Ο υπουργός Ναυτιλίας, απαντώντας σε δηλώσεις της ίδιας εκπροσώπου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού, δήλωνε πως το κοντινότερο πλοίο στην Ελλάδα (σ.σ. εκτός από αυτό που βρίσκονταν στην χώρα μας και τελικά επιχείρησε για την απορρύπανση), βρίσκονταν στη Μάλτα.
Σε νέα τηλεφωνική επικοινωνία του skai.gr με την εκπρόσωπο Τύπου του EMSA, έγινε σαφές πως το εξής: Πως το κοντινότερο πλοίο στην Ελλάδα από την πλευρά του Μηχανισμού βρισκόταν στην Κύπρο και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Λεμεσού. Επίσης υπήρχε σκάφος του EMSA στο λιμάνι της Βάρνας στη Βουλγαρία!
Η κ. Russeva εξήγησε πως αυτή τη στιγμή ο EMSA βρίσκεται σε διαδικασία προσομοίωσης των δρομολογίων των συγκεκριμένων σκαφών. Αυτό, προκειμένου να διαπιστωθεί πόσος χρόνος απαιτείται από την λήψη του ελληνικού αιτήματος μέχρι τα συγκεκριμένα σκάφη να είναι σε θέση να επιχειρήσουν στην περιοχή της ρύπανσης.
Σε ερώτηση για το εάν αληθεύει πως τα πλοία του Μηχανισμού είναι μεγάλα και δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν κοντά στις ακτές ανέφερε: «Αυτό είναι κάτι που κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα χωρίς να γνωρίζει τρία πολύ βασικά – δομικά στοιχεία. Αρχικά τον τύπο των ακτών και το βάθος. Δεύτερον την μεταβλητότητα των ρευμάτων της περιοχής. Και τρίτον τον τύπο σκάφους που ο EMSA αποφασίζει να στείλει».
Επίσης, η Radina Russeva ρωτήθηκε δύο ακόμη πράγματα: Πρώτον, για το εάν έχουν ως Οργανισμός στοιχεία για το μέγεθος της ρύπανσης. Και δεύτερον για τον χρόνο που θα χρειαστεί για την απορρύπανση της περιοχής. Η εκπρόσωπος του EMSA απάντησε: «Αυτό είναι ένα ζήτημα σχετικό από ευμετάβλητα στοιχεία. Είναι συνάρτηση της έκτασης που έχει λάβει η μόλυνση το χρονικό διάστημα που δεν επιχειρούμε στην περιοχή. Και μέχρι που έχει σήμερα μεταφερθεί η πετρελαιοκηλίδα από τα ρεύματα».
Κλείνοντας η κα. Russeva τόνισε πως σε κάθε περίπτωση ο μηχανισμός του EMSA έχει την μορφή «πρόσθετης βοήθειας». Επίσης πως κάθε χώρα μέλος οφείλει να έχει ένα σχέδιο δράσης σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης, το οποίο πρέπει να έχει ακολουθήσει πριν τη χρήση του μηχανισμού.
Σαντορινιός: Το πλοίο του EMSA ήταν μεγάλο
O υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντοριός εφηύρε μια άλλη δικαιολογία για να εξηγήσει τον λόγο που η κυβέρνηση ειδοποίησε τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ναυτικής Ασφάλειας (EMSA) την Τρίτη και όχι την Κυριακή.
Περιγράφοντας τις κινήσεις του υπουργείου Ναυτιλίας μετά το ναυάγιο ο κ. Σαντορινιός είπε στο ΠρακτορείοFM, τον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων: «Η κηλίδα πηγαίνει στη Σαλαμίνα, όπου υπάρχουν λιμανάκια. Στα λιμανάκια ένα μεγάλο σκάφος, όπως αυτό του EMSA, δεν μπορεί να επιχειρήσει. Και για πρώτη φορά βλέπουμε την κηλίδα να έρχεται την Τρίτη το μεσημέρι. Την Τρίτη το βράδυ καλούμε το σκάφος του EMSA, αφού προηγουμένως από τη Δευτέρα γνωρίζαμε ότι βρισκόταν σε αποστολή».
Η Κομισιόν εκθέτει τον Κουρουμπλή
Σε διευκρίνιση που εκθέτει τον Παναγιώτη Κουρουμπλή προχώρησε η Κομισιόν σχετικά με τη πολυτάραχη υπόθεση του Αγία Ζώνη ΙΙ.
Ο εκπρόσωπος Τύπου για θέματα ανθρωπιστικής βοήθειας και κοινωνικής προστασίας σε ερώτηση για τη κινητοποίηση του ΕΜΣΑ (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιας Ασφάλειας) δήλωσε πως η Επιτροπή δέχθηκε αίτημα από την κυβέρνησης μετά τα μεσάνυχτα της 12ης προς την 13η Σεπτεμβρίου και μόλις τρεις ώρες αργότερα ένα σκάφος τέθηκε στη διάθεση των ελληνικών αρχών.
Ολόκληρη η δήλωση του εκπρόσωπο: «Αμέσως μετά τα μεσάνυχτα της 12ης προς την 13η Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχτηκε αίτημα κινητοποίησης της EMSA (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιας Ασφάλειας) και τρεις ώρες αργότερα ένα σκάφος τέθηκε στη διάθεση των ελληνικών αρχών. Στις 09:00 το πρωί της 13ης/9 η Κομισιόν πληροφορήθηκε ότι το σκάφος που τέθηκε στη διάθεση των ελληνικών αρχών είχε ξεκινήσει το έργο της απορρύπανσης».
Κουρουμπλής: Την Τρίτη ζητήσαμε βοήθεια, γιατί την Κυριακή η πετρελαιοκηλίδα ήταν στη Σαλαμίνα
Νέες δηλώσεις έκανε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την αργοπορία στην υποβολή του αιτήματος για βοήθεια.
Ανέφερε ότι το πλοίο του EMSA που ήταν στην Ελλάδα, ήταν σε αποστολή ως την Τρίτη, άρα δεν μπορούσε να έρθει και αυτό τους το είπε ο Οργανισμός. Μετά είπε, «το πιο κοντινό στην Ελλάδα πλοίο του EMSA ήταν στη Μάλτα», το πλοίο κινείται με δέκα κόμβους, άρα «θέλει 3,5 μέρες για να έρθει από τη Μάλτα, δεν είναι αεροπλάνο, θέλει 3,5 μέρες» και διαβεβαίωσε για μια ακόμη φορά ότι «κάναμε το καλύτερο δυνατό και σε ότι αφορά το θέμα της EMSA».
Ο κ. Κουρουμπλής συμπλήρωσε ότι «την Τρίτη είχαμε την πρώτη κηλίδα να φαίνεται ότι πάει στον Πειραιά, να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, δεν φαινόταν την Κυριακή τέτοιο πράγμα, δεν φαινότανε», επιχειρώντας να εξηγήσει την κυβερνητική ολιγωρία των πρώτων ημερών και την καταστροφική επέκταση της ρύπανσης σε όλο τον Σαρωνικό από την πετρελαιοκηλίδα του δεξαμενόπλοιου.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας επισήμανε ότι «πρώτη ατυχία για όλους μας ότι έγινε νύχτα» το ατύχημα με το δεξαμενόπλοιο.
Όσον αφορά τις κατηγορίες των δημάρχων ότι δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως, ο κ. Κουρουμπλής είπε: «Να δεχτούμε πως αργήσαμε. Αν είχαν ενημερωθεί πιο νωρίτερα, τί θα έκαναν; Το θεσμικό πλαίσιο δεν τους δίνει αρμοδιότητα να επέμβουν».
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας πρόσθεσε ότι η αρμοδιότητα για την απορρύπανση έχει ανατεθεί με νόμο σε ιδιωτικές εταιρείες από το 1988, ότι το λιμενικό έχει την εποπτεία σε αυτές τις εταιρείες, καθώς και τη συνολική ευθύνη για την υλοποίηση του σχεδίου.
Τέλος, σε ερώτηση για το τι έκανε στο Λονδίνο την ώρα που έγινε το περιστατικό με το «Αγία Ζώνη ΙΙ», απάντησε ότι είχε συναντήσεις με ναυτιλιακές εταιρείες που σκοπεύουν να αλλάξουν έδρα, λόγω του Brexit.
Διαβάστε ακόμα:
Σε ποιες παραλίες του Σαρωνικού δεν βρέθηκαν ίχνη πετρελαίου