Κοινός τόπος είναι ότι μετά τον Οκτώβριο του 2015 υπήρξε στροφή 180 μοιρών αναφορικά με κυβερνώσες λογικές περί αποκρατικοποιήσεων, με αποτέλεσμα ήδη να διαμορφώνεται ο καμβάς του νέου τοπίου σε κομβικής σημασίας λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας. Παρ’ όλα ταύτα υπήρξε και υπάρχει μπαράζ αγκυλώσεων κυρίως από τα υπουργεία ΥΠΕΚΑ, Πολιτισμού και Μεταφορών, αγκάθια που δημιούργησαν πληγές στην ταχεία πορεία αποκρατικοποιήσεων που κυοφορούν την απασχόληση χιλιάδων εργαζομένων, όπως αυτή του Ελληνικού που ακόμη «περνάει από την κρησάρα» γνωστών αντιεπενδυτικών κύκλων.
Αναμφίλεκτα κορυφαία στελέχη της Fraport αντιμετώπισαν ακόμη και διλήμματα ανάγκης ψυχιατρικής υποστήριξης, ούτως ώστε να αντιμετωπίσουν υψηλής δυσκολίας εμπόδια με τα υπουργεία Υγείας (κυρίως) και Μεταφορών. Από την άλλη πλευρά, οφείλεται να ομολογηθεί ότι τα μεγέθη των εν λόγω αποκρατικοποιήσεων είναι μεγάλα και τα προβλήματα που αναδύθηκαν, προέρχονταν από ένα ράθυμο και απόλυτα γραφειοκρατικό περιβάλλον του Δημοσίου το οποίο είχε τροφοδοτηθεί από όλες τις κυβερνήσεις. Τα 2,114 δισ. ευρώ που συγκεντρώθηκαν φαντάζουν ως άθλος κάτω από τις παρούσες συνθήκες. Βέβαια η σχετική προεργασία είχε ξεκινήσει τα προηγούμενα έτη και πολλοί διαγωνισμοί έπρεπε να έχουν τελειώσει 2 έτη πριν. Για παράδειγμα, ο διαγωνισμός για την Κασσιόπη τελείωσε μετά από 4,5 έτη από την προκήρυξή του και ολοκληρώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 2016. Παρόμοια πήγαν όλοι οι διαγωνισμοί, πλην των ακινήτων μέσω της διαδικασίας e-auction.
H Πολιτεία, με παρακίνηση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και του υπουργού Επικρατείας κ. Αλέκου Φλαμπουράρη, επιχειρεί:
- Πρώτον να τρέξει τις διαδικασίες -αφού το ταμείο είναι μείον- για επενδύσεις όπως αυτή του Ελληνικού. Μετά από 30 μήνες έγινε αντιληπτό ότι η υλοποίηση της επένδυσης του Ελληνικού που δύναται να αλλάξει την εικόνα του επενδυτικού χάρτη στην Ελλάδα είναι μονόδρομος.
- Δεύτερον να αντιμετωπίσει εσωτερικά μέτωπα από στελέχη που -αυτοί που γνωρίζουν αναφέρουν ότι- ζουν στη «ζώνη του λυκόφωτος».
Εμπλουτισμός
Ομως, για να τρέξουν τα παραπάνω αναζητείται για το ΤΑΙΠΕΔ εμπλουτισμένο διοικητικό σχήμα, το οποίο θα αναλάβει να υλοποιήσει τις πολιτικά δύσκολες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας και να αντιμετωπίσει καυτές εκκρεμότητες.
Αλλωστε εντός των επόμενων δύο εβδομάδων θα κριθεί η τύχη των τριών σημερινών μελών του διοικητικού συμβουλίου (πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν από το υπουργείο Οικονομικών προβλήματα με την πρόεδρο κ. Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και το μέλος του Δ.Σ. κ. Αγγελο Βλάχο), ενώ θα προστεθούν νέα μέλη, ώστε να γίνει πενταμελές όπως ορίζει ο ιδρυτικός νόμος. Μπορεί μέχρι το τέλος του χρόνου το ταμείο να έχει μόνο δύο μεγάλα ανοικτά μέτωπα, αυτά του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, αλλά μέχρι τότε θα έχουν παραδοθεί οι εισηγήσεις των συμβούλων για τις ενεργειακές εταιρίες (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ κ.λπ.). Το 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν κάποιοι από τους νέους διαγωνισμούς, αν και οι προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου που εντάχθηκε στο πολυνομοσχέδιο μιλούν για πενιχρά έσοδα από νέες ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2019-2021.
Το αεροδρόμιο
Μέχρι τότε, η σημερινή διοίκηση αναμένεται να έχει περαιώσει τα παζάρια (στα οποία συμμετέχει και το υπουργείο Υποδομών) για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Πρόκειται για διαδικασία που έχει καθυστερήσει σημαντικά, αν και αρχικά εμφανιζόταν ως περίπατος και ως εξαιρετικά συμφέρουσα για το Δημόσιο. Η σύμβαση παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» λήγει το 2026 και η 20ετής παράταση θεωρείται απαραίτητη, ώστε να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στο 30% του ΔΑΑ που ελέγχει. Αν κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα, όπως εκτιμάται, η εκκρεμότητα με την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ΤΑΙΠΕΔ, μένουν τα ανοικτά μέτωπα του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, καθώς και η πώληση του 5% του ΟΤΕ.
Για τον ΔΕΣΦΑ υπάρχει η εμπειρία από τους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς (που υπήρξαν άκαρποι) και η συμφωνία με τους δανειστές που περιλαμβάνεται στο συμπληρωματικό Μνημόνιο, αλλά και σαφές ενδιαφέρον από ευρωπαϊκούς ομίλους. Το θέμα είναι πώς θα εξηγήσει η κυβέρνηση το ναυάγιο του προηγούμενου διαγωνισμού, όπου η αζερική Socar προσέφερε 400 εκατ. ευρώ, όταν οι νέες προσφορές, για το ίδιο ποσοστό του ΔΕΣΦΑ, θα είναι πολύ χαμηλότερες, όπως επισημαίνουν στελέχη της ενεργειακής αγοράς. Οσο για το Ελληνικό, όλα θα κριθούν μέχρι τον Νοέμβριο, όπως προβλέπει και η συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development καθώς και τους δανειστές. Μέχρι τότε πρέπει να έχει λυθεί το θέμα με τα 37 στρέμματα δάσους (το ΤΑΙΠΕΔ καταθέτει ένσταση στην πρόσφατη απόφαση του δασάρχη Πειραιά) και βουνό από άλλες, μικρότερες εκκρεμότητες. Παράλληλα πρέπει να έχει αποφασίσει η κυβέρνηση τι θα κάνει με τις χωροθετήσεις καζίνο στην Αττική (με τη μετεγκατάσταση ή όχι του Καζίνο Πάρνηθας) και να έχει προκηρύξει το διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση άδειας καζίνο εντός του συγκροτήματος του Ελληνικού.
Συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν από το 2015 έως και σήμερα
- 14 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Παραχωρήθηκε στις 11 Απριλίου 2017 το δικαίωμα της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των εν λόγω αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα αεροδρόμια για 40+10 χρόνια. Το οικονομικό τίμημα ανήλθε σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ συν 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος στο 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στην ανάδοχο κοινοπραξία συμμετέχει ο όμιλος Κοπελούζου μέσω θυγατρικής του.
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Εγινε αποδεκτή η οικονομική προσφορά της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. ύψους 45 εκατ. ευρώ. Στις 8 Ιανουαρίου 2017 υπογράφηκε η συμφωνία πώλησης (SPA) της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. Ο φάκελος βρίσκεται στις Βρυξέλλες, προκειμένου να προχωρήσει η διαγραφή χρέους από την DGComp ύψους περίπου 750 εκατ. ευρώ που αφορούν σε παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Κατόπιν, θα προχωρήσει η διαδικασία ολοκλήρωσης της συναλλαγής.
- ΟΛΠ Α.Ε.
Πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας σε δύο φάσεις (51%+16%) αντί 368,5 εκατ. ευρώ. Στις 10 Αυγούστου 2016 ολοκληρώθηκε η χρηματιστηριακή μεταβίβαση του 51% του ΟΛΠ στην Cosco.
- ASTIR PALACE ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
Πώληση μετοχών της εταιρίας αντί 400 εκατ. ευρώ εκ των οποίων για το ΤΑΙΠΕΔ 95 εκατ. ευρώ (το λοιπό τίμημα ανήκει στην Εθνική Τράπεζα) στην Apollo Investment Holdco. Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε στις 27 Οκτωβρίου 2016.
- ΚΑΣΣΙΟΠΗ, ΚΕΡΚΥΡΑ
Πώληση μετοχών εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) NCH Capital έναντι 23 εκατ. ευρώ, διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 2016.
- ΟΛΘ
Στις 25 Απριλίου 2017 η ένωση των εταιριών Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments Ltd. και Terminal Link SAS ανακηρύχτηκε πλειοδότης με προσφορά 231,926 εκατ. ευρώ για την αγορά του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σημειώνεται ότι στην ανάδοχο κοινοπραξία συμμετέχει ο όμιλος Σαββίδη μέσω θυγατρικής του.
- ΟΔΙΕ (ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΑΚΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ)
Παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος για την οργάνωση ιπποδρομιακού στοιχήματος για 20 χρόνια έναντι του ποσού των 40,5 εκατ. ευρώ στον ΟΠΑΠ στον οποίο συμμετέχουν με μειοψηφικά μερίδια οι όμιλοι Μελισσανίδη και Κοπελούζου.
- ΔΥΟ AIRBUS AIRCRAFT A340-300
Πουλήθηκαν αντί του ποσού των 4,2 εκατ. δολαρίων.
- ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ «ΛΗΤΩ» ΡΟΔΟΥ
Πώληση αντί 16,9 εκατ. ευρώ στην εταιρία «ΑΣΤΕΡΑΣ 2020». Η μεταβίβαση του ακινήτου ολοκληρώθηκε στις 4 Μαΐου 2017. Το απέκτησε θυγατρική εταιρία που ανήκει στον όμιλο Δουζόγλου (Ελληνας ομογενής από τη Βενεζουέλα που έχει επιδοθεί σε μπαράζ εξαγορών ακινήτων στην Ελλάδα την τελευταία διετία).
- ΑΓΟΡΑ ΜΟΔΙΑΝΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η One Outlet A.E. έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής με συνολική οικονομική προσφορά 1,9 εκατ. ευρώ. Ο φάκελος του διαγωνισμού έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
Εργα που βρίσκονται σε εξέλιξη
- ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.
Πώληση μετοχών της εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) Ελληνικόν Α.Ε. στην κοινοπραξία εταιριών υπό τη Lamda Development έναντι 915 εκατ. ευρώ (όμιλος Λάτση). Στη συμφωνία προβλέπεται σημαντικός αριθμός έργων και επενδύσεις για την ανάπλαση-ανάπτυξη ακινήτου, που μετά το MoU που υπογράφηκε στις 7/6/2016 ανεβάζουν το ύψος της συνολικής επένδυσης στα 8 δισ. ευρώ. Αναμένεται η ρύθμιση δασικών και αρχαιολογικών θεμάτων. Στη συνέχεια θα υποβληθεί το τελικό master plan και η παρουσίαση της ΣΜΠΕ από τον επενδυτή. Ακόλουθα, εκκίνηση διαδικασίας για την έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος.
- ΑΦΑΝΤΟΥ, ΡΟΔΟΣ
Αναμένεται η υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης (MoU) με το υπουργείο Πολιτισμού για να προχωρήσει η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης που αφορά στην πώληση μετοχών εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) αντί 41 εκατ. ευρώ. Το απέκτησε ο Ελληνοαμερικανός Αγγελίδης.
- ΕΕΣΣΤΥ
Για την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ έχουν υποβάλει εκδήλωση ενδιαφέροντος η ιταλική Ferrovie και η τσεχική Skoda. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών η 30ή Ιουνίου 2017.
- ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
Σχεδιάζεται μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών κάθετων αξόνων. Αναμένεται η δημοσίευση τευχών διαγωνισμού το προσεχές διάστημα.
- ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Παράταση της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια (έως το 2046). Η διαπραγμάτευση με τη ΔΑΑ Α.Ε. βρίσκεται σε εξέλιξη. Ακούγεται από ελληνικής πλευράς ότι ενδιαφέρεται ο όμιλος Κοπελούζου.
Τα ακίνητα που έχουν πωληθεί μέχρις στιγμής
Εν τω μεταξύ, μέσω της διαδικασίας e-euction το ΤΑΙΠΕΔ συγκέντρωσε το ποσό των 71,7 εκατ. ευρώ (στο ποσό αυτό εμπεριέχεται και η πώληση των ακινήτων Λητώ και Μοδιάνο που αναφέρθηκαν παραπάνω).
Ειδικότερα έχουν πωληθεί τα παρακάτω κτίρια: τριώροφο διατηρητέο κτίριο 490 τ.μ. στην οδό Θεοφίλου 13 στην Ανω Πόλη Θεσσαλονίκης, αγροτεμάχιο 85.668 τ.μ. στη θέση Τούζλα Καβάλας, οικόπεδο 5.089 τ.μ. παραπλεύρως της Αττικής Οδού και πλησίον του κόμβου της Λ. Κηφισίας, στο Μαρούσι, εξαώροφο κτίριο 853 τ.μ. μετά δώματος και υπογείου στο Σύνταγμα στην οδό Ευγαγγελιστρίας 9, διώροφο κτίριο 404 τ.μ. στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας (Ειρηνοδικείο). Επίσης, το Ειρηνοδικείο Μεσσήνης (ισόγειο κτίριο μεθ’ υπογείου 512 τ.μ. στη Μεσσήνη), το Αρχοντικό Ευαγγελινάκη (τριώροφο διατηρητέο λιθόκτιστο αρχοντικό, πρώην ξενώνας, 372 τ.μ. στις Μηλιές Πηλίου), οικόπεδο 5.880 τ.μ. με 11 κτίσματα-αποθήκες στο Μοσχάτο, παραθαλάσσια έκταση 26.237 τ.μ. στη θέση Πόρτες-Βρωμαλυκή Αγίου Μάμα Χαλκιδικής, το «Λητώ» Μυκόνου (μισθωμένο ξενοδοχείο 2.038 τ.μ., κατηγορίας 4* στη Χώρα-παλιό λιμάνι της Μυκόνου), το Αρχοντικό Μουσλή (παραδοσιακό τριώροφο αρχοντικό 417 τ.μ., πρώην ξενώνας, χαρακτηρισμένο ως έργο τέχνης, στη Μακρυνίτσα Πηλίου), το Ειρηνοδικείο Λίμνης Ευβοίας (διώροφο πλακοσκεπές κτίριο 235,25 τ.μ. επί της παραλιακής οδού του οικισμού Λίμνη Ευβοίας), το Ειρηνοδικείο Σιντικής Σερρών (διώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου, επιφανείας 377,50 τ.μ., στα Κάτω Πορόια Δήμου Σιντικής Σερρών), το Αρχοντικό Κατσάνη (διατηρητέα διώροφη οικία μεθ’ υπογείου 442 τ.μ. στη Σουράδα Μυτιλήνης), παραθαλάσσια έκταση 8.289 τ.μ. στην παραλία Καλαμίτσας Καβάλας, παλαιά τριώροφη οικία 372 τ.μ. στην οδό Σμολένσκυ 4 στο Νέο Φάληρο, τετραώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και δώματος 2.160 τ.μ. στη Μητροπόλεως 9, Αθήνα, παραθαλάσσια έκταση 38.108 τ.μ. στη θέση Καλά Νερά Δήμου Νοτίου Πηλίου Μαγνησίας, το «Ξενία» Σκιάθου (έκταση 66.000 τ.μ. στην περιοχή Κουκουναριές Σκιάθου μετά του διατηρητέου κτιρίου του παλαιού ΞΕΝΙΑ), το Σανατόριο Μάνας (παλαιό σανατόριο επιφανείας 2.509 τ.μ. στη θέση Κορφοξυλιά, πλησίον του οικισμού Μαγουλιάνα στην Αρκαδία) και ποσοστό 43,63% εξ αδιαιρέτου της κηρυγμένης ως διατηρητέας στεγασμένης αγοράς τροφίμων, γνωστής ως «Αγορά Μοδιάνο», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Εξωτερικό
Στο εξωτερικό έχουν πωληθεί: τριώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας, επιφανείας 2.387 τ.μ., σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης του Βελιγραδίου, ο Β’ όροφος του συγκροτήματος γραφείων «The 3 Dag Condominium», επιφανείας 1.416 τ.μ., στο Μανχάταν, τετραώροφο κτίριο 8.120 τ.μ. επί της λεωφόρου Massachusetts στην Ουάσινγκτον, εξαώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας-πρώην ξενοδοχείο, επιφανείας 1.600 τ.μ., στο ιστορικό κέντρο της Ρώμης και τριώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας, επιφανείας 1.157 τ.μ., πλέον 4 βοηθητικών κτισμάτων 361,7 τ.μ., στο κέντρο του Ερεβάν στην Αρμενία.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
pressntigri@gmail.com
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπη έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής