Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «H εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη μέσα από τα σχολικά αρχεία 19ος και 20ός αιώνας» φιλοξενείται στον Α’ Προβλήτα του μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου. Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει σχολικά έγγραφα, ενδεικτικά απολυτήρια, μαθητικά βιβλία, τετράδια, φωτογραφίες, εκδόσεις και οποιοδήποτε άλλο σχολικό αρχειακό υλικό και τεκμήριο, καθώς και μαθητολόγια! Σε ένα από αυτά φιγουράρει το όνομα του… Μουσταφά Κεμάλ, ο οποίος το 1891 και σε ηλικία δέκα ετών παρακολουθούσε μαθήματα γαλλικής γλώσσας στο παλιό σχολείο «Δελασάλ»!
«Πρόκειται για αναδρομή στην εκπαιδευτική ιστορία της Θεσσαλονίκης, με στόχο την ανάδειξη της ιστορίας των σχολείων, της εκπαίδευσης και γενικότερα της συμπρωτεύουσας», τόνισε στον «Ε.Τ.» ο ιστορικός, δημοσιογράφος και υπάλληλος του Κέντρου Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης Νίκος Μαραντζίδης. Η έκθεση διοργανώνεται από το Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης της Διεύθυνσης Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου και Αρχείων, σε συνεργασία με σχολεία, το Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας και το Εβραϊκό Μουσείο της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης.
Πολυτεχνείο: Άνοιξαν οι σταθμοί του Μετρό «Πανεπιστήμιο», «Σύνταγμα» και «Ευαγγελισμός»
Κατά τη χρονική περίοδο από το δεύτερο μισό του 19ου έως τις αρχές 20ού αιώνα, καμία άλλη πόλη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας δεν είχε να επιδείξει τέτοιο πλήθος σχολείων (αναλόγως του πληθυσμού της) όσο η Θεσσαλονίκη. Η πόλη αριθμούσε στις αρχές του 20ού αιώνα 150.000 κατοίκους, 35.000 Ελληνες, 75.000 Εβραίους, 30.000 Τούρκους, 5.000 Φραγκολεβαντίνους – Ευρωπαίους και 5.000 από διάφορες άλλες εθνικότητες. Τα σχολεία όλων των ειδών και βαθμίδων, ελληνικών, ξενόγλωσσων και αλλοδαπών, στη Θεσσαλονίκη και την ύπαιθρο χώρα τον Μάιο του 1923 ήταν 180. Από αυτά, τα περισσότερα ήταν ελληνικά που ξεπερνούσαν κατά πολύ τα μισά, ακολουθούσαν τα ισραηλιτικά και τέλος τα αλλοδαπά. Τα ελληνικά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, αποτελούσαν το μεγαλύτερο ποσοστό. Βέβαια, τα δημόσια είχαν τη μεγαλύτερη δυναμική σε σχέση με τα ιδιωτικά. Υπήρχε όμως και αξιόλογη Μέση Εκπαίδευση. «Τα ξενόγλωσσα σχολεία ήταν τα ισραηλιτικά και τα τουρκικά. Τα ισραηλιτικά ήταν διπλάσια από τα τουρκικά. Τα ισραηλιτικά σχολεία ήταν κοινοτικά, ήταν αυτά που συντηρούσε η Alliance Israelite, και υπήρχαν και τα ιδιωτικά. Πολύ περιορισμένη ήταν η Μέση Εκπαίδευση», είπε.
ΓΡΑΦΗ, ΑΝΑΓΝΩΣΗ, ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ
Το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών σχολείων αφορούσε στη Δημοτική Εκπαίδευση (περίπου 80 τον αριθμό). «Πρόκειται για εξατάξια, τετρατάξια, τριτάξια, διτάξια, ακόμη και μονοτάξια σχολεία, ανάλογα με την περιοχή και τη συμμετοχή που είχαν. Τα σχολεία αυτά ήταν μικτά. Στόχος ήταν να μάθουν στους ελληνόπαιδες κατά βάση γραφή, ανάγνωση και αριθμητική», λέει ο κ. Μαραντζίδης. Από την πλευρά της, η προϊσταμένη της Βιβλιοθήκης «Δημήτρης και Αλίκη Περρωτή» και υπεύθυνη των Αρχείων της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Δαμιάνα Κουτσομίχα, ανέφερε ότι το Ιδρυμα με χαρά συμμετείχε στην έκθεση, παρουσιάζοντας πλούσιο αρχειακό υλικό από τη διδασκαλία και την εκπαίδευση.
Ειδήσεις σήμερα
Τα σημαντικότερα γεγονότα που έγιναν σαν σήμερα 13 Ιανουαρίου
Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Σάββατο 13 Ιανουαρίου
Η γελοιογραφία της ημέρας από τον Γιάννη Δερμεντζόγλου – Κυριακή 14 Ιανουαρίου