Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών που είχε προκηρυχθεί από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για το ντεκ που θα επεκτείνει το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας ολοκληρώθηκε με την κατάθεση 15 προτάσεων.
Επικύρωση
Η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Θεσσαλονίκης, που συνεδρίασε υπό την προεδρία του αντιδημάρχου Τεχνικών Εργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Εφραίμ Κυριζίδη, επικύρωσε την απόφαση της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, η οποία αξιολόγησε τις προτάσεις που κατατέθηκαν και αποφάσισε την απονομή τριών βραβείων και τριών ισότιμων εξαγορών.
Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου. Οι μελετητές προτείνουν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της Παλιάς Παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.
Σε δύο επίπεδα
Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις. Διαμορφώνονται, παράλληλα, χωρικές συνθέσεις-ενότητες διαφορετικών επιπέδων. Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις σε χαμηλότερο επίπεδο διαχωρίζουν με ήπιο και διακριτικό τρόπο το χώρο της κίνησης-ροής των πεζών από το χώρο της στάσης, συνάντησης και κοινωνικής επαφής. Για την ανάδειξη της μικρής προβλήτας-αποβάθρας του τέλους του 19ου αιώνα έναντι της πλατείας Ελευθερίας δημιουργείται μια εγκόλπωση, ώστε να προβληθεί το ιδιαίτερο μορφολογικό της περίγραμμα και να ενδυναμωθεί το στίγμα της ιστορικής μνήμης.
Σχεδιασμός
Η πρόταση που απέσπασε το δεύτερο βραβείο υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Ιωάννη Βλάχο και Απόστολο Πάνο, τον πολιτικό μηχανικό Παράσχο Δασκαλούδη και τον μηχανολόγο μηχανικό Κωνσταντίνο Σαρρόπουλο. Προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός διευρυμένου υδάτινου «αρμού» μεταξύ του νέου καταστρώματος και του παλαιού κρηπιδώματος. Το νέο ντεκ σχεδιάζεται να απομακρυνθεί κατά τέσσερα μέτρα από το υφιστάμενο κρηπίδωμα, επιτρέποντας έτσι να διατηρηθεί αναλλοίωτο το σύνολο των ιδιαίτερων ιστορικών χαρακτηριστικών του.
Η τρίτη πρόταση υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Δημήτριο Στεφανάκη και Αθανάσιο Μουσμουλίδη και τον πολιτικό μηχανικό Δημήτριο Σκόρδα. Οι μελετητές επεδίωξαν την ποιοτική αναβάθμιση της Παλιάς Παραλίας και τη δημιουργία μιας νέας ζώνης, η οποία -πέρα από τη λειτουργική επέκταση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιπατητικής ζώνης- θα φιλοξενήσει χώρους στάσης, ανάπαυσης, σημεία και εξέδρες θέασης, καθώς και πλατό για πολιτιστικές δράσεις.
Ανάπλαση
«Η Παλιά Παραλία αποκτά νέα μορφή. Στο πιο αγαπημένο σημείο της πόλης, εκεί όπου εκατοντάδες περνούν καθημερινά, από το λιμάνι μέχρι τον Λευκό Πύργο, ερχόμαστε να δημιουργήσουμε ένα μπαλκόνι στη θάλασσα. Ενα από τα ωραιότερα σημεία της πόλης ανανεώνεται και γίνεται πιο φιλικό για κατοίκους και επισκέπτες. Με το νέο ντεκ διευρύνουμε τον κοινόχρηστο χώρο, αγκαλιάζουμε τη θάλασσα, λύνουμε πολλά λειτουργικά ζητήματα και δημιουργούμε μια νέα μοναδική εμπειρία. Μαζί με την ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους και σειρά άλλων παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης, η Θεσσαλονίκη αποκτά επιτέλους την εικόνα που της αξίζει. Δεσμευτήκαμε. Το κάνουμε πράξη. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει», σημείωσε σε σχετική δήλωσή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.