Η συνέντευξη του πρωθυπουργού στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha, ήταν κυρίως επικεντρωμένη στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και στα αιτήματα των συγγενών των θυμάτων για δικαιοσύνη. Ωστόσο, ερωτώμενος και για άλλα θέματα, ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στη σημερινή συνάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια με την πρέσβη της Γαλλίας στην Αθήνα.
Σε ερώτηση του Αντώνη Σρόιτερ για την έγκριση πώλησης των πυραύλων από την Γαλλία στην Τουρκία, ο πρωθυπουργός είπε: «Δεν έχω καμία τέτοια πληροφορία. Δεν έχουμε ενημερωθεί αν η Γαλλία έχει λάβει μια τέτοια απόφαση».
Στη συνέχεια, και σχολιάζοντας τη συνάντηση Δένδια με την Γαλλίδα πρέσβη, είπε: «Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ίσως το έκανε προληπτικά. Μπορεί να εκδηλώθηκε ένα ενδιαφέρον από την μεριά της Τουρκίας. Δεν μου έχει κοινοποιηθεί καμία τέτοια απόφαση. Αφήστε να δούμε πως θα εξελιχθεί». «Μερικές φορές το προλαμβάνειν είναι καλύτερο του θεραπεύειν», κατέληξε ο πρωθυπουργός για το ζήτημα των Meteor.
Συναγερμός για την αγορά των Meteor από την Τουρκία – Γιατί η Ελλάδα είναι αντίθετη
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας είχε συνάντηση με την πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα, Λορένς Αουέρ στην οποία ζήτησε να ενημερωθεί σχετικά με αυτές τις πληροφορίες ενώ ταυτόχρονα εξέφρασε και την «έντονη αντίθεση της Ελλάδας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, το οποίο δεν συνάδει με τις μέχρι τώρα άριστες στρατηγικές σχέσεις των δύο χωρών», όπως διαμήνυσε ο Υπουργός.
Η κλήση της Πρέσβειρας της Γαλλίας στο Πεντάγωνο ήρθε μετά από ενημέρωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη και σε μια στιγμή που η ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία γνωρίζει ολοένα και μεγαλύτερη εμβάθυνση, φτάνοντας και σε θέματα αμυντικής τεχνολογίας.
Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι για την Αθήνα τα όσα περιγράφονται στην Ελληνογαλλική Αμυντική Συμφωνία, η οποία υπογράφθηκε το 2021 μεταξύ του τότε Υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Φλοράνς Παρλί και του τότε Υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια και του Γάλλου ομολόγου του, Ζαν-Υβ Λε Ντριαν παραμένουν σε επίπεδο απλών διπλωματικών διατυπώσεων, όταν στο Άρθρο 15 της Συμφωνίας προβλέπεται πως «η Ελλάδα και η Γαλλία εμβαθύνουν τη συνεργασία τους σε θέματα άμυνας ενώ συγχρόνως επιδιώκουν την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας. Διαβουλεύονται μεταξύ τους, σε όλα τα επίπεδα, με στόχο τη διαμόρφωση κοινής αντίληψης σε όλες τις σημαντικές αποφάσεις που επηρεάζουν τα κοινά αμυντικά συμφέροντά τους και την κοινή δράση τους, όποτε είναι εφικτό», στοιχείο που δεν παραγνωρίζεται από το Πεντάγωνο.
Γιατί οι METEOR είναι game changer στο Αιγαίο
Την απόκτηση των Meteor είχε θέσει και η Ελλάδα ως προϋπόθεση για την απόκτηση των Rafale από τη γαλλική Dassault. Με την προσθήκη των μαχητικών αλλά και του πυραύλου στο ελληνικό οπλοστάσιο, οι επιχειρησιακές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας εκτοξεύτηκαν, ανοίγοντας θεαματικά την ψαλίδα σε σχέση με την Τουρκία, η οποία δεν διαθέτει όπλο με αντίστοιχες προδιαγραφές.
Με δεδομένο ότι υποστηρίζουν σενάρια «no escape zone» («ζώνη μηδενικής διαφυγής»), εμβέλεια περί τα 200 χιλιομέτρα και φάσμα απόλυτης μηδενικής διαφυγής στα 60 χιλιόμετρα. Για το λόγο αυτό, οι επιχειρησιακές δυνατότητές τους έχουν τεθεί στο στόχαστρο της γειτονικής χώρας, η οποία επιχειρεί να ασκήσει τώρα πίεση προς το Παρίσι. Παράλληλα, στρατιωτικοί κύκλοι συνδυάζουν το τουρκικό ενδιαφέρον με το γεγονός ότι οι πύραυλοι BVR METEOR βρίσκονται ήδη στο οπλοστάσιο των ελληνικών Rafale, αυξάνοντας θεαματικά τη διαφορά ισχύος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έναντι της τουρκικής. Οι METEOR είναι ένα «game changer» όπλο που δίνει στην Πολεμική Αεροπορία τη δυνατότητα να επιβάλει άρνηση περιοχής, «κλειδώνοντας» το Αιγαίο.
Συναγερμός για την αγορά των Meteor από την Τουρκία – Γιατί η Ελλάδα είναι αντίθετη
Μετά την «έξωση» της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 και την άφιξη των πρώτων Rafale στην Τανάγρα, η Αγκυρα ξεκίνησε να αναζητεί τρόπους ώστε να μειώσει τη χαοτική διαφορά ανάμεσα στις δύο αεροπορίες. Η αγορά ρωσικών αεροσκαφών θα πήγαινε την τουρκική αεροπορία χρόνια πίσω εξαιτίας της ασυμβατότητας με τα νατοϊκά συστήματα, τα Rafale ήταν εκτός συζήτησης και έτσι, μετά το «εμπάργκο» των Ηνωμένων Πολιτειών για την απόκτηση των S-400, η επιλογή των Eurofighter ήταν σχεδόν αναμενόμενη.
Αναζητά «αντίδοτο» η Τουρκία
Θυμίζουμε πως εδώ και πολλούς μήνες μήνες, η Τουρκία αναζητεί «αντίδοτο» απέναντι στα ελληνικά Rafale και τον εξοπλισμό που διαθέτουν και πλέον βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ στην αγορά των μαχητικών αεροσκαφών EF-2000 που κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Οπως και τα Rafale, τα Eurofighter είναι πιστοποιημένα να φέρουν ισχυρά όπλα αεροπορικής υπεροχής, όπως ο πύραυλος Meteor, για την εξαγωγή του οποίου απαιτείται άδεια από τη Γαλλία.
Επειτα από διαβουλεύσεις η Τουρκία φαίνεται πως κατάφερε να κάμψει τις αντιστάσεις του Βερολίνου που είχε θέσει εμπάργκο στην πώληση των EF-2000 και έχοντας εξασφαλίσει το πράσινο φως από το Λονδίνο, τη Μαδρίτη και τη Ρώμη, μπορεί να προχωρήσει στην απόκτηση 40 μαχητικών αεροσκαφών 4,5 γενιάς Eurofighter Typhoon. Το ευρωπαϊκό μαχητικό κατασκευάζεται από μια κοινοπραξία βρετανικών, γερμανικών και ιταλικών εταιρειών και για την πώλησή του απαιτείται ειδική άδεια και από τις τρεις χώρες.
Ωστόσο, για να ανταγωνιστεί τα ελληνικά Rafale, το Eurofighter χρειάζεται τον πύραυλο Meteor ο οποίος κατασκευάζεται από τη MBDA, κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η Γαλλία, η Βρετανία και η Ιταλία. Οπως και με την πλατφόρμα (Eurofighter Typhoon) έτσι και με το όπλο (Meteor) η εξαγωγή του απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη όλων των μελών της κοινοπραξίας. Κι ενώ η έγκριση του Λονδίνου και της Ρώμης θεωρείται δεδομένη από την Αγκυρα, το Παρίσι δείχνει να «ζυγίζει» τις κινήσεις του ενόψει των επιπτώσεων που θα έχει η πιθανή πώληση του όπλου στις ελληνογαλλικές σχέσεις, οι οποίες διέπονται από τη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2021.
Προς το παρόν, δεν είναι γνωστό αν το Παρίσι θα υποκύψει στις πιέσεις του Λονδίνου για την αποδέσμευση του πυραύλου ώστε να προχωρήσει η πώληση των 40 Eurofighter στην Τουρκία, πρωτοβουλία της οποίας «ηγείται» η Βρετανία. Πάντως, τουρκικά δημοσιεύματα ανέφεραν πριν από λίγες ημέρες ότι Βρετανοί αξιωματούχοι κατάφεραν να πείσουν τους Γάλλους ομολόγους τους, εξασφαλίζοντας την άδεια εξαγωγής του Meteor στην Τουρκία, αν και ακόμη δεν υπάρχει επίσημη τοποθέτηση.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες η Τουρκία θέλει να πάει τους Meteor ένα βήμα παρακάτω καθώς θέλει να κατασκευάζει η ίδια παρόμοιους πυραύλους. Το Meteor κοστίζει περίπου 2 εκατ. δολάρια και εάν η Τουρκία καταφέρει και το προμηθευτεί τότε θα έχει στα χέρια της την τεχνογνωσία για την κατασκευή τους.
Ταυτόχρονα να με την απόκτηση των Meteor και την με την προσθήκη των EF-2000 απο την Τουρκία θα μειωθεί σημαντικά την ψαλίδα με την Ελλάδα που στοχεύει στη διατήρηση της ποιοτικής υπεροχής με τα αναβαθμισμένα F-16 Viper, τα Rafale και μελλοντικά τα F-35.
METEOR: Τα χαρακτηριστικά της ανωτερότητας
Το METEOR είναι ένα βλήμα με μήκος 3,65 μέτρα, διάμετρο 0,178 μέτρα και βάρος 185 κιλά. Αναπτύσσει μέγιστη υπερηχητική ταχύτητα άνω των 4 Mach που του επιτρέπει να εκτελεί ελιγμούς υψηλής φόρτισης στα ακραία όρια του φακέλου εμπλοκής. Η εμβέλειά του (NEZ) υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 60 χλμ. Το σώμα του βλήματος είναι κυλινδρικό, με μία α-συμμετρική διαμόρφωση με δύο αεραγωγούς κάτω από το κυρίως σώμα του. Στο σώμα του βλήματος έχουν εγκατασταθεί τέσσερα ουραία πτερύγια. Χρησιμοποιείται δηλαδή ο κλασικός αεροδυναμικός έλεγχος των ουραίων πτερυγίων των βλημάτων μεγάλης εμβέλειας.
Το βλήμα κατευθύνεται αδρανειακά στον στόχο με χρήση αμφίδρομης ζεύξης δεδομένων όπου χρησιμοποιούνται τα στοιχεία του ραντάρ του αεροσκάφους για την πρόσκτηση του στόχου στην ενδιάμεση πορεία. Στην τερματική φάση εμπλοκής χρησιμοποιείται ενεργός ερευνητής παλμικού ντόπλερ Ku (12-18GHz) ζώνης συχνοτήτων, ο οποίος προέρχεται από τον ενεργό ερευνητή του MICA Actif 4A. Το βλήμα μπορεί να βληθεί και χωρίς την ενδιάμεση φάση πλοήγησης με απευθείας πρόκτηση του στόχου από τον ενεργό ερευνητή, εάν όμως ο στόχος βρίσκεται εντός της ακτίνας του ερευνητή.
Το βλήμα διαθέτει γόμωση εκτόνωσης θραυσμάτων με πυροσωλήνες προσέγγισης και επαφής. Το METEOR απαιτεί εργασίες συντήρησης μετά από 1.000 ώρες πτήσης. Ο κινητήρας TDR (Throttle-able Ducted Rocket) του βλήματος είναι ένας αυλοαεριωθητής (Ramjet) ρυθμιζόμενης ώσης.
Η σχετική τεχνολογία μεταβιβάστηκε από τους Ρώσους (χρησιμοποιείται στο R-77M-PD) στους Γάλλους μέσω του προγράμματος ONERA. Η Γαλλία επιχείρησε να καλύψει και αυτή την επιχειρησιακή απαίτηση για το BVRAAM, με μία έκδοση του βλήματος MICA με τον εν λόγω κινητήρα, χωρίς όμως επιτυχία. O κινητήρας ramjet είναι μια μορφή κινητήρα τζετ που χρησιμοποιεί την εμπρός κίνηση για να συμπιέσει εισερχόμενο αέρα, χωρίς έναν περιστροφικό συμπιεστή. Ο κινητήρας δεν μπορεί να παραγάγει ώση σε μηδενική ταχύτητα αέρα και επομένως δεν μπορεί να δώσει ώθηση από στάση.
Η υπεροχή του είναι αδιαμφισβήτητη σε ταχύτητες από 2,7 έως 4,5 Mach, αλλά απαιτείται κινητήρας αρχικής ώθησης. Στο METEOR χρησιμοποιείται κινητήρας αρχικής ώθησης στερεού καυσίμου χωρίς ακροφύσιο. Η σχεδίαση του κινητήρα ξεκίνησε στα τέλη του 2000, το πρωτότυπο ολοκληρώθηκε το 2006 και η παραγωγή αναμενόταν να ξεκινήσει το 2010.
Οι κινητήρες Ramjet παρέχουν καύση καθόλη τη διάρκεια της πτήσης και κινηματικές επιδόσεις τριπλάσιας έως εξαπλάσιας απόδοσης (σύμφωνα με την MBDA για το METEOR) σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες στερεών καυσίμων. Οι τελευταίοι πραγματοποιούν συνήθως την καύση τους για μερικά δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Το βάρος ενός κινητήρα Ramjet φθάνει στο 35-40% ενός κινητήρα στερεών καυσίμου ανάλογης εμβέλειας και έτσι παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου.
Ο κινητήρας TDR χρησιμοποιεί μία διάταξη αυξομείωσης των στροφών μέσω τροφοδοτικής βαλβίδας που ρυθμίζει το στόμιο του ακροφυσίου. Η μεταβλητότητα της συνεχούς ροής της γεννήτριας αερίων είναι μεγαλύτερη του 10:1.
Η διαφοροποίηση της ώσης του κινητήρα παρέχει τη δυνατότητα οικονομίας στην ενέργεια που έχει καταναλωθεί, άρα και υψηλότερο απόθεμα για την τερματική φάση και την εκτέλεση βίαιων ελιγμών. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα μείωσης της επιτάχυνσης του βλήματος στην τερματική φάση, ώστε να μειωθούν και τα g που απαιτούνται ώστε να ακολουθήσει το βλήμα τον στόχο.
Για την υποστήριξη αντοχής στην αυξημένη πίεση παρέχεται ακριβώς αυτή η διάταξη των αεραγωγών από τιτάνιο που «ξενίζει» σε σχέση με τα σύγχρονα βλήματα αέρος-αέρος. Ως προωθητική ουσία χρησιμοποιείται το βάριο, ενώ τα βασικά τμήματα του κινητήρας είναι κατασκευασμένα από χάλυβα.
Οι κινητήρες ramjet είναι απλοί «αερόβιοι» κινητήρες και δεν διαθέτουν κινούμενα τμήματα με χαμηλό κόστος κατασκευής. Το METEOR αναμένεται να κυριαρχήσει στον χώρο των βλημάτων μέσης εμβέλειας όχι μόνο στην παρούσα δεκαετία, αλλά και στην επόμενη. Η χρήση των κινητήρων Ramjet φαίνεται ότι θα κυριαρχήσει στην οικογένεια βλημάτων μέσης εμβέλειας δίδοντας μάλιστα νέα διάσταση στις εμπλοκές αυτές.
Και αυτό, γιατί το μεγαλύτερο μειονέκτημα των βλημάτων αυτών σήμερα ήταν η δραματική μείωση της πιθανότητας επιτυχημένης βολής (Pk) σταδιακά με την αύξηση της εμβέλειας λόγω των περιορισμών αποθέματος ισχύος των κινητήρων στερεών καυσίμων.
Ο στόχος κατέχει συνήθως υψηλότερα κινηματικά αποθέματα και εφόσον η συσκευή RWR (Radar Warning Receiver) ειδοποιήσει έγκαιρα τον χειριστή, αυτός εκτελεί ελιγμούς ώστε να εξέλθει της περιοχής LAR του βλήματος BVR. Το βλήμα BVR λόγω της υψηλής ταχύτητας με την οποία κινείται είναι υποχρεωμένο να «τραβήξει» περισσότερα g ώστε να ακολουθήσει τον στόχο, με αποτέλεσμα την ταχεία εξάντληση της κινητικής του ενέργειας.
Οι περισσότερες αποτυχίες στις εμπλοκές BVR οφείλονται στην αδυναμία εμπλοκής του στόχου στην τερματική φάση (Endgame) η οποία γίνεται ακόμη δυσχερέστερη λόγω της χρήσης εξελιγμένων παρεμβολέων τεχνολογίας DRFM ή ρυμουλκούμενων δολωμάτων (towed decoys). Η φάση endgame κυμαίνεται μεταξύ 10-15 χλμ., όση δηλαδή είναι η εμβέλεια πρόσκτησης του ενεργού αισθητήρα του βλήματος.
Το ζήτημα της αναγνώρισης (IFF) πάνω από το Αιγαίο δεν θα αποτελεί πρόβλημα στο μέλλον.
Η είσοδος των ΑΣΕΠΕ σε υπηρεσία, η δημιουργία διευκρινισμένης εναέριας εικόνας RAP (Recognized Air Picture), ο εκσυγχρονισμός του Σ.Α.Ε. με νέα 3D ραντάρ διάταξης φάσης αλλά και η σταδιακή αναβάθμιση των ραντάρ των μαχητικών της ΠΑ στην τεχνολογία AESA και η επέκταση του συστήματος Link-16 στα υπό αναβάθμιση F-16 της ΠΑ, θα διαφοροποιήσουν σταδιακά τη σημερινή εικόνα, ενώ κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην άλλη πλευρά του Αιγαίου.
Η προσθήκη όμως των βλημάτων METEOR στα μαχητικά Rafale αλλάζει εντελώς τα δεδομένα στο Αιγαίο, στις BVR εμπλοκές. Έτσι θα έχουν τη δυνατότητα του «First Shot First Kill», συνδυάζοντας το βλήμα με το ενεργό ραντάρ RBE.2 AESA. Επιπλέον, καθώς θα επιχειρήσουν από μέσα ύψη 25.000-30.000 πόδια, θα εκτελούν βολή BVR με καλές κινηματικές προϋποθέσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η βολή ενός βλήματος με καλές προϋποθέσεις μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της εμβέλειας έως και 50%
Ειδήσεις σήμερα
Champions League: Το ChatGPT προβλέπει την τελική βαθμολογία – Τερματίζει πρώτη η Λίβερπουλ
Κάρυστος: Στη ΜΕΘ μετά τον ξυλοδαρμό η 53χρονη – Για ατύχημα μιλάει η οικογένεια