Σε πολλές περιπτώσεις, τα τμήματα αυτά ήταν τετραετή και όχι πενταετή (όπως είναι τα αντίστοιχα στις πολυτεχνικές σχολές), δεν διενεργούνταν εργαστηριακά μαθήματα ή από το πρόγραμμα σπουδών απουσίαζαν κρίσιμα επιστημονικά αντικείμενα για την ειδικότητά τους, βάσει των κατηγοριοποιήσεων που ορίζει το ΤΕΕ για την απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Η αρχή γίνεται με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο προήλθε από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά το 2018. Το τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ, αναγνωρισμένο από την ακαδημαϊκή κοινότητα και την αγορά για το ακαδημαϊκό του επίπεδο, έλαβε πριν λίγες εβδομάδες το πράσινο φως για την αντιστοίχιση του με το αντίστοιχο τμήμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Η γνωμοδότηση προήλθε από ειδική αρμόδια επιτροπή στην οποία συμμετέχει το ΤΕΕ και ακαδημαϊκοί, και η οποία εξετάζει αν πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να υπάρξει η αντιστοίχιση.
Ο δρόμος φαίνεται να ανοίγει για την ίδρυση μιας πολυτεχνικής σχολής στο ΠΑΔΑ, καθώς άλλα τέσσερα τμήματα (Μηχανολόγων Μηχανικών, Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών) έλαβαν αντιστοιχία με τμήματα πολυτεχνικής σχολής, ενώ αναμένεται απόφαση για το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Ιδρύματος.
Η ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής, με ένταξη όλων των τμημάτων που έχουν λάβει αντιστοίχιση, θα τελεσφορήσει με υπουργική απόφαση. Εφόσον ολοκληρωθούν όλες οι θεσμικές διαδικασίες, οι απόφοιτοι των νέων πολυτεχνικών σχολών θα μπορούν να εγγράφονται στο ΤΕΕ και να λάβουν την άδεια άσκησης επαγγέλματος ύστερα από εξέταση.
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Αγνωστο είναι ακόμα αν θα υπάρξει κάποια πρόβλεψη για αναδρομικότητα, κι αν αυτή θα προβλέπει κάποια επιπλέον μαθήματα ή εξέταση από τους πτυχιούχους.
Αυτό φυσικά δεν ανοίγει το δρόμο για όλους όσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε τμήμα Μηχανικών Πανεπιστημίου, το οποίο ήταν παλαιότερα ΤΕΙ. Το κάθε τμήμα εξετάζεται ξεχωριστά από την αρμόδια Επιτροπή βάσει του άρθρου 66 του νόμου 4957/2022.
Στην περίπτωση των Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ, πρόκειται για ένα τμήμα του οποίου οι απόφοιτοι είχαν μεγάλη απορρόφηση στην αγορά εργασίας. Η διοίκηση του τμήματος προχώρησε σε σημαντικές προσαρμογές στο πρόγραμμα σπουδών, με σημαντικότερο αγκάθι μέχρι να λάβει το «πράσινο φως» την απουσία εργαστηρίων. Υστερα από την καθοδήγηση που έλαβε και τις τροποποιήσεις στις οποίες προχώρησε, η επιτροπή, στην οποία συμμετέχει και η ΕΘΑΑΕ, η Ανεξάρτητη Αρχή για την πιστοποίηση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έδωσε το πράσινο φως.