Παρόλο που φέτος τα χρήματα που έδωσε το υπουργείο Εσωτερικών στους δήμους ήταν 15 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 10 εκατομμυρίων πέρυσι, η κατανομή τους έγινε μόλις στις 15 Μαΐου, με αποτέλεσμα η σεζόν να κινδυνεύει να ξεκινήσει χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη σε πάρα πολλές παραλίες, αφού οι δήμοι θα πρέπει να ξεκινήσουν τις διαδικασίες διαγωνισμών για να καλύψουν τις θέσεις.
Επίσης, τίθεται το εξής ερώτημα: Θα είναι φέτος προβληματική η ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες τη στιγμή που μόνο πέρυσι είχαμε 400 θανάσιμα ατυχήματα στις ελληνικές θάλασσες, εκ των οποίων 166 σε παραλίες με υποχρέωση ναυαγοσωστικής κάλυψης; «Αυτήν τη στιγμή πιστεύουμε ότι η καλοκαιρινή σεζόν ξεκινά με τη ναυαγοσωστική κάλυψη να είναι περίπου στο 90% και αυτό γιατί κάποιοι δήμοι άργησαν να ξεκινήσουν τις διαδικασίες, λόγω του ότι περίμεναν πρώτα να πάρουν τα χρήματα.
Ωστόσο, θα μπορούσαν να είχαν προχωρήσει τουλάχιστον δύο μήνες πριν από το ξεκίνημα της καλοκαιρινής περιόδου και μετά να διεκδικούσαν τη χρηματοδότηση. Αλλά εδώ έχουμε αυτό το οξύμωρο, να περιμένουν πρώτα τα χρήματα και μετά να τρέχουν για τον διαγωνισμό προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις των ναυαγοσωστών. Κι εμείς, πλέον, βρισκόμαστε στην εξής δυσάρεστη κατάσταση: μια προετοιμασία που απαιτεί δουλειά τουλάχιστον 60 ημερών να την κάνουμε μέσα σε πέντε και δέκα ημέρες… Σκεφτείτε ότι μέχρι τις 15 Μαΐου είχαμε μονάχα 9 συμβάσεις από πέρυσι και έτρεχαν μόνο 6 διαγωνισμοί από το σύνολο των 129 δήμων που υποχρεούνται να έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη», ανέφερε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ενωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδος, Μάριος Μυρωνάκης.
Η νομοθεσία
Με βάση τις προδιαγραφές που θέτει ο νόμος για τις πολυσύχναστες παραλίες, οι θέσεις ναυαγοσωστών σήμερα είναι 900, ενώ το σύνολο του απαιτούμενου επιχειρησιακού ανθρώπινου δυναμικού, μαζί με τους χειριστές των πεντάμετρων σκαφών και τους συντονιστές, ανέρχεται σε 1.700 άτομα. Σύμφωνα με τον κ. Μυρωνάκη, η σεζόν ξεκινά με ένα ποσοστό κάλυψης περίπου 90%. «Η νομοθεσία για τους ναυαγοσώστες επικαιροποιήθηκε το 2020. Εκεί μπήκαν πολλά σύγχρονα μέσα διάσωσης και μηχανοκίνητα, όπως απινιδωτές σε κάθε βάθρο, τζετ σκι, σκάφη πάνω από πέντε μέτρα, επόπτες κ.λπ. Αυτήν την αύξηση του κόστους την καλύπτει το κράτος. Ο,τι υπήρχε με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο το επιβαρυνόταν, ούτως ή άλλως, ο δήμος. Το επιπλέον κόστος έχει δοθεί σε όλους. Υπάρχουν, όμως, δήμοι που συστηματικά αδιαφορούν για το θέμα της ναυαγοσωστικής κάλυψης».
Μηχανική βλάβη σε πλοίο που μεταφέρει 115 επιβάτες - Επιστρέφει στον Πειραιά
Πρόβλημα στην Κέρκυρα
Οπως αναφέρει ο κ. Μυρωνάκης, «αυτήν τη στιγμή το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας, ο οποίος εδώ και τέσσερα χρόνια δεν έχει βάλει ποτέ ναυαγοσώστη. Γενικά, το νησί της Κέρκυρας είναι “προβληματικό”, με τους Δήμους της Βόρειας και Νότιας Κέρκυρας να τρέχουν για να προλάβουν να είναι έτοιμοι τον Αύγουστο! Η Κεφαλλονιά αυτήν τη στιγμή είναι καλυμμένη κατά 80%, η Αττική είναι εντάξει, η Κρήτη επίσης, αλλά υπάρχουν περιοχές που δεν είναι ακόμα έτοιμες, όπως η Ζάκυνθος, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, αλλά και στην Πελοπόννησο και τη Μακεδονία, ενώ στη Ρόδο τώρα ολοκληρώνονται οι διαδικασίες».
Σύμφωνα με τον κ. Μυρωνάκη, την τελευταία τριετία πάνω από 3.000 ναυαγοσώστες έχουν αποφοιτήσει από τις σχολές, ωστόσο η καθυστέρηση από την πλευρά των δήμων οδηγεί χιλιάδες από αυτούς στον τουριστικό κλάδο: «Ναυαγοσώστες υπάρχουν. Για να τοποθετηθούν πρέπει νωρίς -η νομοθεσία προβλέπει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου- να χαρακτηρίζονται οι παραλίες για το επόμενο έτος. Αρα, ο καθένας ήξερε τι έπρεπε να κάνει για φέτος. Οταν φτάνουμε τέλη Μαΐου ή και μέσα Ιουνίου για να βάλει ένας δήμος ναυαγοσώστες, ενώ θέλει δύο μήνες η διαδικασία, πάει το καλοκαίρι… Και εξαιτίας των καθυστερήσεων των δήμων πολλοί ναυαγοσώστες αναγκάζονται να πάνε να δουλέψουν στον τουριστικό κλάδο, για να μη χαθεί η σεζόν».
Safe Water Sports: 400 θάνατοι το 2023
Σύμφωνα με στοιχεία του Παρατηρητηρίου Ατυχημάτων του Safe Water Sports, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με τον οποίο συνεργάζεται το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε θέματα θαλάσσιων ατυχημάτων και ασφάλειας, την τελευταία διετία καταγράφηκαν 786 περιστατικά. Μόνο πέρυσι είχαμε 400 θανάσιμα ατυχήματα στις θάλασσές μας, εκ των οποίων 166 σε παραλίες με υποχρέωση ναυαγοσωστικής κάλυψης, με τα 121 εντός ωραρίου ναυαγοσώστη.
Οι 8 στους 10 που έχασαν τη ζωή τους ήταν από πνιγμό, ενώ το 68% των θανάσιμων ατυχημάτων αφορούσε Ελληνες. Σε ποσοστό 83% ήταν ηλικίας άνω των 60 ετών και το 71% των ατόμων ήταν άνδρες. Η Περιφέρεια Αττικής είχε 69 θαλάσσια ατυχήματα και η Κεντρική Μακεδονία 56, την ώρα που η ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες για το 2023 έφθασε στο 91%. Το 2022 καταγράφηκαν 386 θανάσιμα ατυχήματα – 379 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα, ενώ οι υπόλοιποι 7 στα εσωτερικά ύδατα της χώρας (λίμνες, ποτάμια, κολυμβητικές δεξαμενές κ.λπ.).
Ειδήσεις σήμερα
Μπραντ Πιτ: Η κόρη του πλήρωσε τον δικηγόρο για να απαλλαγεί από το επίθετο του πατέρα της
Πανελλήνιες 2024: Το πρόγραμμα της 2ης εβδομάδας -Ξεκινούν οι εξετάσεις για τα Γυμνάσια
Βρισηίδα Ανδριώτου: Είναι έγκυος; – Οι φωτογραφίες και η απάντηση μέσω του Instagram
Ρούπερτ Μέρντοχ: Παντρεύτηκε κρυφά την αγαπημένη του στο κτήμα του [εικόνες]