Οχι φυσικά τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου -που επανέρχεται σε αυτήν κατά καιρούς χωρίς όμως να προχωράει σε καμία δομική αλλαγή- αλλά τους ίδιους τους καθηγητές.
Αν και είναι κοινώς αποδεκτό στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι οι Πανελλαδικές αποτελούν ένα εισαγωγικό σύστημα με αρκετά προβλήματα και χρήζουν μετατροπών, μειώνεται το ποσοστό των εκπαιδευτικών που ζητούν την κατάργηση ή την αλλαγή του.
Η έρευνα της Global Link εν όψει των Education Leaders Awards, μιας πρωτοβουλίας που εδώ και τρία χρόνια έχει στόχο να αναδείξει και να βραβεύσει την αριστεία, αποδίδει τη μείωση του ποσοστού των εκπαιδευτικών που ζητάνε μεταρρύθμιση στην κόπωση των δασκάλων και των καθηγητών από τις συνεχείς προτάσεις που ακούνε για αλλαγές.
Φέτος το -ιδιαίτερα υψηλό- ποσοστό των εκπαιδευτικών που κρίνουν ότι οι Πανελλαδικές πρέπει να αλλάξουν είναι 71%, πεσμένο όμως κατά 11 μονάδες, καθώς πέρσι το ποσοστό άγγιζε το 82%.
Παρ’ όλα αυτά η κινητικότητα των πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας επί ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις Πανελλαδικές έχει βάση, καθώς αρκετοί εκπαιδευτικοί κρίνουν ότι το σύστημα δεν είναι δίκαιο. Αν και το 69% των εκπαιδευτικών το θεωρεί αντικειμενικό, το 55% δεν το κρίνει δίκαιο.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί, μετά το «μπαράζ» υπουργικών δεσμεύσεων για αλλαγές και τη μηδενική πρωτοβουλία σε πράξεις, φαίνεται ότι αποκτούν όλο και περισσότερη εμπιστοσύνη στο υπάρχον σύστημα. Κι αυτό γιατί πέρσι το 64% τις έβρισκε αντικειμενικές (σ.σ.: ανεβασμένο φέτος κατά 5 μονάδες) και το 60% δεν τις έκρινε δίκαιες (σ.σ.: πεσμένο φέτος κατά 5 μονάδες).
Για αξιολόγηση
Καμία αισιοδοξία για τις μεταρρυθμίσεις που εξαγγέλλουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις για την Παιδεία δεν έχουν οι εκπαιδευτικοί σε ποσοστό 79%. Μάλιστα, το 40% κρίνει ότι τα δημόσια σχολεία κατά τη μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης που διανύουν δεν καταφέρνουν να λειτουργήσουν επαρκώς.
Θεσσαλονίκη: Απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης - Υποχρεωτικός ο εφοδιασμός με αλυσίδες
Διχασμένοι όσον αφορά την κουλτούρα της αξιολόγησης είναι οι εκπαιδευτικοί ακόμα και στον ιδιωτικό τομέα, με πολύ πιο περιορισμένα ποσοστά.
Αξιολόγηση και μισθολογική εξέλιξη φαίνεται ότι αποτελούν αιτία προβληματισμού για τους εκπαιδευτικούς, με το 46% των ερωτηθέντων να κρίνουν ότι η όποια μέθοδος αξιολόγησης πρέπει να συνδέεται με την μισθολογική εξέλιξη ή με προαγωγή.
Από αυτό το ποσοστό το 76% των ερωτηθέντων ανήκει στον ιδιωτικό τομέα. Οι εκπαιδευτικοί εμφανίζονται θετικοί στην εφαρμογή προγραμμάτων αξιολόγησης, η
έλλειψη της οποίας θεωρείται από τα σημαντικότερα προβλήματα της παιδείας. Δεν επιθυμούν όμως -κυρίως αυτοί που ανήκουν στον δημόσιο τομέα- τη σύνδεσή της με τη μισθολογική τους εξέλιξη και προαγωγή.
Παράλληλα, απαιτείται σύνδεση της αξιολόγησης με προγράμματα άμεσης επιμόρφωσης ώστε να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών.
Σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν μια ζοφερή κατάσταση. Το 66% του δείγματος αναφέρει ότι η διδακτική ύλη στα σχολεία είναι μεγάλη και δεν καλύπτεται, ενώ το 72% αναφέρει ότι χάνονται διδακτικές ώρες από τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και το 83% ότι οι τάξεις χρειάζονται περισσότερη οργάνωση. Τέλος, το 89% απαντά ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποδομών στα σχολεία.
Εμπιστοσύνη
Πάντως η κρίση φαίνεται ότι δεν έχει αλλοιώσει κάποιες σταθερές στο μυαλό των Ελλήνων. Σε ποσοστό 80%, οι ερωτηθέντες απαντούν ότι έχουν εμπιστοσύνη στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, σε ίδιο ποσοστό έχουν εμπιστοσύνη και στο εκπαιδευτικό έργο της χώρας (σ.σ.: η Ελλάδα έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής στην Ευρωπαϊκή Ενωση), ενώ για το 89% η Παιδεία είναι από τα σημαντικότερα αγαθά σε μια κοινωνία.
Οσον αφορά τα προβλήματα των νέων, κατά τους εκπαιδευτικούς είναι κατά 65% η ανεργία, κατά 52% η έλλειψη στόχων, κατά 36% η φτώχεια και οι χαμηλοί μισθοί. Ακολουθούν, ωστόσο, η Παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα κατά 30%.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 1.248 εκπαιδευτικούς δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων απ’ όλη τη χώρα.
Σήμερα το απόγευμα θα γίνει η τελετή απονομής των Education Leaders Awards 2018 σε τέσσερα άτομα και ομάδες που διακρίθηκαν. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι φέτος η πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση
στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πρώην υπουργός Παιδείας, κυρία Αννα Διαμαντοπούλου.
Η αλήθεια των αριθμών
- 71% των εκπαιδευτικών ζητούν αλλαγή Πανελλαδικών
- 69% αυτών κρίνουν το σύστημα αντικειμενικό
- 80% των εκπαιδευτικών έχουν εμπιστοσύνη στα δημόσια ΑΕΙ
- 48% αναφέρει ότι οι φοιτητές των Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της
χώρας πρέπει να επιλέγονται από το κράτος με τη συνεργασία πανεπιστημίων
και ΤΕΙ - 65% αυτών θεωρεί την ανεργία το σημαντικότερο πρόβλημα των νέων
- 89% πιστεύει ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποδομών στα σχολεία
Ελπίδα Οικονομίδη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]