Του Μάριου Δράμαλη*
Ακόμη και οι Θεσσαλονικείς πολίτες έμοιαζαν, είτε βολεμένοι στην παραδοσιακή ανατολίτικη ραθυμία τους, είτε παραδομένοι στο άλλοθι της αποτυχίας των πολιτικών της να διεκδικήσουν το ρόλο που της αξίζει. Δυστυχώς –ή ευτυχώς– τα τελευταία 20 χρόνια ελάχιστοι από τους εκλεγμένους βουλευτές υπουργοποιήθηκαν (ουδείς σε θέση υπουργού) επί κυβερνήσεων ΝΔ ή συγκυβέρνησης με τη ΝΔ πρώτο κόμμα. Αυτό ίσως ελάχιστη αξία να έχει και ουδόλως να ενδιαφέρει την κοινή γνώμη.
Εκείνο όμως που ενδιαφέρει τους Θεσσαλονικείς και μάλιστα ιδιαιτέρως, είναι ότι τα εμβληματικά έργα που θα άλλαζαν τη φυσιογνωμία της πόλης τους έμειναν πίσω. Το Μετρό, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, η αναζωογόνηση της δυτικής πλευράς της πόλης, η αναβάθμιση των παλαιών στρατοπέδων σε χώρους πρασίνου ή ψυχαγωγίας, η κατασκευή του προβλήτα 6 του λιμανιού, οι αναπλάσεις Αριστοτέλους και ΔΕΘ, είναι μόνο μερικά από τα έργα που για διάφορους λόγους είτε γραφειοκρατικούς, είτε υποχρηματοδότησης, καθυστέρησαν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η σημερινή καθημερινότητα του Θεσσαλονικιού να δυσκολεύει, με το κυκλοφοριακό, τη ρύπανση του περιβάλλοντος κυρίως στη δυτική πλευρά της πόλης, την έλλειψη πάρκινγκ και πρασίνου. Ακόμη και το πολυθρύλητο Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού που εκ της ίδρυσής του είχε έδρα τη Θεσσαλονίκη, έχει παρακμάσει και ή όποια αναβίωσή του θα αφορά πια την έδρα του στην Αθήνα.
Ωστόσο, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Μολονότι ουδέποτε πολιτεύτηκα ωστόσο, ως τεχνοκράτης στα θέματα που αφορούν στην «πράσινη ανάπτυξη» αναφέρω ένα παράδειγμα δυο δράσεων που έχω την τιμή να λέω ότι διεκδικώ την πατρότητά τους στον τομέα που δραστηριοποιούμαι κι ας μην υπήρξα βουλευτής.
Η πρώτη αφορά στο πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη». Το εισηγήθηκα ως πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Οικιακών Κτιριακών Φωτοβολταϊκών παραγωγών και μέλος του τομέα ενέργειας , στον Υπουργό Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και σήμερα υλοποιείται δίνοντας τη δυνατότητα σε οικιακούς χρήστες να απολαμβάνουν ενεργειακή αυτονομία και χαμηλό κόστος ρεύματος. Δεύτερο, η προώθηση μέτρων για τη μείωση των εκπομπών των μη διασυνδεδεμένων νησιών έως το 2030 που ονομάστηκαν «Πράσινα νησιά». Όλα αυτά κοστολογήθηκαν, εκπονήθηκαν ως ολοκληρωμένες μελέτες, χρηματοδοτήθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), το «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης», το Πράσινο Ταμείο και λοιπούς ενωσιακούς και εθνικούς πόρους και υλοποιήθηκαν.
Είναι μόνο δυο από τις προτάσεις μου που υιοθετήθηκαν από την κεντρική διοίκηση κι αυτό διότι αντιμετωπίστηκαν με ρεαλισμό. Υπήρξε και μία τρίτη η οποία δεν υιοθετήθηκε ακόμη. Η δημιουργία ενός Οργανισμού με έδρα τη Θεσσαλονίκη για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας καθώς το 65% των εγκαταστάσεων είναι στη Βόρεια Ελλάδα. Ένας Οργανισμός με ξεκάθαρους όρους για όσους θέλουν να επενδύσουν και με ποια χρηματοδοτικά εργαλεία για να εκμηδενιστεί η γραφειοκρατία. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη δεν είναι η ίδια μ’ αυτήν που υπήρξε το 2019. Θα μπορούσε κάλλιστα να υποδεχτεί τρία υπουργεία κομβικής σημασίας για το ρόλο της ως αναπτυξιακού πυλώνα της ελληνικής Οικονομίας αλλά και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Του υπουργείου Παιδείας, του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Και προτού προλάβει κανείς να αναφερθεί για «βερμπαλισμούς», δηλώνω ότι η πρόταση βασίζεται σε συγκεκριμένα δεδομένα.
Για το υπουργείο Παιδείας, με αφετηρία το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο σε όλη την Ελλάδα αλλά και το Πανεπιστήμιο Μακεδονία και το Διεθνές Πανεπιστήμιο στη Σίνδο δημιουργείται ένας πυλώνας όχι μόνο εκπαίδευσης αλλά κυρίως ιδεών και έρευνας.
Σε ό,τι αφορά στο υπουργείο Υποδομών θα είναι πέρα από ουσιαστική αλλά και μια σημειολογική κίνηση. Ότι η Θεσσαλονίκη είναι όχι μόνο κατά τα λόγια αλλά κατ’ ουσία το κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με την επέκταση του «προβλήτα 6» του Λιμανιού, το Fly Over, την ανάπλαση της ΔΕΘ, την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου μήκους 40 χιλιομέτρων που θα ενώνει έξι δήμους η εγκατάσταση του υπουργείο Υποδομών στη Θεσσαλονίκη θα είναι κι ένα σήμα ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα. Στον τομέα των logistics διότι η Θεσσαλονίκη λόγω γεωγραφικής θέσης αλλά και με τα έργα υποδομής εν εξελίξει, θα καταστεί σύντομα κόμβος μεταφορών, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με σημαίνοντα ρόλο του Λιμανιού της, του Σιδηροδρομικού Σταθμού της, του μοντέρνου οδικού δικτύου της, αλλά και του νεότευκτου Μετρό της.
Κι αυτό φαίνεται και από τις επενδύσεις γιγάντων της τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Με τόσες επενδύσεις σχηματισμού ψηφιακών hub η Θεσσαλονίκη τόσο Ανατολικά αλλά επίσης και στη Δυτική Θεσσαλονίκη μπορεί να αναδειχθεί σε τεχνολογική πρωτεύουσα των Βαλκανίων και να μετασχηματιστεί στο πλαίσιο της ψηφιακής της ώθησης και της εξωστρέφειας της. Χιλιάδες θέσεις εργασίας για εργαζόμενους υψηλής εξειδίκευσης φέρνουν συνολικά στη Θεσσαλονίκη οι μεγάλες επενδύσεις ξένων εταιρειών -π.χ., Pfizer, Cisco, Deloitte, Accenture- συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού τους για προσλήψεις στο επόμενο διάστημα. Τι ιδανικότερο σήμα προσέλκυσης νέων επενδύσεων από τη μετεγκατάσταση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη έτσι ώστε το οικοσύστημα καινοτομίας να προσελκύσει και διεθνές ανθρώπινο ταλέντο, πέραν του εγχώριου, ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό της πόλης ως διεθνούς καινοτομικού hub.
Στην πόλη δεν αξίζουν ημίμετρα και μεμψιμοιρίες. Πέρα από τα εμβληματικά έργα η πόλη χρειάζεται διεκδικητικούς χαρακτήρες στα κέντρα αποφάσεων. Κυρίως χρειάζεται ανθρώπους με όραμα και αποτελεσματικότητα. Με αποδείξεις, για την τεχνογνωσία τους, το έργο τους ως επαγγελματίες και εχέγγυο αξιοπιστίας την ποιότητα της δουλειάς τους. Κι αυτές οι εκλογές είναι η ευκαιρία μιας αλλαγής σκέψης για ολόκληρη την πόλη και τους πολίτες της που έμαθαν εδώ και πολλά χρόνια να υπομένουν κι όχι να διεκδικούν.
*Ο Μάριος Δράμαλης είναι υποψήφιος βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με την ΝΔ και είναι Συντονιστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της ΝΔ και Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Ενεργειακών Κοινοτήτων Ελλάδας, Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Οικιακών Κτιριακών Φωτοβολταικών «Στέγη».
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Πώς θα σβήσουν την προσωπική διαφορά 500.000 παλαιοί συνταξιούχοι [πίνακες]
Εκλογές 2023: Σενάριο απόγνωσης από Τσίπρα