Ειδικότερα αυτήν την ώρα υπάρχει μποτιλιάρισμα 14 χιλιομέτρων στην κάθοδο της λεωφόρου Κηφισού, από την Γέφυρα Βαρυμπόμπης προς τη Λένορμαν. Εξίσου σοβαρά είναι τα προβλήματα και στο ρεύμα προς Λαμία, με τις καθυστερήσεις να εκτείνονται από τη λεωφόρο Αθηνών μέχρι και τη Νέα Φιλαδέλφεια.
Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στην κάθοδο της λεωφόρου Κηφισίας, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας.
Προβλήματα εντοπίζονται και στην Αττική Οδό, στο ρεύμα προς Αεροδρόμιο, αλλά και προς Ελευσίνα.
Καθυστερήσεις στο ρεύμα προς Αεροδρόμιο:
10΄-15΄στην έξοδο για Λαμία,
15΄-20΄από κόμβο Δημοκρατίας έως κόμβο Κηφισίας.
Καθυστερήσεις στο ρεύμα προς Ελευσίνα:
10΄-15΄στην έξοδο για Λαμία,
5΄-10΄από κόμβο Πλακεντίας έως κόμβο Κηφισίας. https://t.co/QlvQOXJQHS— Attiki Odos Traffic (@aodostraffic) February 10, 2025
Δείτε live την κίνηση ΕΔΩ
Δείτε live την κίνηση στην Αττική Οδό
Έρευνα ΕΤ για το κυκλοφοριακό: Μποτιλιάρισμα από τα χαράματα – Οι προτάσεις των συγκοινωνιολόγων
Κολλημένοι στην… κίνηση ακόμα και από τις 07.30 το πρωί είναι πια οι οδηγοί, δεδομένου ότι έχουν επεκταθεί κατά πολύ οι ώρες αιχμής. Μάλιστα, στο κέντρο της Αθήνας, μπορούν να διαρκέσουν και επί 12 ώρες συνεχόμενα, το οποίο κατά συνέπεια προκαλεί και το ανάλογο κυκλοφοριακό κομφούζιο και στους γύρω δρόμους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όπως επεσήμαναν συγκοινωνιολόγοι σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες στο υπουργείο Μεταφορών, να καταλήγουν να περνούν 111 ώρες ετησίως μποτιλιαρισμένοι.
Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε ο καθηγητής του ΕΜΠ Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου στο πλαίσιο της ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με θέμα την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές, η κίνηση συμβαίνει αφενός από τις πολλές μετακινήσεις που γίνονται με Ι.Χ. και τη συμπεριφορά των οδηγών που δεν τηρούν τον ΚΟΚ και αφετέρου λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας του οδικού δικτύου.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μεταξύ 2021-2024 η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε κατά 11% στις κύριες οδούς και κατά 17% στις δευτερεύουσες.
Βάσει των μετρήσεων, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί περνούν πάνω από το 1/3 της ημέρας (34%) σε συμφόρηση, με τις δύο πόλεις να κατατάσσονται στον παγκόσμιο πίνακα στην 114η και την 123η θέση αντίστοιχα.
Οσον αφορά τις… κόκκινες διαδρομές, από την παρουσίαση προκύπτει πως ο μέσος όρος των καθυστερήσεων στις 8.45 το πρωί κατά το 2024 σε βασικές διαδρομές κυμαινόταν από τα 5,78 λεπτά στη λεωφόρο Αλεξάνδρας έως την Πατησίων, έως τα 14,98 στην έξοδο προς Σκαραμαγκά, στα 15,07 στο ρεύμα ανόδου της Κηφισίας, στα 15,72 στο ρεύμα της Κηφισίας προς κέντρο, στα 16,27 στην Κατεχάκη στην είσοδο από Περιφερειακή Υμηττού, στα 19,43 στο ρεύμα προς κέντρο της Λ. Βουλιαγμένης και στα 24,78 – όπως ήταν αναμενόμενο- για την άνοδο του Κηφισού.
Ειδικά στον Κηφισό υπολογίζεται -σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος– ότι οι «χαμένες» ώρες εξαιτίας της συμφόρησης πέρυσι έφτασαν συνολικά τις 6,5 εκατομμύρια, τιμή που αντιστοιχεί σε ζημία ύψους 80-90 εκατ. ευρώ, όταν το 2018 ήταν περίπου οι μισές (3,5 εκατ).
Στα μέτρα που ο ίδιος πρότεινε για τη λεωφόρο Κηφισού συγκαταλέγεται:
– Η βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εισόδων-εξόδων και των περιοχών πλέξεων.
– Η κατάργηση συγκεκριμένων εισόδων-εξόδων που δεν έχουν λόγο ύπαρξης.
-Η λήψη μέτρων οδικής ασφάλειας και η τοποθέτηση καμερών με στόχο τη μείωση των συμβάντων, ενώ επεσήμανε ότι υπάρχει μελέτη ελέγχου οδικής ασφάλειας από το 2010 για όλο τον Κηφισό.
-Η αναβάθμισή σε 4 λωρίδες κυκλοφορίας + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος της. Διερεύνηση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων κατά τη διάρκεια σχεδιασμού. (Υπάρχει μελέτη από το 2007 για το τμήμα από Αττική Οδό έως τις «Τρεις γέφυρες»).
-Η απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής και εξέταση του ενδεχομένου επιβολής αντιτίμου για τα φορτηγά που θέλουν να κινηθούν εντός του μη επιτρεπόμενου χρονικού διαστήματος.
Κυκλοφορία Φορτηγών και τροφοδοσία
Για να μειωθεί το χάος στους δρόμους, θα πρέπει μεταξύ άλλων να μπουν στο μικροσκόπιο το ωράριο τροφοδοσίας και η τήρηση του, η διερεύνηση απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής σε συγκεκριμένους άξονες, η αξιοποίηση ελεύθερων/αδόμητων χώρων για την άμεση δημιουργία χώρων στάθμευσης μετεπιβίβασης, η αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, εξορθολογισμός ορίων ταχύτητας, εγκατάσταση καμερών.
Παρωχημένο μέτρο τα μονά-ζυγά
Οσον αφορά το δακτύλιο μονά-ζυγά, επισημάνθηκε ότι είναι ένα παρωχημένο μέτρο, το οποίο δεν αστυνομεύεται. Οπως ανέφερε ο κ. Τσιάνος, διεθνής πρακτική αποτελεί η υψηλή τιμολόγηση της στάθμευσης στο κέντρο των μητροπολιτικών περιοχών, η εφαρμογή πράσινου δακτυλίου με περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά κριτήρια και τιμολόγηση σε αυτούς που δεν πληρούν τα κριτήρια εισόδου.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Ολοι οι συγκοινωνιολόγοι συμφώνησαν ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σε ό,τι αφορά τα μέσα σταθερής τροχιάς, σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο χρειάζονται: αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου (μικρότερες συχνότητες, πράσινο κύμα για το τραμ), αύξηση της ελκυστικότητας (σταθμοί μετεπιβίβασης με Ι.Χ., καλύτερη σύνδεση με αστική συγκοινωνία ΟΑΣΑ, χώροι στάθμευσης ποδηλάτων, βελτίωση συνθηκών για την πεζή μετακίνηση) και επεκτάσεις μετρό, τραμ, προαστιακού.
Για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, είναι απαραίτητη η ίδρυση γραμμών εξπρές, η χρονική επέκταση των δρομολογίων, η αύξηση των αμαξοστασίων προκειμένου να κερδίζει έδαφος το λεωφορείο, η αύξηση του στόλου.
ΜΟΝΟ 2% ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Σε βασικούς οδικούς άξονες της Αθήνας παρατηρούνται 9.000 παραβάσεις των λεωφορειολωρίδων ανά ώρα από όλα τα μέσα, ενώ όταν οι λεωφορειολωρίδες επιτηρούνται η μέση ταχύτητα των λεωφορείων αυξάνεται έως 50% (1,5 περισσότερες διαδρομές).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητήριου Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, τα λεωφορεία σήμερα αποτελούν μόλις το 2% του μίγματος της κυκλοφορίας των κεντρικών δρόμων της πρωτεύουσας, ακολουθούν τα δίκυκλα με 25-35%, ενώ τα Ι.Χ. και τα ταξί αντιστοιχούν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 55% στη σύνθεση της κυκλοφορίας σε κεντρικούς οδικούς άξονες, ποσοστό το οποίο φτάνει και το 65% κατά τις ώρες αιχμής.