Oι δύο τελευταίοι φορείς εξέδωσαν ανακοινώσεις συλλυπητηρίων, ενώ η ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train προχωρά και σε συνεχείς ενημερωτικές ανακοινώσεις για τις διακοπές των δρομολογίων της εξαιτίας των απεργιών των εργαζομένων.
Η Hellenic Train, μολονότι δεν φέρεται να έχει ευθύνη για το εν λόγω τραγικό δυστύχημα και έχοντας κατά καιρούς κατηγορήσει τον ΟΣΕ για την ποιότητα του δικτύου, την ώρα του δυστυχήματος ήταν απούσα. Σύμφωνα με καταγγελίες, από την πλευρά της εταιρίας δεν υπήρχε κανένας άνθρωπος στα νοσοκομεία για να βοηθήσει στις λίστες των επιβαινόντων την ώρα που οι γονείς αναζητούσαν τα παιδιά τους.
Ερωτήματα
Επίσης, έντονα πλανάται το ερώτημα πώς είναι δυνατόν ο προ ολίγων ημερών παραιτηθείς πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, να βρισκόταν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μέχρι και χθες στη θέση του. Ομως μόνο ως δείγμα ενοχής θα μπορούσε να εκληφθεί η απόλυτη αφωνία της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή του μεγάλου κατασκευαστή των έργων του ΟΣΕ. Αλήθεια, ποιος έχει τις ευθύνες για τις πολλαπλές εργολαβίες και τη μη διαλειτουργικότητα των λογισμικών των συστημάτων που αποκτήθηκαν κατά καιρούς;
Αλήθεια, πέραν του σταθμάρχη της Λάρισας, δεν ευθύνεται κανένας άλλος για το τραγικό συμβάν; Δηλαδή η ασφάλεια ενός συστήματος δρομολογίων στηρίζεται στις αποφάσεις ενός σταθμάρχη σε προ συνταξιοδοτική ηλικία, με προγενέστερη καριέρα στα «αζήτητα» του ελληνικού πελατειακού Δημοσίου; Η Αρχή που επιβλέπει τις μεταφορές και η εταιρία που έχει την ευθύνη της λειτουργίας και ασφάλειας των σιδηροδρομικών δικτύων δεν φέρουν ευθύνες γιατί τη μοιραία στιγμή στη μοιραία θέση βρέθηκε κάποιος να συντονίζει τρένα που τρέχουν με 160 χλμ. την ώρα, με τις πληροφορίες και προειδοποιήσεις που αντλούσε από ένα «τηλεγραφόξυλο»;
Πατήρ Αντώνιος: «Είμαι αθώος και συνεχίζω να ανεβαίνω τον Γολγοθά μου» - Καταδικάστηκε με φυλάκιση 51 μηνών
Δύσκολα θα εκληφθούν άμεσα συμπεράσματα, αφού οι απαντήσεις στα εν λόγω γριφώδη ερωτήματα μπορούν να αναζητηθούν στην ιστορία των τελευταίων 40 ετών και στις συνεχείς συνδιοικήσεις κομμάτων και συνδικαλιστών.
Συγκοινωνιολόγοι
Στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος που συνέβη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, όπου δύο σιδηροδρομικοί συρμοί συγκρούστηκαν μετωπικά στην περιοχή των Τεμπών, το Διοικητικό Συμβούλιο και η Επιτροπή Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ανάλυσαν την ισχύουσα κατάσταση και τη βαθύτερη κατανόηση των υφιστάμενων προβλημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Οπως επισημαίνουν, οι αρμοδιότητες που σχετίζονται με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών ήταν μέχρι πρόσφατα συγκεχυμένες και παρουσίαζαν επικαλύψεις λόγω κατακερματισμού ανάμεσα στους επιμέρους φορείς που είναι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού συστήματος, καθώς επίσης και στους σχετικούς φορείς πιστοποίησης, είτε αυτή αφορά στην υποδομή είτε στα συστήματα είτε στη συντήρηση του δικτύου είτε στους φορείς εκμετάλλευσης.
Η πρόσφατη αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ θα βοηθήσει να διαχωριστούν με σαφή και διακριτό τρόπο οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων, ωστόσο απαιτείται χρόνος μέχρι να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή, ιδιαίτερα όσον αφορά στα υφιστάμενα έργα
είναι κρίσιμη η στελέχωση επιτελικών θέσεων που εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας για το σιδηροδρομικό σύστημα με προσωπικό που διαθέτει την απαραίτητη εκπαίδευση, κατάρτιση και σχετική εμπειρία σε αυτό.