Η καλή δημοσιογραφία δεν είναι εύκολη, ούτε αυτονόητη, ειδικά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και του ανηλεούς βομβαρδισμού με πληροφορίες. Η Shazna Nessa, με εμπειρία άνω των 20 ετών ως επικεφαλής σχεδιασμού της ψηφιακής δημοσιογραφίας, με πιο πρόσφατη θητεία ως παγκόσμια επικεφαλής του Τμήματος Οπτικού Υλικού και αρχισυντάκτρια στη «Wall Street Journal», εξηγεί γιατί η μεταψηφιακή εποχή των Μέσων Ενημέρωσης δεν σταματά ποτέ.
«Ο τρόπος που διανέμονται τα νέα έχει αλλάξει και πρέπει να σκεφτόμαστε στρατηγικά. Κάποιοι θα εξακολουθήσουν να επενδύουν στον γραπτό Τύπο γιατί είναι ακόμα πολύ σημαντικό για μια μεγάλη μερίδα αναγνωστών. Το ίδιο και η ενημέρωση μέσα από τα κομπιούτερ ή τα κινητά μας», λέει στον «Ελεύθερο Τύπο» και προσθέτει:
«Από τις πρώτες μέρες του Ιντερνετ συνειδητοποιήσαμε ότι έπρεπε να κάνουμε καλύτερη δουλειά και να βρίσκουμε τους αναγνώστες μας εκεί που είναι και όχι να υποθέτουμε ότι εκείνοι θα βρουν τις ιστορίες μας σε ένα τόσο ανταγωνιστικό σύμπαν. Πλέον, τα περισσότερα ειδησεογραφικά Μέσα στέλνουν newsletters μέσω μέιλ ή ειδοποιήσεις στα κινητά, δημοσιεύουν ιστορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή στο Apple News. Σύντομα η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αλλάξει τις δυνατότητες των συσκευών μας για πιο προσωποποιημένη ενημέρωση, πιο έξυπνες και ευέλικτες διεπαφές και εξελιγμένους προσωπικούς βοηθούς».
Αρκεί ένα Μέσο να επενδύει σημαντικά ποσά στην τεχνολογική αναβάθμιση ή χρειάζεται και αλλαγή κουλτούρας στην αίθουσα σύνταξης;
«Δεν κοστίζει ακριβά να είσαι ανοικτός στην εκμάθηση νέων εργαλείων και προσεγγίσεων. Ομως απαιτείται μια δημιουργική και χωρίς αποκλεισμούς κουλτούρα, απαιτείται να εστιάζουμε στους αναγνώστες και όχι στο εγώ μας. Και να συνεργαζόμαστε με ειλικρινή προθυμία με συναδέλφους μας που έχουν διαφορετικές δεξιότητες και ιδέες. Δεν χρειάζονται διακρίσεις ανάμεσα σε “παλιούς” και “νέους” δημοσιογράφους. Ο καθένας έχει κάτι να διδάξει και να διδαχθεί».
Νίκος Μουτσινάς: Με το ζόρι έκανε πρεμιέρα, σπόντες για την παραγωγή και χυλόπιτα για τον τηλεθεατή
Για την έμπειρη δημοσιογράφο, αν δεν εκμεταλλευτούμε τα σύγχρονα δημοσιογραφικά εργαλεία, τις ψηφιακές φόρμες αφήγησης και τις πλατφόρμες στις οποίες αναζητά ενημέρωση το κοινό μας, τότε θα έχουμε αποτύχει στην αποστολή μας. Ομως τι ακριβώς σημαίνει «οπτική δημοσιογραφία»;
«Είναι τόσο ευρύς όρος που καταντά να μην είναι χρήσιμος», απαντά και εξηγεί: «Θα μπορούσε να είναι μια σειρά φωτογραφιών, βίντεο, απεικόνιση δεδομένων, κάρτες, editorial design, κινούμενα γραφικά και πολλά άλλα. Μερικές φορές η οπτική δημοσιογραφία δεν είναι καν οπτική. Μπορεί να είναι μια ακουστική ιστορία για πολυμέσα ή μια υψηλού επιπέδου σχεδιασμένη αφήγηση».
Ωστόσο, το σημαντικότερο για την ίδια είναι να μην ξεχνάμε ότι «οι καλύτερες ιστορίες αποτυπώνονται μέσα από τη συνεργασία. Φανταστείτε έναν δημοσιογράφο που έχει μια ιδέα για ένα θέμα να συζητά με διαφορετικές ομάδες. Μπορεί να αλλάξει ακόμα και η προσέγγιση της ιστορίας του και να γίνει μια σειρά οπτικών δεδομένων αντί για ένα κείμενο 900 λέξεων. Φυσικά, υπάρχουν φορές που μια εξαιρετική ιστορία σε κείμενο μπορεί να εμπλουτιστεί και να δυναμώσει με γραφήματα και φωτογραφίες, αλλά και πάλι αυτό πρέπει να γίνει ομαδικά». Πώς μπορούμε να «δεσμεύσουμε» τους αναγνώστες;
«Πολλοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί κάνουν εκδηλώσεις ώστε να γνωρίζουν οι αναγνώστες τους δημοσιογράφους ή διαδικτυακές συναντήσεις Q&As (Ερωτήσεις και Απαντήσεις) με εξειδικευμένους ρεπόρτερ για θέματα εξαιρετικά σημαντικά ή πολύπλοκα. Ενα διαδικτυακό Zoom event είναι φθηνό και έχει μεγάλη απήχηση και επίδραση όταν ο κόσμος προσπαθεί να καταλάβει τι γίνεται χωρίς περιττές ή άχρηστες πληροφορίες».
Το «σωστός» πιο σημαντικό από το «γρήγορος»
Στις μέρες μας υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση για όλο και πιο γρήγορο «ανέβασμα» μιας είδησης. Αυτό δεν ενέχει κινδύνους για τη διασταύρωσή της;
«Για τα περισσότερα newsrooms είναι λιγότερο θέμα ταχύτητας και περισσότερο να είσαι πιο γρήγορος. Υπάρχουν πολλά εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν, όπως τα εργαλεία μεταγραφής. Αν η ταχύτητα στην ενημέρωση είναι βασικό χαρακτηριστικό για ένα Μέσο, όπως ήταν για παράδειγμα στο Associated Press, τότε αυτό είναι μια υπόσχεση που πρέπει να τηρηθεί. Ωστόσο, όταν εργαζόμουν εκεί, ήξερα πως πιο σημαντικό από το να είσαι γρήγορος είναι να είσαι σωστός. Εκπαιδεύτηκα λοιπόν να είμαι γρήγορη και προσεκτική. Και αυτό μας έσωσε πολλές φορές, γιατί κάθε λάθος στην ενημέρωση, υποσκάπτει την εμπιστοσύνη με τον κόσμο».
ΔΙΕΘΝΕΣ FORUM ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η Shazna Nessa συμμετείχε ως ομιλήτρια στο πάνελ «Ψηφιακός μετασχηματισμός: Μια συνεχής διαδικασία», στο πλαίσιο του Διεθνούς Forum Δημοσιογραφίας 2023, που διοργανώθηκε στο τέλος Σεπτεμβρίου από το iMEdD, τον μη κερδοσκοπικό δημοσιογραφικό οργανισμό που ιδρύθηκε με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την υποστήριξη της δημοσιογραφικής κοινότητας. Αυτή την περίοδο γράφει το πρώτο της βιβλίο.
Ειδήσεις σήμερα
Πόλεμος στο Ισραήλ: Νέο χτύπημα από ρουκέτες της Χαμάς δίπλα στα ελληνικά τηλεοπτικά συνεργεία