Σε καταγγελία που είχαν κάνει ανέφεραν χαρακτηριστικά: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».
«Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό», ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους με ημερομηνία 7 Φεβρουαρίου 2023.
Το κείμενο ανέφερε:
«Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Άλλα δύο ατυχήματα τις προηγούμενες ημέρες προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τον συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες. Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό.
Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες. Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος.
Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας Ο Χ Ι ! «έχουν καιρό… κάποια στιγμή θα τελειώσουν».
Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο. Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN αλληλομεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει… Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!
ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΪΔΙΑ
Ειρήνη Μουρτζούκου: Αναβλήθηκε για τις 28 Νοεμβρίου η δίκη της - Αφέθηκε ελεύθερη
Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις. Τα Σωματεία στον Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί;
Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή. Να βρεθούν στο επίκεντρο των συνελεύσεων στους χώρους δουλειάς. Οι εργαζόμενοι πρέπει να κρίνουν πολιτικά και συνδικαλιστικά όσους έχουν ευθύνη και συνεχίζουν να σφυράνε αδιάφορα, εκείνους που αδιαφορούν γι’ αυτό που συμβαίνει. Να κρίνουν εκείνους τους πολιτικούς κομισάριους και συνδικαλιστικούς εκπροσώπους που υποτιμούν και αδιαφορούν για όλους εκείνους τους παράγοντες που όταν διασταυρώνονται δημιουργούν καθημερινά ατυχήματα και δυστυχήματα.
Δ Ι Ε Κ Δ Ι Κ Ο Υ Μ Ε :
Άμεση πρόσληψη στον ΟΣΕ και την HELLENIC TRAIN μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες. Αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού.
Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
Συντήρησης, επισκευή και εκσυγχρονισμού όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία.
Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τρένων ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
Να χορηγηθούν όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας.
Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα.
Η Κομισιόν παρέπεμψε πρόσφατα την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις σιδηροδρομικές υποδομές
Την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε πριν δύο εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το ζήτημα των σιδηροδρομικών υποδομών στη χώρα. Η παραπομπή αφορά την σχεδόν οκταετή καθυστέρηση της υπογραφής και της δημοσίευσης της σύμβασης μεταξύ των εθνικών αρχών και της εταιρείας που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική υποδομή.
Η Ελλάδα «δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει…»
Όπως ανέφερε η ανακοίνωση της Κομισιόν στις 15 Φεβρουαρίου, η απόφαση ελήφθη επειδή η Ελλάδα «δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ)». Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη-μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός».
Η σύναψη και δημοσίευση της συμβατικής συμφωνίας χαρακτηρίζεται από την Κομισιόν «ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια» των έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο. «Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, όπως αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος)».
«Οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία» με τον ΟΣΕ
Σημειώνεται περαιτέρω ότι «παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία» με τον ΟΣΕ. Η Επιτροπή είχε κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας για το θέμα το Δεκέμβριο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021.
Θέτοντας το πλαίσιο της απόφασης για παραπομπή της Ελλάδα, η Κομισιόν προσθέτει: «Η υποχρέωση σύναψης και δημοσίευσης συμβατικών συμφωνιών μεταξύ εθνικών αρμόδιων αρχών και διαχειριστών σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί σημαντικό στοιχείο της οδηγίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο. Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κράτους-μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής». Καλύπτουν, δε, «όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους-μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες».
Περιλαμβάνουν επίσης «διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση».
Τέμπη: «Βόμβα» από τον πρόεδρο των μηχανοδηγών – «Τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν από το 2000»
Αίσθηση προκαλεί η καταγγελία του προέδρου των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστα Γενιδούνια, λίγο μετά τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, καθώς υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, δεν έχουν τεθεί ποτέ σε λειτουργία.
«Έβαλαν το ανερχόμενο τρένο σε λάθος γραμμή, δηλαδή του δόθηκε εντολή από τον διαχειριστή της γραμμής, τον ΟΣΕ, να πάει σε λάθος γραμμή» είπε ο κ. Γενιδούνιας μιλώντας στον Realfm 97,8 και τους Νίκο Χατζηνικολάου και Αντώνη Δελατόλλα. «Είναι ανθρώπινο λάθος, σε συνδυασμό με το ότι συνεχίζοντας την πορεία του το τρένο, δεν είχε αυτές τις ενδείξεις που προειδοποιούν τον μηχανοδηγό ότι κάτι έχει πάει λάθος» τόνισε, αναφερόμενος στα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη.
Όπως είπε, ο μηχανοδηγός παίρνει μια εντολή να διανύσει μια απόσταση 70-80 χιλιομέτρων μέχρι τον επόμενο σταθμό που λειτουργεί. Όμως η γραμμή δεν παρακολουθείται με κάποιον τρόπο, δεν υπάρχει ένα κέντρο ελέγχου.
«Δυστυχώς δεν υπάρχει, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας να το λέμε. Από τη στιγμή που το τρένο αναχωρεί από τον σταθμό μέχρι να μεταβεί στον επόμενο εν ενεργεία σταθμό, δεν το βλέπει κανείς», ανέφερε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών και εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει με τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα.
«Οι μηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα έχουν εγκατεστημένα συστήματα ασφαλείας τα οποία προστατεύουν και έναντι του ανθρώπινου λάθους. Αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ στην Ελλάδα. Είναι και on board και στην υποδομή. Δυστυχώς δεν λειτουργούν, κι αυτά είναι το προηγμένο μοντέλο που προστατεύει αν κάνει λάθος ο μηχανοδηγός.
Αυτά τα συστήματα έχουν τοποθετηθεί στις μηχανές, δεν λειτούργησαν ποτέ, γιατί μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής, οι μηχανές λειτουργούσαν με τα συστήματα αυτά εκτός λειτουργίας. Όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προς τα τέλη του 2018, τα συστήματα αυτά είχαν εγκαταλειφθεί, γιατί δεν είχαν λειτουργήσει ποτέ από το 2000. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν τέθηκε σε λειτουργία το ETCS, δεν τέθηκαν σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγούς. Δηλαδή ο μηχανοδηγός που έφευγε χθες από την Λάρισα, ακόμη και με τη παραδοχή του ανθρώπινου λάθους που υπάρχει από τον διαχειριστή της υποδομής, στο επόμενο φανάρι που θα συναντούσε, θα έβλεπε μια ένδειξη που θα τον προειδοποιούσε ότι στην κατεύθυνση που πηγαίνει, κάτι έχει κάνει κατάληψη πάνω στη γραμμή. Αντίστοιχα, ο συνάδελφος που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη, θα έβλεπε κι αυτός στο σύστημά του ένα φανάρι κίτρινο, και μετά ένα κόκκινο γιατί εκεί το σύστημα θα προειδοποιούσε ότι από την άλλη κατεύθυνση έρχεται τρένο».
«Παρότι ο σιδηρόδρομος βρίσκεται πάντα στην κορυφή των εξαγγελιών, ποτέ δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτά τα έργα. Τα συστήματα αυτά δεν ολοκληρώθηκαν γιατί η εργολαβία είχε εγκαταλειφθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Μετά, όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή το 2018, υπήρχε ο σχεδιασμός, επειδή αυτά τα έργα αυτά είχαν βαλτώσει δεκαετίες τώρα, να γίνει και ανάταξη των συστημάτων αυτών. Δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι στιγμής», τόνισε, διευκρινίζοντας ότι την ευθύνη για τη διαχείριση και τη συντήρηση της υποδομής, την έχει ο ΟΣΕ, ενώ την εκμετάλλευση ιδιωτικές εταιρείες, όπως η Ηellenic Train.
Ειδήσεις σήμερα
Τέμπη: Στους 38 οι νεκροί από τη σύγκρουση τρένων – Συνεχίζονται οι προσπάθειες απεγκλωβισμού
Τραγωδία στα Τέμπη: Λεπτό προς λεπτό οι εξελίξεις για τη φονική σύγκρουση
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Τριήμερο εθνικό πένθος κηρύχθηκε με απόφαση Μητσοτάκη