Η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων μετά τα όσα έχουν συμβεί ζητά να ανακληθεί η λειτουργία της ΑΕΠΙ ΑΕ και στο σχέδιο να συμπεριληφθεί διάταξη για υποχρεωτική διαπραγμάτευση»μεταξύ χρηστών και δικαιούχων και κρατικό επίτροπο. Και αυτό γιατί όπως τονίζουν κανείς χρήστης πλέον δεν εμπιστεύεται να συνεργαστεί με την ΑΕΠΙ χωρίς τις συγκεκριμένες ασφαλιστικές δικλείδες.
Το συγκεκριμένο αίτημα στάλθηκε μέσω επιστολής στην υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου από τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνο Μίχαλο. Στην επιστολή του τονίζει ότι πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις που θα αποδίδουν δικαιοσύνη σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της κερδοσκοπικής εταιρείας ΑΕΠΙ ΑΕ, ιδιαίτερα μετά τη δημοσίευση του πορίσματος των ορκωτών λογιστών που αποκάλυψαν μεγάλες ατασθαλίες.
Μάλιστα εκφράζει και την απορία του γιατί έγιναν τροποποιήσεις στο σχέδιο νόμου και δεν εισήχθη στη Βουλή προς ψήφιση άμεσα το αρχικό σχέδιο νόμου Μπαλτά που κατατέθηκε στις 4/7/2016 και με το οποίο ήταν σύμφωνοι όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
Πάρα πολλές αντιδράσεις
Πολλοί είναι οι άνθρωποι της μουσικής που εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το θέμα, ενώ δεν λείπουν και οι ανακοινώσεις φορέων που ζητούν να δοθεί άμεση λύση με παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού.
Το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού GEA (Grammo, Ερατώ, Απόλλων) στο Δ.Σ. του οποίου ανήκουν οι Χάρις Αλεξίου, Γρηγόρης Λαμπριανίδης, Δήμητρα Μπερδούση, Μαργαρίτα Μάτσα με ανακοίνωσή του, με αφορμή το πόρισμα, σημειώνει τον έντονο προβληματισμό του. Ο GEA διαχειρίζεται τα δικαιώματα των καλλιτεχνών, τραγουδιστών και μουσικών και των παραγωγών των ηχογραφημάτων: «Με λύπη παρατηρούμε ότι, με αφορμή το πόρισμα, βάλλεται συλλήβδην ο θεσμός της συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων στην Ελλάδα», αναφέρει η ανακοίνωση.
Η λειτουργία του GEA είναι μη κερδοσκοπική. Διοικείται αμισθί από τους δικαιούχους και ανήκει σε αυτούς. Κάθε χρόνο υπόκειται εθελούσια σε εξωτερικό οικονομικό έλεγχο από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρία. Το πόρισμα αναρτάται στον ιστότοπό μας. Διατυπώνουμε την ευχή, οι αρχές της μη κερδοσκοπικής λειτουργίας και της αυτοδιοίκησης, παγκόσμιες αξίες και πυλώνες της συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων, να υιοθετηθούν και στην Ελλάδα στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων επί μουσικών έργων (συνθετών και στιχουργών)».
Επιστολή στην υπουργό Πολιτισμού έστειλε ο συνθέτης, Γιάννης Γλέζος, Πρόεδρος της Ενωσης Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδας (ΕΜΣΕ) και πρόεδρος του ΟΣΔ Μουσικών Πνευματικών Δικαιωμάτων «Η αυτοδιαχείριση» και κατ’ επανάληψη ως σήμερα είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τον τρόπο λειτουργίας της ΑΕΠΙ.
Ο Γιάννης Γλέζος θίγει το θέμα του κρατικού επιτρόπου, κάτι που δεν προβλέπει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο λέει ότι «στην περίπτωση που οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης ή η ΑΕΠΙ, ως ανεξάρτητη οντότητα, κηρύξουν πτώχευση ή παύση πληρωμών, τότε τοποθετείται ανεξάρτητος επίτροπος εξυγίανσης».
Η κόντρα Μίχαλου με τους μετόχους
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, οι μέτοχοί της ΑΕΠΙ -επί της ουσίας μια οικογένεια (Πέτρος Ξανθόπουλος, Δημήτριος Ξανθόπουλος και Νικολέτα Ξανθοπούλου)- μετέφεραν την εταιρία στην Κύπρο για τους δικούς τους ιδιοτελείς λόγους και στη συνέχεια, βλέποντας ότι η κίνησή τους δεν απέδωσε, επιχείρησαν με παράτυπο τρόπο να ξαναεγγράψουν την εταιρία στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) του ΕΒΕΑ.
Οταν από το Επιμελητήριο τους ζητήθηκε να τηρήσουν το γράμμα του νόμου για την εγγραφή τους στο ΓΕΜΗ, η οικογένεια των ιδιοκτητών της ΑΕΠΙ απάντησε με αγωγές και μηνύσεις κατά των στελεχών του ΕΒΕΑ και ακόμη κατηγόρησαν τον πρόεδρό του, κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο, ως ενδεχόμενο ηθικό αυτουργό, χρησιμοποιώντας νομικά τερτίπια. Ο κ. Μίχαλος τόνισε ότι οι παραγωγικές τάξεις σέβονται τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, αλλά δεν θεωρούν σωστό αυτά να καθορίζονται μονομερώς και κατά τρόπο υπέρογκο από ένα φορέα.
Σταύρος Ξαρχάκος : Είχα ενημερώσει τον Τσίπρα
Ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος απευθύνει επιστολή στον πρωθυπουργό, ζητώντας του να επέμβει και να αναλάβει προσωπικά πρωτοβουλία για την εξυγίανση της ΑΕΠΙ, σημειώνοντας «τον εξαιρετικά σοβαρό κίνδυνο για τους Ελληνες δημιουργούς», αν δεν επέμβει το κράτος και η ΑΕΠΙ σταματήσει να λειτουργεί: «10.000 Ελληνες δημιουργοί θα χάσουν το μοναδικό τους εισόδημα, 160 εργαζόμενοι της ΑΕΠΙ θα χάσουν τη δουλειά τους. Οι χρήστες μουσικής (ραδιόφωνα, ξενοδοχεία, καταστήματα κ.λπ.) δεν θα μπορούν να παίζουν μουσική νόμιμα, αφού δεν θα υπάρχει φορέας για τη λήψη της σχετικής άδειας. Η χώρα μας θα διασυρθεί στο εξωτερικό, αφού η ΑΕΠΙ εισπράττει και τα χρήματα των δημιουργών όλων των χωρών του κόσμου». Στη συνέχεια ο Στ. Ξαρχάκος καυτηριάζει το θέμα των υψηλών αμοιβών και των οφειλόμενων δικαιωμάτων στους δημιουργούς: «Σύμφωνα με το πόρισμα της Ε&Υ η ΑΕΠΙ έχει αρνητικά κεφάλαια 19,9 εκατ. ευρώ, χρήματα που οφείλει στους δημιουργούς και όλοι οι δείκτες βιωσιμότητας είναι αρνητικοί.
To φαγοπότι εκατομμυρίων
Το φαγοπότι εις βάρος των δημιουργών αλλά και των χρηστών που είχε στήσει η ΑΕΠΙ, φανερώθηκε από το πόρισμα-«φωτιά» της Ερνστ & Γιανγκ (Ελλάς), που στην κυριολεξία «καίει» την Ανώνυμη Εταιρία Πνευματικής Ιδιοκτησίας, θέτοντας μάλιστα και θέμα ανικανότητας συνέχισης της λειτουργίας της και μη βιωσιμότητας.
Μετά από ενδελεχή έλεγχο στα οικονομικά της εταιρίας, από την ομάδα των ορκωτών λογιστών, το πόρισμα φέρνει στο φως στοιχεία που αποκαλύπτουν σκανδαλώδη διαχείριση. Μερικά μόνο από αυτά τα στοιχεία που βγάζουν μάτι είναι, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα, ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΕΠΙ έπαιρνε το 2011 μισθό 52.000 ευρώ το μήνα ή 635.565 ευρώ το χρόνο, ενώ την ίδια χρονιά ο μισθός συγγενούς μέλους του Δ.Σ. έφτανε τα 466.256 ευρώ το χρόνο!
Την ίδια στιγμή και σε μια περίοδο απόλυτης κρίσης με τους δημιουργούς να βρίσκονται στη χειρότερη οικονομικά θέση από ποτέ και τη δισκογραφία να είναι σχεδόν ανύπαρκτη, η ΑΕΠΙ εμφανίζεται, σύμφωνα με το διαχειριστικό έλεγχο, να έχει, στο τέλος του 2014, αδιανέμητα δικαιώματα ύψους 42,5 εκατ. ευρώ. Τα δικαιώματα αυτά έχουν βεβαίως εισπραχθεί και περιλαμβάνουν τιμολογηθέντα δικαιώματα σε χρήστες μουσικής, τα οποία όμως δεν έχουν αποδοθεί και διανεμηθεί σε μέλη και μάλιστα ήταν αδύνατον να αναλυθούν λόγω μη αντιστοίχησης τιμολογίων με εισπράξεις στο πληροφοριακό σύστημα της εταιρίας.
Να σημειώσουμε ότι ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε έπειτα από παρέμβαση της Δικαιοσύνης και αφού ξεπεράστηκαν πολλά εμπόδια και προσκόμματα που επικαλούνταν η ΑΕΠΙ, η οποία αρνούνταν να συνεργαστεί. Συγκεκριμένα, η εταιρία Ερνστ & Γιανγκ ανέλαβε το έργο του διαχειριστικού ελέγχου της ΑΕΠΙ τον Αύγουστο του 2015, βάσει διαγωνισμού που είχε προκηρύξει ο ΟΠΙ (Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας).
Ωστόσο, μέχρι και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους η ελεγκτική εταιρία δεν μπορούσε να ξεκινήσει τις εργασίες της, καθώς η ΑΕΠΙ αρνιόταν να προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία. Ετσι σταμάτησε ο έλεγχος και ξεκίνησε πάλι μετά το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην εταιρία από το υπουργείο Πολιτισμού για την άρνησή της αυτή.
Ο έλεγχος που αφορά στην περίοδο 2011-2014 ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2016 και ολοκληρώθηκε στις 6 Φεβρουαρίου 2017.
Σύμφωνα με την έκθεση, τα κεφάλαια της εταιρίας ήταν αρνητικά από το 2011 τουλάχιστον και το 2014 η αρνητική καθαρή θέση προσέγγισε τα 20 εκατ. ευρώ (19,9 εκατ. ευρώ). Γεγονός που αποδεικνύει την αδυναμία της εταιρίας να εξοφλήσει το σύνολο των υποχρεώσεών της, καθώς το πόρισμα διαπιστώνει ότι τα λειτουργικά έξοδα είναι ψηλότερα από τα έσοδα της εταιρίας, με αποτέλεσμα την περίοδο 2011-2014 να δημιουργηθούν σημαντικές λειτουργικές ζημιές συνολικού ύψους 11,3 εκατ.
Τι απαντά η ΑΕΠΙ
Οι οικονομικές υποχρεώσεις της ΑΕΠΙ απέναντι στους δημιουργούς – μέλη της έχουν εκτελεστεί στο ακέραιο και δεν υπάρχουν εκκρεμότητες απέναντί τους, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν εξορθολογιστεί οι αμοιβές των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου. Αυτά υποστηρίζει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της η Εταιρεία, με αφορμή την αποκάλυψη της έκθεσης ορκωτών λογιστών, σύμφωνα με την οποία καταβάλλονταν μισθοί της τάξης των 52.000 σε μέλη του ΔΣ.Σημειώνεται ότι το υπουργείο Πολιτισμού γνωστοποίησε πως με πρωτοβουλία της υπουργού Λυδίας Κονιόρδου αποστέλλεται στον εισαγγελέα το πόρισμα για την ΑΕΠΙ για να αναζητηθούν τυχόν ευθύνες με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών.
Η ανακοίνωση της ΑΕΠΙ ακολουθεί:
«Σε συνέχεια των δημοσιευμάτων που έχουν προκύψει τις τελευταίες μέρες με τη «δημοσιοποίηση» της «έκθεσης» της ΕΥ η ΑΕΠΙ ενημερώνει για τα εξής: Οποιεσδήποτε «εκθέσεις» έχουν κυκλοφορήσει και δει το φως της δημοσιότητας δεν αποτυπώνουν την πλήρη και πραγματική εικόνα της εταιρίας σήμερα και την σταθερή προοπτική βιωσιμότητάς της Δεν υπάρχει καμία οικονομική υποχρέωση της ΑΕΠΙ σε κανένα δημιουργό-μέλος της. Η εταιρία έχει εκτελέσει στο ακέραιο τις υποχρεώσεις της στους δημιουργούς. Για την εξετασθείσα περίοδο του 2014 η εταιρία τιμολόγησε 32,5 εκατ. € και διένειμε 36,0 εκατ. €, παράλληλα στη χρήση 2015 τιμολόγησε 28,6 εκατ. € και διένειμε 29,4 εκατ. € ενώ το 2016 τιμολόγησε 26,7 εκατ. € και διένειμε 27,8 εκατ. €. Περαιτέρω, τα τελευταία χρόνια έχουν εξορθολογιστεί οι αμοιβές των μελών του ΔΣ. Η ΑΕΠΙ θα αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα και ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες όσα διακινούνται εις βάρος της».
Και στην βουλή το θέμα
Η Επιτροπή Θεσμών της Βουλής αποφάσισε, ομόφωνα, να ζητήσει και να εξετάσει το πόρισμα για την Ανώνυμη Εταιρία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ), το οποίο η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου έχει αποστείλει στον εισαγγελέα προκειμένου να αναζητηθούν τυχόν ευθύνες για ατασθαλίες στα οικονομικά της εταιρίας.
Τόσο η πρόεδρος Τασία Χριστοδουλοπούλου όσα και τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών συμφώνησαν ότι πρέπει να έχουν γνώση του πορίσματος, ενόψει και της κατάθεσης νομοσχεδίου από το υπουργείου Πολιτισμού που αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, ένα κρίσιμο και πολύ σοβαρό θέμα, τόσο για τους δημιουργούς όσο και για τους χρήστες, όπως τόνισαν.