H βιβλιογραφία ανασκοπείται από τους Καθηγητές της Ιατρικής του ΕΚΠΑ Δημήτριο Παρασκευή (Αναπληρωτής Καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής) και Θάνο Δημόπουλο (Πρύτανης ΕΚΠΑ).
Τα κύρια σημεία παρουσιάζονται παρακάτω:
• Έχει αναφερθεί αυξημένη μολυσματικότητα για όλα τα μεταλλαγμένα στελέχη ειδικoύ ενδιαφέροντος (VOCs) και ειδικά για το στέλεχος Δέλτα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Σε γεωγραφικές περιοχές με αυξημένη εμβολιαστική κάλυψη σε ενήλικες, αν η εμβολιαστική κάλυψη στα παιδιά είναι μικρή, αναμένεται τους προσεχείς μήνες να παρατηρηθούν όλο και μεγαλύτερα ποσοστά μολύνσεων SARS-CoV-2 σε παιδιά.
• Η πλειοψηφία των μελετών στις οποίες βασίζεται η παρούσα έκθεση πραγματοποιήθηκαν πριν από την εμφάνιση και ευρεία διασπορά του στελέχους Δέλτα. Αυτό το δεδομένο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την ερμηνεία των αποτελεσμάτων της αναφοράς.
• Τα παιδιά όλων των ηλικιών μπορούν να μολυνθούν και να μεταδώσουν τον ιό. Τα παιδιά μικρότερης ηλικίας μεταδίδουν δυσκολότερα σε σχέση με μεγαλύτερα παιδιά και ενήλικες. Η πρόσφατη αύξηση του ποσοστού κρουσμάτων στα παιδιά πιθανόν αντιπροσωπεύει αυξημένο αριθμό κρουσμάτων με ήπια νόσο. Τα παιδιά ηλικίας 1-18 ετών έχουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά νοσηλείας, σοβαρής νόσου που απαιτεί εντατική θεραπεία καθώς και κίνδυνο για θάνατο από όλες τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Το ακριβές φορτίο νοσηρότητας καθώς και οι μακροπρόθεσμες συνέπειες του COVID-19 στον παιδιατρικό πληθυσμό δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί και αποτελεί προτεραιότητα για περαιτέρω έρευνα.
• Αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι το κλείσιμο των σχολείων για τον έλεγχο της πανδημίας του COVID-19 πρέπει να χρησιμοποιείται ως ύστατη λύση. Οι αρνητικές συνέπειες του προληπτικού κλεισίματος των σχολείων είναι πολλαπλές στα παιδιά και την κοινωνία γενικότερα, και πιθανόν τα μειονεκτήματα υπερτερούν του πιθανού οφέλους. Δεδομένου του αυξημένου κινδύνου διασποράς μεταξύ των μη εμβολιασμένων παιδιών, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχει αυξημένη επιτήρηση στο σχολικό περιβάλλον για τη σχολική χρονιά 2021/2022.
• Δεδομένης της αυξημένης κυκλοφορίας μεταλλαγμένων στελεχών συμπεριλαμβανομένου του Δέλτα, συνδυασμοί μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων (NPI) όπως η τήρηση της φυσικής απόστασης, και άλλων προληπτικών μέτρων που μειώνουν τον κίνδυνο μετάδοσης θα εξακολουθήσουν να είναι σημαντικά για την πρόληψη της μετάδοσης στο σχολικό περιβάλλον. Τα μέτρα θα πρέπει να προσαρμόζονται ανάλογα με τα επίπεδα μετάδοσης του SARS-CoV-2 στην κοινότητα, στο περιβάλλον των εκπαιδευτικών μονάδων καθώς και ανά ηλικιακή ομάδα. Η εφαρμογή των μέτρων θα πρέπει να λαμβάνει μέριμνα για να παρέχει στα παιδιά ένα βέλτιστο μαθησιακό και κοινωνικό περιβάλλον, μειώνοντας παράλληλα τον κίνδυνο
μετάδοσης.
• Οι στρατηγικές διαγνωστικού ελέγχου στο εκπαιδευτικό περιβάλλον να στοχεύουν στην έγκαιρη ταυτοποίηση των περιστατικών ώστε να διασφαλιστεί η απομόνωση τους, ο εντοπισμός και η καραντίνα των επαφών τους. Όταν εντοπίζονται κρούσματα, θα πρέπει να ενημερώνεται το σχολείο για να πραγματοποιείται ιχνηλάτηση επαφών σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες οδηγίες, έλεγχος των επαφών υψηλού κινδύνου με χρήση διαδικασιών ταχείας διάγνωσης.
• Παρότι το κλείσιμο των σχολείων αποτελεί μέτρο ύστατης ανάγκης μπορεί να συμβάλει στη
μείωση του SARS-CoV-2, αλλά σαν μέτρο από μόνο του είναι τους ανεπαρκές για να
αποτρέψει τη διασπορά του COVID-19 στην κοινότητα απουσία άλλων παρεμβάσεων όπως η
επέκταση της εμβολιαστικής κάλυψης ή η εφαρμογή μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων. Η
αποτελεσματικότητα του κλεισίματος των σχολείων φαίνεται να ήταν μειωμένη στο δεύτερο
πανδημικό κύμα σε σύγκριση με το πρώτο, πιθανόν και λόγω των καλύτερων μέτρων υγιεινής
στο σχολικό περιβάλλον.
Σχολεία: Μάσκα παντού πλην της γυμναστικής και αυξημένα τεστ – Τι είπε η Κεραμέως
Σε διευκρινίσεις αναφορικά με τα όσα θα ισχύουν για το άνοιγμα των σχολείων προέβη κατά τη διάρκεια ραδιοφωνικής της συνέντευξης το πρωί της Τετάρτης (1/9) η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
«Τα πρωτόκολλα στα σχολεία θα αλλάξουν καθώς δεν νοείται να διακόπτεται η δια ζώσης εκπαίδευση» τόνισε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ 100.3 η υπουργός Παιδείας. «Η κυβέρνηση συζητά το θέμα με την επιτροπή των ειδικών και τις επόμενες ήμερες θα υπάρξουν ανακοινώσεις» δήλωσε όπως μεταδίδει ο ΣΚΑΪ.
ΕΟΔΥ: 547 νέες εισαγωγές με covid-19, 16 νέες διασωληνώσεις, 17 θάνατοι
«Φεύγουμε από τη λογική του κλεισίματος τμήματος και πάμε σε αυξημένο testing και περισσότερα εργαστηριακά τεστ και μάσκα παντού πλην της γυμναστικής», σημείωσε η Νίκη Κεραμέως.
Ανέφερε παράλληλα ότι απολυτή προτεραιότητα αποτελεί να λειτουργήσουν δια ζωσης όλες οι εκπαιδευτικές δομές.
«Περίπου το 80% των εκπαιδευτικών έχει εμβολιαστεί και αν προστεθεί ένα ποσοστό 10% που έχει νοσήσει, απομένει ένα 10% που δεν έχει εμβολιαστεί» είπε κλείνοντας η υπουργός.
Σχολεία: Σήμερα το πρώτο κουδούνι για εκπαιδευτικούς – Τι χαρτί χρειάζονται για να μπαίνουν στις τάξεις
Στα σχολεία θα βρεθούν από σήμερα οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το πρώτο σχολικό κουδούνι στις 13 Σεπτεμβρίου.
Η χρονιά ξεκινάει ευοίωνα από την πλευρά της στελέχωσης των σχολείων, καθώς 25.028 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν ήδη προσληφθεί, ενώ η Γενική Εκπαίδευση, ύστερα από 12 χρόνια, υποδέχεται και τους πρώτους 11.700 μόνιμους διορισμούς σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Με τα κενά την προηγούμενη χρονιά, λόγω και των έκτακτων συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία, να καλύπτονται από περίπου 45.000 εκπαιδευτικούς, η πολιτική ηγεσία σχεδιάζει την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς χωρίς ελλείψεις στις σχολικές αίθουσες, αν και αναμένονται επιπλέον προσλήψεις αναπληρωτών όπου κριθεί απαραίτητο. Σημειώνεται ότι και φέτος προβλέπεται η πρόσληψη αναπληρωτών με ολιγόμηνη σύμβαση (από τρεις μήνες και πάνω) ώστε να καλυφθούν τυχόν έκτακτα κενά που θα προκύψουν.
Οι εκπαιδευτικοί που από σήμερα θα βρεθούν στα σχολεία θα πρέπει να προσέρχονται με το πιστοποιητικό εμβολιασμού τους ή με το πιστοποιητικό νόσησης εντός του τελευταίου εξαμήνου. Στην περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί (υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το 85% του συνόλου έχει ήδη προχωρήσει στον εμβολιασμό του), θα πρέπει να υποβληθεί σε self test. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσκομίσουν βεβαίωση αρνητικού αποτελέσματος κατά τη διάρκεια ανάληψης υπηρεσίας στη σχολική μονάδα και ακόμα μία βεβαίωση τη Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου.
Από τις 13 Σεπτεμβρίου, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ισχύουν και τα νέα μέτρα, που ορίζουν ότι οι ανεμβολίαστοι θα πρέπει να υποβάλλονται σε εργαστηριακό (rapid ή μοριακό) και όχι σε αυτοδιαγνωστικό τεστ για να τους επιτραπεί η είσοδος στο σχολείο. Η διαδικασία θα πρέπει να γίνεται δύο φορές την εβδομάδα και το κόστος θα βαρύνει τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Σε περίπτωση που ο εκπαιδευτικός δεν φέρει τα απαραίτητα έγγραφα, θα του απαγορεύεται η είσοδος στο σχολείο και θα μπαίνει σε αναστολή εργασίας έως ότου προσκομίσει το ζητούμενο έγγραφο.
Το αυτοδιαγνωστικό τεστ προβλέπεται μόνο στην περίπτωση των μαθητών που προσέρχονται στα σχολεία.
Ο Σεπτέμβρης περιλαμβάνει αρκετές προκλήσεις όσον αφορά τη διδασκαλία στα σχολεία, καθώς από φέτος έχει θεσπιστεί σειρά αλλαγών από το Νηπιαγωγείο έως και το Λύκειο. Υστερα από τέσσερα χρόνια, λόγω έλλειψης υποδομών, εφαρμόζεται καθολικά η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, με τα νηπιαγωγεία να δέχονται αποκλειστικά πλέον τους μαθητές από 4 ετών και άνω. Δημοτικά και Γυμνάσια υποδέχονται μεταβολές στο ωρολόγιο πρόγραμμα με την προσθήκη των εργαστηρίων δεξιοτήτων, στο Νηπιαγωγείο προβλέπονται δραστηριότητες στα αγγλικά, ενώ και στο Λύκειο αναμένεται να εφαρμοστεί ύστερα από περίπου επτά χρόνια η Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ και στη Β’ Λυκείου στις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών.
Οι πρώτοι μήνες της νέας σχολικής χρονιάς προβλέπουν επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες θεματικές που εντάσσονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ από φέτος ξεκινάει και η διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αλλά και των στελεχών της Εκπαίδευσης, με τα πρώτα αποτελέσματα να αναμένονται στη λήξη της σχολικής χρονιάς το 2023.
Στήριξη στα ΙΕΚ
Με ένα βίντεο αφιερωμένο στα επαγγέλματα του μέλλοντος, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε τη στήριξή του στις αλλαγές των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και στη στροφή που επιχείρησε το υπουργείο Παιδείας προς την επαγγελματική εκπαίδευση, ως εναλλακτικό δρόμο για τους αποφοίτους λυκείων μέσω της εισαγωγής τους στα Δημόσια ΙΕΚ.
Η ανάρτηση του πρωθυπουργού αναφέρεται σε ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης που προσφέρονται μέσα από ειδικότητες των ΔΙΕΚ, όπως μεταξύ άλλων ο τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής, τεχνικός βιολογικής γεωργίας και τεχνικός μαγειρικής τέχνης, που δείχνουν τάσεις ζήτησης από την αγορά εργασίας.
Στο βίντεο υπογραμμίζεται πως ο συνδυασμός της έλευσης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής με την παράλληλη αναβάθμιση των Δημόσιων ΙΕΚ θα οδηγήσει στην επαγγελματική αποκατάσταση των νέων. «Στο ερώτημα γιατί είναι σημαντική η αναβάθμιση των δημόσιων ΙΕΚ η απάντηση που δίνεται είναι: H Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ανεργία ανάμεσα σε πτυχιούχους ΑΕΙ στην Ε.Ε., ενώ το 36% των επιχειρήσεων δηλώνει πως δεν βρίσκει τα στελέχη που έχει ανάγκη», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
- Κορονοϊός-Έρευνα: Το 98% ιδιαίτερα αλλεργικών ανθρώπων δεν έχουν καμία αντίδραση στο εμβόλιο Pfizer
- Τζανάκης: Ποιος ο κίνδυνος που υπάρχει αν νοσήσει παιδί με κορονοϊό
- Ιαπωνία: Εντοπίστηκαν μαύρα σωματίδια σε εμβόλιο της Moderna
- Κορονοϊός: Λήγει σήμερα το τελεσίγραφο στους υγειονομικούς – Πώς θα καλυφθούν τα κενά από τις αναστολές
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter