Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας για τις προτιμήσεις των υποψηφίων ανέδειξαν τη διαχρονική αίγλη των παραδοσιακών σχολών αλλά και τους αποτυχημένους πειραματισμούς του τέως υπουργού Παιδείας στον ακαδημαϊκό χάρτη. Πολυτεχνικά και γεωπονικά τμήματα που ίδρυσε ο τέως υπουργός είδαν την πλάτη των υποψηφίων, καθώς στις προτιμήσεις βρέθηκαν πολύ χαμηλά στη λίστα.
Από την ανάλυση των στοιχείων, ακόμα μια πληροφορία που εντυπωσίασε μέχρι και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως είναι η επιλογή των Παιδαγωγικών από δεκάδες χιλιάδες μαθητές μεταξύ των τμημάτων που δηλώνουν στο μηχανογραφικό τους. Ενδεικτικά, το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης συγκέντρωσε 19.999 επιλογές, τον υψηλότερο αριθμό, ενώ τη λίστα συμπληρώνουν μόνο παιδαγωγικά τμήματα.
Οι παθογένειες
Στον απόηχο της ανακοίνωσης των βάσεων, η χαρά για τις επιτυχίες δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων βρίσκεται στη σκιά του έντονου προβληματισμού που επικρατεί για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια με πολύ χαμηλούς βαθμούς. Οπως σημείωσε και στο αναλυτικό ρεπορτάζ του ο «Ε.Τ.» χθες, 28 Αυγούστου, υπήρξαν μαθητές που εισήχθησαν με βαθμολογία από 4 έως και… 0,8 σε πανεπιστημιακά τμήματα, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη που έχει θέσει εδώ και εβδομάδες η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για ορισμό ελάχιστης βάσης. Τα νεότερα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η πολιτική ηγεσία για τις προτιμήσεις των υποψηφίων στο νέο μηχανογραφικό που κλήθηκαν να συμπληρώσουν τον περασμένο Ιούλιο αποτυπώνει δύο ακόμα παθογένειες: την αποτυχία των τμημάτων «Γαβρόγλου» να προσελκύσουν στην πλειοψηφία τους το ενδιαφέρον των υποψηφίων αλλά και την έλλειψη καθοδήγησης των μαθητών όσον αφορά τις δυνατότητες που τους προσφέρουν τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Οι πρώτες και οι τελευταίες
Στην δεκάδα των πρώτων επιλογών βρέθηκε η σχολή Πλοιάρχων, αποτελώντας ίσως τη μοναδική έκπληξη της φετινής λίστας, καθώς 1.000 άτομα τη δήλωσαν ως πρώτη επιλογή.
Οι παραδοσιακές σχολές όπως η Ιατρική, η Νομική, η Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και η Ψυχολογία βρίσκονται την πρώτη πεντάδα, ενώ η παρουσία των τμημάτων Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας και Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνικών στη δεκάδα επιβεβαιώνουν τη στροφή – και πάλι- των υποψηφίων προς τα Οικονομικά και την Πληροφορική, γεγονός που αποτυπώθηκε και από την άνοδο των βάσεων.
Αντιθέτως, τα νέα τμήματα, πλην μερικών εξαιρέσεων, δεν κατάφεραν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των υποψηφίων. Το τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής στο Μεσολόγγι το δήλωσε μόνο ένας υποψήφιος ως πρώτη επιλογή, ο οποίος μάλιστα πέτυχε και την εισαγωγή του, ενώ το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος στο Αγρίνιο μόλις πέντε υποψήφιοι το δήλωσαν ως πρώτη επιλογή, εκ των οποίων κανένας δεν κατάφερε να πετύχει την εισαγωγή του σε αυτό, παρά το γεγονός ότι η βάση του είναι 5.449 μόρια. Τη λίστα με τα τμήματα που ούτε 10 υποψήφιοι δεν τα δήλωσαν ως πρώτη επιλογή συμπληρώνουν πολυτεχνικά τμήματα, όπως το Μηχανικών Περιβάλλοντος στο Αγρίνιο και το Μηχανικών Ορυκτών Πόρων.
«Τα σημερινά αποτελέσματα πρέπει να μας προβληματίσουν, όπως έκανα εγώ όταν είδα σήμερα ότι μπαίνει στο πανεπιστήμιο ένας μαθητής με βαθμολογία 0,8», δήλωσε μετά την ανακοίνωση των βάσεων η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σημειώνοντας: «Η κυβέρνηση έχει από καιρό πει ότι πρέπει να υπάρχει μια ελάχιστη βάση εισαγωγής που θα ορίζεται από την Πολιτεία και από εκεί και πέρα να μπορεί κάθε πανεπιστήμιο να ορίζει, εάν θέλει, ακόμη υψηλότερη βάση».
Σχολιάζοντας τις πρώτες επιλογές των μαθητών, η υπουργός επανήλθε στο ζήτημα της εισαγωγής στα πανεπιστήμια με χαμηλούς βαθμούς, έθιξε όμως κι ένα ακόμα θέμα: «Εχουμε μεγάλο ποσοστό επιτυχόντων, οι οποίοι εισάγονται σε σχολές με βαθμό κάτω από τη βάση – και πολύ κάτω από τη βάση. Οσον αφορά τους επιτυχόντες Γενικών Λυκείων, ένας στους τέσσερις πέρασε με βαθμό κάτω από τη βάση και όσον αφορά επιτυχόντες των Επαγγελματικών Λυκείων πάνω από 40% πέτυχε με βαθμό κάτω από τη βάση. Αυτό σίγουρα είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να μας προβληματίσει πάρα πολύ, την Πολιτεία εν συνόλω θα έλεγα» και συνέχισε: «20.000 υποψήφιοι επέλεξαν ένα παιδαγωγικό τμήμα της Θεσσαλονίκης. Θα σας πω γιατί με προβληματίζει όχι τόσο αυτό, όσο το ότι οι πρώτες δεκαπέντε ή δεκαεπτά σχολές είναι όλες παιδαγωγικές. Ναι μεν υπάρχουν ανάγκες στην εκπαίδευση αναμφισβήτητα, όμως έχουμε χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς. Αρα αυτό το στοιχείο τι μας δείχνει; Μας δείχνει ότι είναι ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη να εστιάσουμε στο χάσμα που υπάρχει σήμερα, αφενός μεταξύ εκπαίδευσης και αφετέρου μεταξύ πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας».
Τέλος με τους αιώνιους φοιτητές
Σε επόμενο στάδιο η υπουργός Παιδείας φαίνεται ότι εστιάζει το ενδιαφέρον και σε ένα ακόμα «ελληνικό φαινόμενο», τους αιώνιους φοιτητές. «Θα υπάρξει “κατάργηση” των αιώνιων φοιτητών, θα θεσμοθετηθεί ένα νέο πλαίσιο, κατά πάσα πιθανότητα ν+2, το οποίο θα ισχύει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές. Αυτούς που εφεξής, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, θα μπαίνουν σε πανεπιστήμιο θα ισχύει ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο ολοκλήρωσης σπουδών», σημείωσε η υπουργός.
«Θα προβλεφθούν μεταβατικές διατάξεις για όσους είναι ήδη φοιτητές και βεβαίως θα προβλεφθούν και εξαιρέσεις που θα έχουν να κάνουν κυρίως με θέματα υγείας. Πάντως το γενικό πλαίσιο είναι ότι πρέπει να υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο ολοκλήρωσης σπουδών», συμπλήρωσε.
Από την έντυπη έκδοση