Και κάπου εκεί… σταματούν τα προσόντα και ζητούνται δεξιότητες. Οι ψηφιακές δεξιότητες έρχονται στη δεύτερη θέση, με πολλές εταιρίες να ζητούν καλή γνώση και διαχείριση της διαδικτυακής συνεργασίας/τηλεργασίας σε ποσοστό 33%, η οποία ειδικά μετά τον Covid-19 έχει γίνει μέρος της εργασιακής καθημερινότητας σε πλήθος εταιριών.
Επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες ακολουθούν σε ποσοστό 30%, η ικανότητα συνεργασίας σε ομάδα σε ποσοστό 24%, η οργανωτικότητα σε ποσοστό 20% και, τέλος, η προσαρμοστικότητα/ευελιξία σε ποσοστό 19%. Αυτά τα δεδομένα, τα οποία προέρχονται από τις ίδιες τις ελληνικές επιχειρήσεις, έρχονται να επιβεβαιωθούν και από τα στοιχεία, που παρέχει η μεγαλύτερη ηλεκτρονική πλατφόρμα στον κόσμο, σχετική με την εργασία, το LinkedΙn, στη λίστα με τα πιο περιζήτητα skills για το 2024, η οποία περιλαμβάνει τα περισσότερα από τα παραπάνω.
«Η διεθνής συζήτηση πλέον περιστρέφεται γύρω από έναν νέο όρο, αυτόν του αιώνιου μαθητή», είχε σχολιάσει πριν από μερικές εβδομάδες ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, επιστρέφοντας από τη Σύνοδο του ΟΟΣΑ για την Παγκόσμια Στρατηγική.
Παγκόσμιοι οργανισμοί, διεθνείς κολοσσοί αλλά και ελληνικές εταιρίες έχουν επιδοθεί τα τελευταία χρόνια στην αναζήτηση της «χρυσής» λίστας των δεξιοτήτων που ξεχωρίζουν έναν εργαζόμενο.
Δεκάδες έρευνες και μελέτες για την ελληνική πραγματικότητα αποτυπώνουν χιλιάδες κενά σε θέσεις εργασίες, καθώς οι επιχειρήσεις αδυνατούν να βρουν τους κατάλληλους επαγγελματίες. Με πληθώρα πτυχίων και μεταπτυχιακών, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις δεξιότητες, είτε αυτές αφορούν ήπιες δεξιότητες, όπως χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν έναν εργαζόμενο, είτε ψηφιακές.
Ο «Ε.Τ.», σε συνεργασία με την Εταιρία Συμβούλων Εκπαίδευσης και Καριέρας Labora, έχει συγκεντρώσει τις τελευταίες ελληνικές και διεθνείς έρευνες που καταγράφουν τις τελευταίες τάσεις για τα επαγγέλματα.
Ποιες είναι όμως οι δεξιότητες ή τα προσόντα που θέτουν στην κορυφή της λίστας τους οι επιχειρήσεις;
«Παύλος Ντεγκρές»: Η πολιτική κόντρα στο αίτημα της τέως βασιλικής οικογένειας για ιθαγένεια και το παρασκήνιο
Αν και πολλές δεξιότητες παραμένουν κοινές στα περισσότερα επαγγέλματα, η φύση των εργασιών κρίνει σε μεγάλο βαθμό το εύρος εφαρμογής των αντίστοιχων δεξιοτήτων. Κι ενώ χαρακτηριστικά όπως η προσαρμοστικότητα, η συνεργασία, η οργάνωση αποτελούν ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τον κάθε εργαζόμενο, ο κάθε κλάδος προκρίνει διαφορετικές προτεραιότητες.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Στον τομέα της τεχνολογίας η δεξιότητα της επίλυσης προβλημάτων, καθώς και της κριτικής σκέψης ξεχωρίζουν, καθώς οι επαγγελματίες αυτού του τομέα καλούνται πολύ συχνά να αντιμετωπίσουν προβλήματα με καινοτόμους και έξυπνους τρόπους, αλλά και να συνεργαστούν με τους πελάτες τους σε επείγοντα ζητήματα.
ΗΓΕΣΙΑ
Στον τομέα της επιχειρηματικότητας βασική δεξιότητα αποτελεί η ηγεσία, καθώς η λήψη αποφάσεων, η διαχείριση του προσωπικού, αλλά και η στρατηγική σκέψη αποτελούν καθημερινά ζητήματα στα αντίστοιχα επαγγέλματα γύρω από την επιχειρηματικότητα. Εξίσου σημαντική είναι και η επικοινωνία, όχι απλά η καθοδήγηση και η ανάθεση καθηκόντων, αλλά η ουσιαστική επικοινωνία, η οποία περιλαμβάνει τόσο την ενεργητική ακρόαση όσο και τις κοινωνικές δεξιότητες, την ικανότητα παρουσίασης, αλλά και την ορθή γραπτή έκφραση.
ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ
Στον χώρο των επαγγελμάτων Υγείας η ενσυναίσθηση αποτελεί βασική δεξιότητα, καθώς είναι απαραίτητη στην ανάπτυξη της ποιοτικής σχέσης μεταξύ των επαγγελματιών και των ασθενών. Ακόμη, η δεξιότητα της συνεργασίας είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αυτόν τον τομέα, καθώς οι επαγγελματίες Υγείας καλούνται συχνά να εργαστούν σε ομάδες, έχοντας σε πρώτο πλάνο τις ανάγκες των ασθενών τους.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
Στην εκπαίδευση η συναναστροφή με τα παιδιά δημιουργεί ξεχωριστές απαιτήσεις, χρίζοντας τη δημιουργικότητα ως μία από τις πολύ σημαντικές δεξιότητες για τους εκπαιδευτικούς. Η δημιουργικότητα αποτελεί ένα σημαντικό κλειδί στην προσπάθεια των εκπαιδευτικών να τραβήξουν το ενδιαφέρον των παιδιών και να τα εντάξουν στη μαθησιακή διαδικασία. Η Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι επίσης ζωτικής σημασίας δεξιότητα σε αυτόν τον τομέα, διότι η διαχείριση ενός μαθητικού συνόλου είναι ιδιαίτερα απαιτητική και προϋποθέτει μεταξύ άλλων και την κατανόηση των συναισθημάτων των μαθητών.