Oι εργασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό, αλλά τώρα το πλοίο Αιγαίο βρέθηκε στο Ανατολικό Αιγαίο και αυτό είναι που ενόχλησε την Άγκυρα.
Καταρχάς να θυμίσουμε ότι οι εργασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών έχoυν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό. Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών στις Κυκλάδες έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και συνεχίζεται τώρα και στα Δωδεκάνησα και στο Ανατολικό Αιγαίο. Είχε εκδοθεί μια navtex για τις εργασίες που κάνει το πλοίο «Αιγαίο», έρευνες για την πόντιση καλωδίου.
Αμέσως μετά η Τουρκία προχθές το βράδυ εξέδωσε δική της navtex, ο σταθμός της Σμύρνης, ο οποίος λέει ότι μέρος της περιοχής που θα γίνουν οι έρευνες αυτές είναι η τουρκική υφαλοκρηπίδα, η οποία δεν έχει οριοθετηθεί ακόμη με τα άλλα παράκτια κράτη και ότι επίσης οι εργασίες σε αυτή την περιοχή πρέπει να συντονίζονται από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές, δηλαδή ότι η αρμοδιότητα navtex ανήκει στην Τουρκία.
Σήμερα εκδόθηκε νέα ανάπτυξη για εργασίες και έρευνες του πλοίου από τη Χίο προς τη Σάμο. Εκεί, πριν από λίγη ώρα εκδόθηκε πάλι ταυτόσημη navtex της Τουρκίας, η οποία μιλάει και πάλι για τουρκική υφαλοκρηπίδα και για το δικαίωμα, την αρμοδιότητα της έκδοσης navtex ότι ανήκει στις τουρκικές αρχές,, δηλαδή στο σταθμό της Σμύρνης. Και νομίζω ότι αυτό θα συνεχιστεί μέχρις ότου να ολοκληρώσει τις έρευνές του το πλοίο, που είναι για όλα τα Δωδεκάνησα, μέχρι να φτάσει στη Ρόδο.
Η Τουρκία βλέπουμε ότι επιμένει στις αξιώσεις της και μάλιστα λίγο πριν από τη συνάντηση που θα έχουν στην Αθήνα Γεραπετρίτης και Φιντάν στις 8 Νοεμβρίου.
Αν δεν υπήρχαν οι διαφορετικές θέσεις και αυτά τα ζητήματα, δεν θα υπήρχε λόγος για τη συνάντηση, ούτε θα περιμέναμε τη συνάντηση αυτή με τόσο ενδιαφέρον. Από την άλλη, είναι πολύ ενδιαφέρον ότι η πόντιση καλωδίων και οι έρευνες για την πόντιση καλωδίων είναι ελεύθερες στα διεθνή ύδατα. Δεν είναι θέμα να δώσει άδεια κάποια χώρα, απλώς ενημερώνει το παράκτιο κράτος.
Και γι’ αυτό βλέπουμε ότι η Τουρκία, παρά το ότι υπάρχει αυτή η ελευθερία από το διεθνές δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, επιχειρεί να εκμεταλλευτεί κάθε ευκαιρία προκειμένου να καταθέσει τις απόψεις της, τις θέσεις της και τις αξιώσεις της που αφορούν την υφαλοκρηπίδα και το θέμα της έκδοσης navtex.
Συνήθως η απάντηση της Ελλάδας έρχεται με ρηματική διακοίνωση, η οποία δηλώνει ότι πρόκειται περί ελληνικής υφαλοκρηπίδας και απορρίπτονται οι τουρκικοί ισχυρισμοί. Αυτό που έχει σημασία να πούμε είναι ότι το πλοίο έχει ολοκληρώσει το πρώτο σκέλος των ερευνών από τη Χίο στη Λέσβο και από τη Λέσβο στη Χίο και πριν από λίγη ώρα ήταν μάλιστα στο λιμάνι της Χίου, ώστε να συνεχίσει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου Τις επόμενες έρευνες.
Ειδήσεις σήμερα
Μεξικό: Τρεις αστυνομικοί τραυματίες από έκρηξη παγιδευμένου αυτοκινήτου
Παραμυθιά: Οδηγός βρήκε κρυμμένους στο φορτηγό του δύο νεαρούς – Νεκρός ο ένας
Ουκρανία: Τουλάχιστον 4 νεκροί από ρωσικά πλήγματα σε Χάρκοβο και Ντονέτσκ