπλόων εφοπλιστών δεν γίνονται τυχαία. Η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, στην οποία επισημαίνεται ότι η συνολική συμβολή των εσωτερικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών εκτιμάται σε 12,9 δισεκατομμύρια ευρώ στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν κατά το προηγούμενο έτος που αντιστοιχεί σε ποσοστό 7,3%.
Το πιο ενθαρρυντικό στοιχείο από την έρευνα του ΙΟΒΕ είναι ότι τα πλοία αντέχουν στον ανταγωνισμό των αεροπλάνων, δεδομένου ότι οκτώ νησιά (Σαντορίνη, Μύκονος, Κεφαλλονιά, Μήλος, Λήμνος, Λέρος, Κάλυμνος, Καστελλόριζο) εμφάνισαν το 2016 αυξήσεις στη μεταφορά επιβατών με πλοία, ανεξάρτητα αν είχαν άνοδο και οι αεροπορικές μεταφορές. Βέβαια, παρατηρούνται και προορισμοί που είχαν μείωση μεταφοράς επιβατών και στα αεροπλάνα. Οι προορισμοί αυτοί είναι το Ηράκλειο, η Χίος, η Λέσβος, η Σάμος, η Αστυπάλαια, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Σητεία. Ωστόσο, να αναφέρουμε ότι το 2016 οι αεροπορικές αφίξεις ήταν αυξημένες κατά 42,7% σε σχέση με το 2009, ενώ στους αποβιβασθέντες με ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στους ίδιους προορισμούς καταγράφεται μείωση κατά 7,4%.
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής