Εχουμε, βεβαίως, και άλλα τέτοια παραδείγματα μαθητών που καταφέρνουν να ξεχωρίσουν σε διεθνές επίπεδο. Oμως, την ίδια ώρα που μαθητές συγκεκριμένων σχολείων διακρίνονται σε διάφορους παγκόσμιους διαγωνισμούς, δυστυχώς η γενική εικόνα των μαθητικών επιδόσεων στη χώρα μας, όπως προκύπτει και από τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, δεν είναι αντίστοιχη και κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Τα παραδείγματα σχολείων που κατορθώνουν να αποσπάσουν βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς δείχνουν πως όταν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν τους μαθητές, για μετάδοση της γνώσης και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, με έναν διαφορετικό τρόπο από τη φροντιστηριοποίηση ή απλά την κλασική παράδοση μαθημάτων, ενθαρρύνοντας τη δημιουργία και αναπτύσσοντας τις δεξιότητες που έχουν, τα παιδιά και μεγαλύτερο ενδιαφέρον δείχνουν και αποδίδουν πολύ παραπάνω και σημειώνουν επιτυχίες.
Οι μαθητές έχουν καλύτερες επιδόσεις όταν υπάρχουν κίνητρα, αλλά και άξιοι καθηγητές και σωστή διδασκαλία. Γι’ αυτό θα πρέπει να προχωρήσει σύντομα η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και να ανακοινωθούν τα συνολικά αποτελέσματα, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις. Αρκεί η αξιολόγηση να είναι ουσιαστική και όχι τυπική. Χρειάζεται αναβάθμιση από πλευράς εκπαιδευτικών, προκειμένου να τους δοθεί η ευκαιρία να ανοίξουν το πεδίο τους πέρα από τα κλασικά και να αναβαθμιστεί παράλληλα το επίπεδο της Εκπαίδευσης. Γιατί η Παιδεία είναι θεμελιώδης παράγοντας για την ευημερία μιας κοινωνίας, αλλά και προϋπόθεση για την ανάπτυξη.