Η σύσταση της επιτροπής αυτής προβλέφθηκε με νόμο το 2014 (ν.4313/14) αλλά δεν συγκροτήθηκε ποτέ! Αντικείμενό της όπως περιγράφεται στο νόμο που δημοσιεύει ο «Ε.Τ.» είναι όχι μόνον να διερευνά τα σοβαρά σιδηροδρομικά ατυχήματα αλλά να αποφασίζει για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, προκειμένου να αποφευχθούν ατυχήματα στο μέλλον.
Αν η επιτροπή λειτουργούσε θα είχε προλάβει το δυστύχημα στα Τέμπη, καθώς θα είχε αξιοποιήσει τις έρευνες από άλλα ατυχήματα, και θα εισηγούνταν στους αρμόδιους μέτρα για να μην ξανασυμβούν στο μέλλον.
Θεωρείται δεδομένο ότι εκ του ρόλου της δεν θα επέτρεπε να κινούνται τα τρένα «με κλειστά μάτια» χωρίς να λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης (ECTS) σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αν υπήρχε το σύστημα αυτό θα διορθωνόταν το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη, η πορεία των δύο τρένων θα επανερχόταν σε ξεχωριστές ράγες και η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί.
Για το αδιάβλητο των ερευνών, η επιτροπή είχε προβλεφθεί να λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή πέρα και πάνω από πολιτικές παρεμβάσεις και κάθε είδους πιέσεις που ήθελε να της ασκηθούν από ιθύνοντες του ΟΣΕ για να κουκουλωθούν αστοχίες, λάθη ή παραλείψεις.
Ιδού τι λέει ο νόμος 4313/2014 για την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων:
- Συνιστάται ανεξάρτητη διοικητική αρχή, με την επωνυμία «Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Συμβάντων». Διερευνάται κάθε σιδηροδρομικό ατύχημα και σοβαρό συμβάν, με στόχο τη διακρίβωση των αιτίων που το προκάλεσαν.
2.Η Επιτροπή έχει λειτουργική ανεξαρτησία, δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική αρχή.
3.Η Επιτροπή ενεργεί ανεξάρτητα από οποιονδήποτε διαχειριστή υποδομής, σιδηροδρομική επιχείρηση, φορέα χρέωσης, φορέα κατανομής, κοινοποιημένο οργανισμό, καθώς και από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ρυθμιστικό φορέα, τα συμφέροντα των οποίων συγκρούονται με την αποστολή και τις αρμοδιότητές της.
- Η Επιτροπή υποχρεούται να προβαίνει στη διεξαγωγή έρευνας μετά από σοβαρά σιδηροδρομικά ατυχήματα. Στόχος της διερεύνησης είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και η πρόληψη ατυχημάτων.
- Πέραν των σοβαρών ατυχημάτων, μπορεί να διερευνά τα ατυχήματα και τα συμβάντα που, υπό διαφορετικές συνθήκες, θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε σοβαρά ατυχήματα.
- Η Επιτροπή έχει τη διακριτική ευχέρεια να αποφασίζει κατά πόσον πρέπει να διερευνηθεί ή όχι ένα ατύχημα ή συμβάν ανάλογα με τη σοβαρότητά του και την πιθανότητα τα ευρήματα διερεύνησης να χρησιμεύσουν στην πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων. Η έρευνα της Επιτροπής είναι ανεξάρτητη από τη δικαστική έρευνα, πραγματοποιείται όμως σε συνεργασία με τις αρμόδιες για τη δικαστική έρευνα ανακριτικές αρχές.
Η Επιτροπή Διερεύνησης και Πρόληψης Ατυχημάτων που προβλέπει ο νόμος 4313/2014 είναι στα χαρτιά εδώ και 9 χρόνια. Δεν είναι μόνον ότι δε λειτούργησε ποτέ αλλά ακόμη χειρότερα, ότι 9 χρόνια μετά αντικαταστάθηκε με νόμο που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο με τη σύσταση Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών. Ας ελπίσουμε ότι ο οργανισμός θα πιάσει δουλειά πριν περάσουν άλλα 9 χρόνια.
Ειδήσεις σήμερα
Τέμπη: Φωτογραφία – ντοκουμέντο από το 3ο βαγόνι λίγο πριν τη μοιραία σύγκρουση
Απίστευτη καταγγελία για τα Τέμπη: «Την ώρα του δυστυχήματος είχαν πάρτι στον σταθμό στη Λάρισα»