Τι γίνεται, όμως, τα τελευταία δύο χρόνια, από την ψήφιση του νόμου το 2022; Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προχωράει, καθώς περίπου 20.000 έχουν ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία. Ο θεσμός έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται στους νεοδιόριστους, δηλαδή στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι διορίστηκαν για πρώτη φορά από το 2020 και μετά.
Το ζήτημα των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών αποτέλεσε «κόκκινο πανί» για τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, καθώς το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να δοθεί προτεραιότητα αξιολόγησης -μεταξύ άλλων και συμβολικά- σε αυτούς, πριν προχωρήσει η μονιμοποίησή τους. Τα τελευταία πέντε χρόνια η πολιτική ηγεσία έχει προχωρήσει σε περίπου 40.000 διορισμούς εκπαιδευτικών. Οσοι εκπαιδευτικοί διορίζονται στο Δημόσιο δεν μονιμοποιούνται άμεσα, καθώς τα δύο πρώτα χρόνια κρίνονται ως «δόκιμοι».
Οι διαδικασίες αξιολόγησης σε αυτούς έχουν ξεκινήσει κατά προτεραιότητα από τους 4.500 εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής που διορίστηκαν το σχολικό έτος 2020-2021 και συνεχίστηκαν με τα επόμενα κύματα διορισμών τα οποία, ύστερα από 12 χρόνια αδιοριστίας, πλέον γίνονται κάθε χρόνο.
Παρά τις αντιδράσεις των ομοσπονδιών και τις κάθε λογής απεργίες-αποχές, που κατά καιρούς έχουν κηρυχθεί, οι πρώτες μονιμοποιήσεις σε κάποιες διευθύνσεις εκπαίδευσης έχουν ήδη γίνει καθώς έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των διορισμένων, ενώ για τους υπολοίπους συνεχίζεται κανονικά η διαδικασία. Ειδικότερα, οι σχολικοί σύμβουλοι αναλαμβάνουν το έργο της αξιολόγησης, η οποία πραγματοποιείται ύστερα από συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς που έχουν διοριστεί.
Καθ’ όλη τη διαδικασία που τρέχει εδώ και δύο σχολικές χρονιές, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες διατηρούν «ζωντανές» διάφορες μορφές κινητοποίησης για να μπλοκάρουν τη διαδικασία της αξιολόγησης, με το υπουργείο να απαντάει με σειρά εγγράφων και εγκυκλίων που υπογραμμίζουν την εφαρμογή του νόμου.
Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί προτάσσουν ένα νέο επιχείρημα, αυτό που αφορά μία πρόσφατη απόφαση δικαστηρίου που δικαιώνει νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν μονιμοποιήθηκαν γιατί δεν συμμετείχαν στη διαδικασία της αξιολόγησης. Σύμφωνα με τις ομοσπονδίες, το υπουργείο Παιδείας δεν έχει προχωρήσει σε καμία ενέργεια μετά από αυτή την απόφαση.
Επιπλέον, όπως σημειώνουν, θα συνεχίσουν να παρέχουν υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς που δεν επιθυμούν την αξιολόγησή τους. Σύμφωνα με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, οι εν λόγω στάσεις δεν επηρεάζουν τη λειτουργία των σχολείων αλλά παρέχουν την κάλυψη στους εκπαιδευτικούς να επικαλεστούν τη στάση εντός του εύρους των ωρών που γίνονται οι συνεντεύξεις για την αξιολόγηση και να μην παρευρεθούν.
Η πολιτική ηγεσία, από την πλευρά της, στηρίζει σθεναρά την εφαρμογή της αξιολόγησης, προτάσσοντας την ισχυρή συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία.