Η πρώτη δυσάρεστη επιβεβαίωση ήρθε χθες από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η οποία έδωσε μια πρώτη εκτίμηση για την ύφεση της οικονομίας για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου που ανέμεναν τόσο οι δανειστές όσο και το υπουργείο Οικονομικών.
Η Στατιστική Αρχή διαπιστώνει για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2016 ύφεση της οικονομίας με βάση την ίδια σύγκριση ύφεσης 1,1% του ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του 2016.
Ακόμη και στην τρίμηνη σύγκριση που δίνει μια βραχυχρόνια τάση, τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. καταγράφουν το πρώτο τρίμηνο του χρόνου ύφεση 0,1% σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2016, έναντι ύφεσης 1,2% το τέταρτο τρίμηνο του 2016 σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς.
Με αυτά τα δεδομένα, η ελληνική οικονομία βρίσκεται επισήμως σε ύφεση έχοντας δύο συνεχόμενα αρνητικά τρίμηνα, ενώ βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη η διαδικασία για το κλείσιμο της δεύτερης διαπραγμάτευσης αλλά και οι διαβουλεύσεις για τη συζήτηση για το χρέος.
Κάτω από το στόχο
Το αποτέλεσμα έχει ενσωματωθεί και στις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, το οποίο προβλέπει για φέτος ρυθμό ανάπτυξης 1,8% του ΑΕΠ έναντι 2,7% του ΑΕΠ μέχρι και το τέλος του 2016.
Η διαφορά με τα στοιχεία των εαρινών προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την περασμένη Πέμπτη, όπου προβλεπόταν για φέτος ρυθμός ανάπτυξης 2,1%, είναι ότι όταν συντασσόταν η ευρωπαϊκή έκθεση δεν υπήρχαν στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του 2017. Η αναθεώρηση έγινε μόνο με βάση την ύφεση του τέταρτου τριμήνου του 2016, η οποία από μόνη της δημιουργούσε μια αρνητική επίδραση της τάξης του 0,6% του ΑΕΠ για το ρυθμό ανάπτυξης του 2017.
Στην έκθεση τονιζόταν ότι για την ανάκαμψη της οικονομίας θα πρέπει να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση και η Ελλάδα να ολοκληρώσει με επιτυχία το πρόγραμμα με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Χάνεται το πρώτο εξάμηνο
Το χειρότερο είναι ότι σε λίγες εβδομάδες κλείνει και το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου, με τη συμφωνία για την Ελλάδα να αναμένεται το νωρίτερο στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου περιλαμβάνοντας και τη λύση αλλά και τη δημοσιονομική πορεία μετά το 2018 .
Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν κλείσουμε οριστικά τον Ιούνιο, το πρώτο εξάμηνο θα έχει χαθεί για την οικονομία. Σε μια τέτοια πολύ πιθανή εξέλιξη θα πρέπει να έχουμε μια νέα σημαντική αναθεώρηση του ΑΕΠ μέχρι και το φθινόπωρο από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. αλλά και από την Κομισιόν, που μπορεί να ανοίξει ξανά τη συζήτηση για μέτρα που ήδη υπάρχουν και θα μεταφερθούν χρονικά λίγο νωρίτερα.
«Τρύπα» 819 εκατ. στα έσοδα του κράτους
Εκτός από την ανάπτυξη όμως, αρχίζει να προδιαγράφεται δύσκολη πορεία και στα δημοσιονομικά, αφού το Γενικό Λογιστήριο του κράτους διαπιστώνει υστέρηση 152 εκατ. ευρώ στα τακτικά έσοδα και 1,19 δισ. ευρώ στις πρωτογενείς δαπάνες, που οδηγούν όμως σε πρωτογενές πλεόνασμα 1,7 δισ. ευρώ στο τέλος Απριλίου.
Ειδικότερα, το ύψος των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε σε 15,3 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 819 εκατ. ευρώ ή 5,1% έναντι του στόχου. Η υστέρηση αυτή ενσωματώνει και την επιμέρους υστέρηση κατά 666 εκατ. ευρώ των εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, τα οποία αφορούν την απορρόφηση κοινοτικών πόρων. Η απορρόφηση αυτή αφορά το ρυθμό εξέλιξη των αιτήσεων πληρωμής του ελληνικού Δημοσίου και σε κανένα έτος δεν είναι «γραμμική», δηλαδή κατανεμημένη ισόποσα στους 12 μήνες του χρόνου.
Πιο χαρακτηριστική είναι η εικόνα για τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού που ανήλθαν σε 14.567 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα κατά 152 εκατ. ευρώ ή 1,0% έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2017.
Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 1.262 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 284 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (978 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 742 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 666 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου – Απριλίου 2017 ανήλθαν στα 16,44 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,73 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (18,17 δισ. ευρώ).
Επιχορηγήσεις
Ειδικότερα, οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 15,9 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1,16 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Μειωμένες έναντι του στόχου ήταν κυρίως οι επιχορηγήσεις νοσοκομείων, ΥΠΕ-ΠΕΔΥ κατά 85 εκατ. ευρώ, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης κατά 169 εκατ. ευρώ, οι επιδοτήσεις γεωργίας κατά 150 εκατ. ευρώ (κυρίως για την κάλυψη ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ), οι αποδοχές και συντάξεις κατά 134 εκατ. ευρώ, οι αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά 332 εκατ. ευρώ και τα επιδόματα πολυτέκνων κατά 55 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 κατά 164 εκατ. ευρώ. Εχουν καταβληθεί επιπλέον 85 εκατ. ευρώ για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και 77 εκατ. ευρώ για εξοπλιστικά προγράμματα του υπουργείου Εθνικής Αμύνης.
Οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 535 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 569 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου