Ναυάγιο της Ζακύνθου: Κλειστή μια από τις πλέον διάσημες παραλίες λόγω μη τέλεσης έργων και αποφάσεων
Σύμφωνα με τις τελευταίες αποφάσεις η παραλία θα μείνει κλειστή για τους επισκέπτες καθώς υπάρχει σοβαρή πιθανότητα κατολισθήσεων, όπως υπήρξε το 2018 όταν και τραυματίστηκαν 7 άτομα, ενώ κατολίσθηση είχε γίνει και τον Σεπτέμβριο του 2022 μετά από σεισμική δόνηση μεγέθους 5,4 βαθμών της κλίμακας ρίχτερ μεταξύ Κεφαλονιάς και Ζακύνθου.
Οι απόψεις των επιστημόνων για το εάν πρέπει να μπουν τεχνητά μέσα που θα κρατούν τους ετοιμόρροπους βράχους διίστανται, δημιουργώντας έναν τεράστιο προβληματισμό για το τι θα γίνει κατά τη περίοδο του καλοκαιριού. Κάποιοι εκ των ειδικών εκτιμούν ότι πρέπει να γίνουν εργασίες, κυρίως στοχευμένες, άλλοι όμως επιμένουν ότι καμία παρέμβαση δεν μπορεί να γίνει γιατί θα αλλοιώσει το φυσικό κάλος της περιοχής.
Βουλευτής Ζακύνθου για το Ναυάγιο της Ζακύνθου: Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την αντιπολίτευση θέλοντας να προβούμε σε απευθείας ανάθεση
Ο βουλευτής Ζακύνθου της Ν.Δ. Διονύσης Ακτύπης στις 17.03.2023 δήλωσε στον ρ/σ Stigma: «Δεν θα αποδοθούν ευθύνες σε εμάς ούτε στην Επιτροπή επειδή επί 40 χρόνια δεν γινόταν τίποτα. Από τη μια κατηγορούμαστε ότι πάμε με αναθέσεις να δώσουμε 2.730.000 ευρώ και από την άλλη πρέπει να πάμε και γρήγορα. Πώς πάει γρήγορα χωρίς ανάθεση και με διαδικασίες οι οποίες πρέπει να γίνουν για να είμαστε απόλυτα σύννομοι στην όλη αυτή ιστορία των έργων που πρέπει να γίνουν στην περιοχή;
Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα βγάλαμε ένα μεγάλο κονδύλι για να μπορέσουμε να κάνουμε τα έργα τα οποία κάναμε. Βρήκαμε τη σφοδρή αντίδραση της αντιπολίτευσης η οποία μιλούσε για διασπάθιση του δημοσίου χρήματος και ότι πάμε με αναθέσεις, ενώ δεν έχει εκταμιευτεί ούτε ένα ευρώ, αλλά δεν είναι ομολογία ανικανότητας ότι είχαμε τα χρήματα και δεν τα ξοδέψαμε. Ναι, κυβερνάμε τέσσερα χρόνια, αλλά με το “καλημέρα” που βγήκαμε, δεν πήγαμε στο “Ναυάγιο”».
Πολυτεχνείο: Σε επιφυλακή 5.500 αστυνομικοί - Όλες οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ισχύουν
Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων: Ο κ. Λέκκας είχε κάνει σαφές από χρόνια ότι η επισκεψιμότητα πρέπει να γίνεται σε ζώνες
Η περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Ρόδη Κράτσα δήλωσε σε μια τοποθέτησή της στις 20.03.2023 στον ρ/σ Stigma τα εξής: «Ο κ. Λέκκας είχε κάνει σαφές από χρόνια ότι η επισκεψιμότητα πρέπει να γίνεται σε ζώνες. Αυτά δεν τα πήραμε ποτέ στα σοβαρά, ούτε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση ούτε από την κρατική μέριμνα. Ο κ. Λέκκας θέλει έξι μήνες για να έχει μια σαφή εικόνα, εγώ όμως του είπα ότι θέλω εντατική παρακολούθηση και αποτελέσματα σε ένα μήνα, γιατί τότε θα είναι πιο σαφής η τουριστική κίνηση στη Ζάκυνθο. Δεν υπήρχε κανένας υπεύθυνος για τον έλεγχο και το “Ναυάγιο” ήταν στο έλεος κυριολεκτικά του Κυρίου. Για να ελεγχθεί ο χώρος πρέπει να δραστηριοποιηθεί πλήρως το φυλάκιο των Βολιμών, του Αγίου Νικολάου, κάτι για το οποίο πρέπει να συνεννοηθεί ο υπουργός με την ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου), στον χώρο της οποίας υπάρχει το φυλάκιο, για να έχουμε νερό κ.λπ., και χρειάζεται και ένα επιπλέον σκάφος».
Επίσης η κα. Ρόδη Κράτσα ανέφερε τα εξής: «Εγώ είδα το υπουργείο να έχει στο σχέδιό του την εφαρμογή των μέτρων, δηλαδή τη φύλαξη από πάνω, τα συγκεκριμένα σημεία θέασης, αλλά έμειναν στα σχέδια γιατί περιμέναμε τις αποφάσεις της Κτηματικής Υπηρεσίας. Εγώ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη της παραίτησης γιατί είμαι εκεί για να δώσω λύσεις, γιατί, ως περιφερειάρχης, έχω τα εργαλεία για να δώσω λύσεις».
Ναυάγιο της Ζακύνθου: Οι τρεις ζώνες πρόσβασης
Μέχρι στιγμής τα μοναδικά μέτρα που υπάρχουν είναι εκείνα που θεσπίστηκαν μετά τις κατολισθήσεις του 2018 όταν και τραυματίστηκαν 7 άτομα. Επιστημονική ομάδα με επικεφαλής τον πρόεδρο του ΟΑΣΠ Ευθύμη Λέκκα είχαν πραγματοποιήσει μελέτη στην περιοχή και δημιούργησε τρεις ζώνες πρόσβασης. Η πρώτη ζώνη αυτή του υψηλού κινδύνου όπου απαγορεύτηκε η πρόσβαση εκτείνεται από τη βάση των πρανών μέχρι πίσω από το ναυάγιο και στη νοητή προέκταση της ζώνης αυτής στη θάλασσα απαγορεύεται η προσέγγιση σκαφών για την αποβίβαση επισκεπτών.
Η δεύτερη είναι η ζώνη μέσου κινδύνου και ελεγχόμενης πρόσβασης. «Η ζώνη αυτή εντοπίζεται πιο κοντά στο ναυάγιο και ενσωματώνεται στη ζώνη απαγορευμένης πρόσβασης και θα απαγορεύεται η πρόσβαση και η παραμονή επισκεπτών σε περιόδους κατά τη διάρκεια των οποίων μπορεί να εκδηλωθούν ή να επιταχυνθούν αστάθειες σχηματισμών κατά μήκος των πρανών, όπως π.χ. μετά την εκδήλωση ενός μεγάλου σεισμού, κατά την μετασεισμική του ακολουθία, κατά τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων ή μετά από παρατεταμένη περίοδο έντονων και ισχυρών βροχοπτώσεων κλπ. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το εμβαδόν της ζώνης ελεγχόμενης πρόσβασης (4.642 m2), το σύνολο των επισκεπτών που μπορούν να συνυπάρξουν ταυτόχρονα στην ζώνη είναι 774 άτομα».
Τέλος θεσπίστηκε η ζώνη χαμηλού κινδύνου και ελεύθερης πρόσβασης όπου εκτείνεται από το εξωτερικό όριο της ζώνης μέσου κινδύνου μέχρι την ακτογραμμή. «Στην περιοχή αυτή επιτρέπεται η ελεύθερη πρόσβαση σκαφών, η ελεύθερη αποβίβαση επισκεπτών και η ελεύθερη παραμονή τους για όσο χρονικό διάστημα ορίζεται από τις δημοτικές αρχές. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το εμβαδόν της ζώνης ελεύθερης πρόσβασης (2.007 m2), ο μέγιστος αριθμός επισκεπτών, που μπορούν να συνυπάρξουν ταυτόχρονα στην ζώνη ελεύθερης πρόσβασης είναι περίπου 335 άτομα».