Για να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, υλοποιούνται μεγάλα έργα υποδομής, με κύριο χαρακτηριστικό την κατασκευή νέων σηράγγων. Αυτές οι σήραγγες, εκτός από την αισθητική αναβάθμιση που προσφέρουν, θα βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινότητα των κατοίκων, επιταχύνοντας τις μετακινήσεις τους.
Η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος είναι ένα από τα πιο προχωρημένα έργα. Ήδη έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο μέρος της, ενώ η λειτουργία της αναμένεται για τις αρχές του 2026. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τη δεδομένη χρονική στιγμή, το ποσοστό ολοκλήρωσης αγγίζει το 80% και αφορά στην διαμόρφωση του υπόγειου σκελετού της σήραγγας (δηλαδή της σκυροδέτησης).
Η σήραγγα της Ηλιούπολης, σε συνδυασμό με την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, θα αποσυμφορήσει σημαντικά την περιοχή, ειδικά τις ώρες αιχμής.
Η σήραγγα της Λεωφόρου Κύμης θα συνδέσει τα βόρεια προάστια. Το έργο θα εκτελεστεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης-Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς. Περιλαμβάνει και την κατασκευή σήραγγας και την κατασκευή ανοιχτών τμημάτων
Οι σήραγγες του Ασπρόπυργου θα ενταχθούν στο σχέδιο για τον Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά έργο που βγάζει από τα συρτάρια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα βγει στον αέρα το 2025 και με την ολοκλήρωση του προβλέπεται και η λειτουργία για τις σήραγγες-φαντάσματα της περιοχής.
Κυκλοφοριακό: Το άλυτο πρόβλημα του Κηφισού και η κατάργηση του Δακτυλίου – Οι 6 λόγοι πίσω από το κομφούζιο
Περισσότερα οχήματα από όσα μπορούν στην πραγματικότητα οι υποδομές να… αντέξουν, αύξηση των logistics εταιριών και κατ’ επέκταση των φορτηγών που τις εξυπηρετούν, αλλά και κακή διασύνδεση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με τις περιοχές στο ύψος του Κηφισού, είναι οι τρεις από τους έξι κύριους λόγους που βρίσκεται σε ένα μόνιμο κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Οι άλλοι δύο λόγοι, όπως εξηγούν στο Eleftherostypos.gr συγκοινωνιολόγοι, έχουν να κάνουν με το φαινόμενο του «μπουκαλιού», δηλαδή τις πολλές εισόδους-εξόδους που υπάρχουν κατά μήκος του δρόμου, αλλά και με την παλαιότητα των οχημάτων, η οποία συχνά-πυκνά έχει ως αποτέλεσμα να αφήνει τους οδηγούς στη μέση της διαδρομής. Εκτος λόγος, εξαιρετικά σημαντικός, είναι ο Δακτύλιος. Ενα μέτρο που ελήφθη πριν από δεκαετίες για περιβαλλοντικούς λόγους και σήμερα έχει οδηγήσει στην αύξηση της κυκλοφορίας στους δρόμους πέριξ του Δακτυλίου, αλλά και σε μεγαλύτερους δρόμους όπως ο Κηφισός.
«Προβλήματα»
Οπως εξήγησε στο Eleftherostypos.gr ο συγκοινωνιολόγος Κίμων Λογοθέτης, «η εφαρμογή του Δακτυλίου έχει φέρει πληθώρα προβλημάτων στους οδηγούς, ενώ παρατηρείται επιδείνωση της κυκλοφορίας εκτός των ορίων του». Μάλιστα, όπως είπε, η κατάσταση στον Κηφισό είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με τη συμφόρηση να ξεκινά από πολύ νωρίς, δηλαδή από τις 7.00 το πρωί. «Στην άνοδο, η κίνηση ξεκινά από το Αιγάλεω, από την Ιερά Οδό και φτάνει μέχρι τη Νέα Φιλαδέλφεια, ενώ στην κάθοδο η συμφόρηση εκτείνεται από τη Λυκόβρυση μέχρι το Περιστέρι», επεσήμανε.
Φυσικά, ο Κηφισός δεν είναι στο κόκκινο μόνο λόγω του Δακτυλίου. Σύμφωνα με τα όσα είπε στο Eleftherostypos.gr ο εντεταλμένος σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, η κατάσταση που επικρατεί στον Κηφισό βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της περιφέρειας, με τον περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά να δίνει έμφαση τόσο στην υλοποίηση των μακροπρόθεσμων έργων που θα ανακουφίσουν τον Κηφισό όσο και των βραχυπρόθεσμων που βοηθούν τους οδηγούς στην καθημερινή κίνηση. Μάλιστα, υπουργείο Υποδομών και περιφέρεια έχουν συνάψει σύμβαση, μέσω της οποίας «τρέχει» μελέτη για να βελτιωθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να γίνουν και οι ανάλογες παρεμβάσεις.
Στο ερώτημα γιατί ο Κηφισός διαχρονικά είναι ένας δρόμος που ταλαιπωρεί πολύ τους οδηγούς, ο κ. Μαρκουίζος εξήγησε πως είναι πολλοί οι λόγοι που έχουν προκαλέσει τη σημερινή κατάσταση. «Μόνο την τελευταία 5ετία καταγράφεται αύξηση 30% των εταιριών logistics και κατ’ επέκταση στα φορτηγά που τις εξυπηρετούν και μέσω του Κηφισού», είπε.
Ετερο και εξίσου σημαντικό πρόβλημα, σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη, είναι η ασυμμετρία των λωρίδων. «Σε ορισμένα σημεία υπάρχουν τέσσερις λωρίδες, ενώ σε άλλα τρεις και επιπλέον δεν υπάρχει παντού Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ)». Αυτό δημιουργεί προβλήματα, ειδικά στο ανοδικό ρεύμα, στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας, αλλά και στην κάθοδο, στο ύψος της Αθηνών.
«Το φαινόμενο του “μπουκαλιού”», όπως ονομάζεται, οδηγεί σε απότομη συμπίεση της κυκλοφορίας, καθώς οι οδηγοί πρέπει να κινούνται σε λιγότερες λωρίδες», εξήγησε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Οπως πρόσθεσε, «σε κάθε λωρίδα του Κηφισού µπορούν να κυκλοφορούν 2.000 οχήµατα. Οι 4 λωρίδες εξυπηρετούν συνολικά 8.000, ενώ οι 3 εξυπηρετούν µόνο 6.000. Συνεπώς, 8.000 οχήµατα προσπαθούν να στριμωχθούν σε έναν χώρο για 6.000».
Παράλληλα, ο κ. Μαρκουίζος αναφέρθηκε στις πάρα πολλές εισόδους και εξόδους που έχει κατά μήκος του, που προκαλούν και αυτές με τη σειρά τους ανάλογο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά και στο γεγονός πως δεν υπάρχει καλή σύνδεση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με κάποιες περιοχές που βρίσκονται στον Κηφισό, με αποτέλεσμα οι πολίτες να επιλέγουν να μετακινηθούν με το αυτοκίνητό τους.
«Με τις φωτεινές πινακίδες ενημερώνουμε τον κόσμο για τα συμβάντα και τους χρόνους που χρειάζονται για να προσεγγίσουν κάπου. Εχουμε επιπλέον εκεί ένα φορτηγό-βαν, το οποίο έχει σήμανση με ένα τρέιλερ με τρίγωνο φωτιζόμενο και μία πλατφόρμα που μπορούμε να σηκώσουμε ένα αυτοκίνητο και να το απομακρύνουμε και μέσω του Κέντρου είμαστε σε επικοινωνία με την Τροχαία», σημειώνει ο κ. Μαρκουίζος.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ…
Σταθερός αριθμός λωρίδων
Μαγικό ραβδί για να αλλάξει η εικόνα στον Κηφισό δεν υπάρχει. Ωστόσο, μια σειρά από ενέργειες μπορεί να εξομαλύνει την κατάσταση. Στα άμεσα μέτρα, ο κ. Λογοθέτης προτείνει την ανάγκη χρήσης τεχνικών µέσων, όπως κάµερες για την καταγραφή όσων παραβιάζουν τη ΛΕΑ, την ύπαρξη Τροχαίας, η οποία θα επεμβαίνει σε περιστατικά, χωρίς να υπάρχουν οι τωρινές καθυστερήσεις, δεδομένου ότι τώρα, ανάλογα με το ύψος όπου γίνεται ένα συμβάν, επιχειρεί και το ανάλογο τμήμα (Πειραιά, Περιστερίου, Φιλαδέλφειας κ.ο.κ.).
Παράλληλα, «για να βελτιωθεί η κατάσταση, θα πρέπει να υπάρχει σταθερός αριθμός λωρίδων σε όλο το μήκος του δρόμου, όπως και ΛΕΑ. Αυτή η παρέμβαση μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα, μέσα σε έναν ή δύο μήνες, καθώς υπάρχουν ήδη σχετικές μελέτες. Το μόνο που απομένει είναι η εφαρμογή τους και το αποτέλεσμα θα είναι άμεσο».
Επιπλέον, υποστήριξε ότι οι υποδομές χρειάζονται βελτίωση, προτείνοντας, «όπου στενεύει ο δρόμος να γίνει μια μικρή διαπλάτυνση», το οποίο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι έργο που μπορεί να γίνει με σχετικά μικρό κόστος και σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Αναφερόμενος στα μακροπρόθεσμα έργα, ο κ. Μαρκουίζος τόνισε ότι «αυτό που έχει ανακοινώσει και η κυβέρνηση, για τον άξονα που δεν θα είναι μέσα στον αστικό ιστό εδώ στην Αττική αλλά θα περνάει περιφερειακά από τον παλαιό της Θήβας έτσι ώστε να μπορούν να ταξιδεύουν πολλά φορτηγά που έρχονται από περιοχές της Δυτικής Αθήνας και του Πειραιά και να μην περνάνε από το ποτάμι, αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του υπουργείου Υποδομών, το έργο θα τελειώσει στα τέλη του 2027. Στην Περιφέρεια Αττικής κινούνται καθημερινά 5.000-6.000 φορτηγά».
Πάντως, τα νέα οδικά έργα που άμεσα ή έμμεσα θα αποσυμφορήσουν τον Κηφισό είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως η Περιφερειακή Υμηττού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης (Σήραγγα Ηλιούπολης) και προς Λαύριο και Ραφήνα, το Κέντρο Logistics στη Φυλή, ο νέος οδικός άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτα, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και το έργο Κόμβος Σκαραμαγκά-Επέκταση Περιφερειακής Αιγάλεω.
Στροφή στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Σημαντικό ρόλο, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, θα παίξει η περαιτέρω βελτίωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, προκειμένου οι πολίτες να τα επιλέγουν περισσότερο και να μη χρησιμοποιούν τόσο συχνά το αυτοκίνητό τους. Ηδη οι επεκτάσεις στο μετρό του Πειραιά, τα νέα οχήματα που έχουν προστεθεί στον στόλο των συγκοινωνιών της Αθήνας, αλλά και η γραμμή 4 που θα έρθει, αναμένεται να προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες.
Αυτήν την περίοδο ο ΟΑΣΑ καταγράφει την υπάρχουσα κατάσταση των μεταφορών στην Αττική μέσω εκτεταμένης έρευνας, που πραγματοποιείται σε όλους τους δήμους της Αττικής, σε 14.800 νοικοκυριά, μετακινουμένους σε σταθμούς μετρό, τραμ, λεωφορείων και τρόλεϊ, σε λιμάνια και αεροδρόμια, ενώ συμμετέχουν οδηγοί ταξί και εταιρίες εμπορευματικών μεταφορών.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του ΟΑΣΑ και του Υπερταμείου, με την ανάπτυξη του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη, είναι η δημιουργία ενός πιο αποδοτικού, βιώσιμου και φιλικού προς το περιβάλλον συστήματος αστικών συγκοινωνιών που θα καλύπτει με καλύτερο τρόπο τις ανάγκες των πολιτών, με έμφαση στη διαλειτουργικότητα των αστικών συγκοινωνιών, ώστε όλα τα μέσα μεταφοράς να λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους.
ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Διπλασιάστηκαν οι παραβάσεις της Λωρίδας Εκτακτης Κυκλοφορίας
Σχεδόν διπλασιάστηκαν οι παραβάσεις της Λωρίδας Εκτακτης Κυκλοφορίας στο εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, δείχνοντας το εύρος των ασυνείδητων οδηγών, αλλά και των ελέγχων που κάνει η Τροχαία κατά μήκος του Κηφισού.
Τα στοιχεία προέρχονται από το Τμήμα Τροχαίας Αφιδνών, που ουσιαστικά αστυνομεύει το μεγαλύτερο κομμάτι του Κηφισού, και αποτελούν την αποτύπωση μίας μόνο από τις πολλές αιτίες της συμφόρησης του λεωφορειόδρομου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο 9μηνο του 2023 είχαν καταγραφεί 472 παραβάσεις ΛΕΑ, ενώ το φετινό εννεάμηνο έφθασαν τις 777.
Εκτός από τους ελέγχους και τη βεβαίωση προστίμων, η Τροχαία επιχειρεί, στο μέτρο του δυνατού, την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας όταν συμβαίνουν τροχαία ή ακινητοποιήσεις οχημάτων λόγω βλαβών. Σε αυτό το πλαίσιο έχει ληφθεί από πέρσι η απόφαση για μόνιμη εγκατάσταση σε δύο σημεία του Κηφισού γερανοφόρων οχημάτων της Τροχαίας, έτσι ώστε να παρεμβαίνουν πιο άμεσα και να απομακρύνουν τα εγκλωβισμένα οχήματα, καθώς και για την παρουσία μοτοσικλετών, που διασχίζουν και τα δύο ρεύματα του Κηφισού για γρηγορότερη και εγκυρότερη ενημέρωση των συμβάντων.
Ωστόσο, το μεγάλο μήκος του δρόμου, ο οποίος διέρχεται από αρκετούς δήμους, και, κυρίως, το γεγονός ότι καθημερινά παρουσιάζονται ακόμα και δεκάδες ακινητοποιήσεις οχημάτων καθιστούν το έργο εξαιρετικά δύσκολο.
ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΚΗΦΙΣΟ
ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ 2024 2023
Θανατηφόρα 1 2
Σοβαρά 0 1
Ελαφρά 38 24
ΣΥΝΟΛΟ 39 27
ΠΑΘΟΝΤΕΣ 2024 2023
Νεκροί 1 2
Βαριά τραυματίες 0 1
Ελαφρά τραυματίες 57 38
ΣΥΝΟΛΟ 58 41