Οι λόγοι που τα 321 οχήματα έχουν σηκώσει μόνιμο χειρόφρενο από το 2015 οφείλονται αφενός στο κέρδος που έχουν λόγω της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας και ασφάλισης και αφετέρου γιατί δεν αναμένεται να τεθούν εκ νέου σε κυκλοφορία. Τα πλέον «σαπάκια» έχουν μετατραπεί με το πέρασμα του χρόνου σε πηγή ανταλλακτικών, καθώς σε πολλές των περιπτώσεων οι τεχνίτες του Οργανισμού αντικαθιστούν από αυτά τις ελλείψεις που έχουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στον Βοτανικό βρίσκονται 21 ακινητοποιημένα λεωφορεία, στον Ρέντη 77, στην Πέτρου Ράλλη 69, στο Μπραχάμι 8, στην Ανθούσα 108 και στη Λιοσιών 38. Αντίστοιχα, διαθέσιμα προς το επιβατικό κοινό είναι 245 λεωφορεία στον Βοτανικό, 221 στον Ρέντη, 113 στην Πέτρου Ράλλη, 97 στο Μπραχάμι, 164 στην Ανθούσα και 165 στη Λιοσίων – σύνολο δηλαδή 1.005 οχήματα. Από αυτά τα 950 κυκλοφορούν στους δρόμους, με τον συνολικό αριθμό του στόλου να μετρά 1.657 λεωφορεία – ενώ πριν μερικούς μήνες ήταν 2.023.
Ειδικότερα, καθημερινά κυκλοφορούν στους δρόμους 950 λεωφορεία, αντίθετα με πέρσι τέτοια περίοδο που 1.100 λεωφορεία εξυπηρετούσαν το επιβατικό κοινό. Αντίστοιχα, ο προγραμματισμός προβλέπει να γίνονται 11.000 δρομολόγια, ενώ μόνο 9.000 πραγματοποιούνται τελικά κάθε μέρα. Oπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΑ, περίπου 550 από τα συνολικά 1.657 λεωφορεία βρίσκονται στα αμαξοστάσια χωρίς να κινούνται ενώ από τα ακινητοποιημένα τα 321 είναι χωρίς πινακίδες και χωρίς ασφάλιση. Μάλιστα, πάγια τακτική του Οργανισμού είναι οι ασφαλίσεις που γίνονται στα οχήματα να είναι διάρκειας ενός μήνα, με δεδομένο ότι πυκνά – συχνά παραμένουν στα αμαξοστάσια προς συντήρηση.
Oπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα 321 λεωφορεία είτε έχουν υποστεί βανδαλισμούς, είτε έχουν μη επανορθώσιμες βλάβες. Μάλιστα, εκτιμάται πως ακόμα και αν δεν υπήρχε η έλλειψη σε προσωπικό και στην προκειμένη αυτή των οδηγών δεν θα κυκλοφορούσαν στους δρόμους περισσότερα από 1.200 οχήματα.
Oπως αναφέρουν στον «Ε.Τ.» εργαζόμενοι της ΟΣΥ, τα εν λόγω λεωφορεία βρίσκονται από το 2015 σε αμαξοστάσια, περιμένοντας ανταλλακτικά για να επισκευαστούν. Ωστόσο, στο διάστημα αυτό οι τεχνικοί αναγκάζονται να παίρνουν από αυτά τα οχήματα τα λειτουργικά τους μέλη για να τοποθετηθούν στα 950 που κυκλοφορούν. Eτσι, όπως εξηγούν, την ώρα που θα κληθούν να επισκευαστούν θα φανούν ασύμφορα με δεδομένο ότι έχουν ήδη «απογυμνωθεί» και θα αποχαρακτηριστούν όπως συνέβη και στα 366 που έχει ήδη παρκάρει μόνιμα ο ΟΑΣΑ – από το προηγούμενο καλοκαίρι που έκλεισε το αμαξοστάσιο του Ελληνικού – στο Θριάσιο.
Από την ΟΣΥ, πάντως, αναμένουν την ανάσα που θα τους δώσει η προμήθεια των 92 νέων σύγχρονων λεωφορείων στον ήδη γερασμένο στόλο του Οργανισμού. Πρόκειται για οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ενώ οι σχετικές διαδικασίες προμήθειάς τους ξεκίνησαν την 1η Ιανουαρίου μετά την ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2014 – 2020» και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην τελική φάση.
Ερώτηση Κατσαφάδου
Ερώτηση σχετικά με τον υφιστάμενο στόλο του ΟΑΣΑ και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει κατέθεσε ο βουλευτής της Ν.Δ. Α’ Πειραιώς και Νήσων και αναπληρωτής τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Κατσαφάδος.
Οπως αναφέρει στην ερώτησή του, τους τελευταίους μήνες υπήρξαν επτά περιστατικά πυρκαγιών ή εκρήξεων λεωφορείων στην Αττική, τα οποία οφείλονται στην κάκιστη κατάσταση που βρίσκεται ο στόλος. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα περισσότερα έχουν καταγράψει στα κοντέρ τους μέχρι και 2.000.000 χιλιόμετρα, ενώ από στόλο 2.023 λεωφορείων το περασμένο καλοκαίρι τα 366 έχουν βγει εκτός λειτουργίας. Επιπλέον, καθημερινά κυκλοφορούν γύρω στα 950 λεωφορεία, ενώ 550 είναι στα αμαξοστάσια προς επισκευή. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι αντί για 11.000 δρομολόγια που θα έπρεπε να πραγματοποιούνται καθημερινά, σήμερα πραγματοποιούνται 9.000, λόγω έλλειψης στόλου και προσωπικού.
«Ακόμα, ενώ τον περασμένο Οκτώβριο η ΟΣΥ ανέθεσε σε καθηγητή του ΕΜΠ να διενεργήσει πραγματογνωμοσύνη για να διερευνηθούν σε βάθος τα τεχνικά αίτια που οδήγησαν σε πυρκαγιά λεωφορείων τριών περιστατικών, έναντι ποσού 19.500 ευρώ πλέον ΦΠΑ, σήμερα είναι άγνωστο αν η πραγματογνωμοσύνη ολοκληρώθηκε, καθώς και τα ευρήματα αυτής», προσθέτει.
Ο κ. Κατσαφάδος υπογραμμίζει ότι η αγορά νέων λεωφορείων με σκοπό τη συμπλήρωση αλλά κυρίως την ανανέωση του στόλου είναι μονόδρομος, σημειώνοντας πως το να «διατηρούμε τόσο παλιά οχήματα δεν αποτελεί μόνο κίνδυνο για την κυκλοφορία και τους επιβάτες, αλλά και περιβαλλοντική βόμβα λόγω ρύπων».
Καταλήγοντας, ο βουλευτής ζητά από τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη μεταξύ άλλων επιπλέον στοιχεία για το ιστορικό του στόλου, ενώ ρωτά αν ολοκληρώθηκε η πραγματογνωμοσύνη προκειμένου να διερευνηθούν εις βάθος και να τεκμηριωθούν τα τεχνικά αίτια που οδήγησαν σε πυρκαγιά 3 από τα 7 λεωφορεία, ενώ παράλληλα ζητά λεπτομέρειες για το τι αναφέρει το πόρισμα αλλά και σε τι φάση βρίσκεται η διαδικασία προμήθειας των νέων λεωφορείων.
Αριθμοί
321 λεωφορεία έχουν καταθέσει πινακίδες
550 λεωφορεία βρίσκονται συνολικά στα αμαξοστάσια προς επισκευή
1.657 αριθμεί ο σημερινός στόλος
2.023 ήταν τα λεωφορεία μέχρι το περασμένο καλοκαίρι
366 δηλαδή αποχαρακτηρίστηκαν (αποσύρθηκαν)
9.000 αντί για 11.000 δρομολόγια εκτελούνται καθημερινά
950 λεωφορεία βγαίνουν κάθε μέρα στους δρόμους
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου