Αλλάζοντας εκ των υστέρων την προκήρυξη -όπως αποκάλυψε η «Καθημερινή»- και επεκτείνοντας υποχρεωτικά το κριτήριο της εμπειρίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για όλες τις θέσεις, αποκλείει περισσότερους από 100.000 άλλους υποψηφίους που μένουν εκτός λόγω της «φωτογραφικής» αλλαγής της μοριοδότησης στο παρά πέντε της λήξης των αιτήσεων. Ανοίγει ωστόσο έτσι ο δρόμος για χιλιάδες προσφυγές στη Δικαιοσύνη.
Η κυβέρνηση, με όχημα τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων στους δήμους, επιδιώκει να «βολέψει» στο Δημόσιο μια στρατιά δημοσίων υπαλλήλων με πρωταρχικό στόχο να εξυπηρετήσει τα πολιτικά της συμφέροντα αλλά και να στρώσει το χαλί για τις επικείμενες εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση οι οποίες έχουν προγραμματιστεί να γίνουν μερικούς μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων των νέων υπαλλήλων, το φθινόπωρο δηλαδή του 2019. Μάλιστα, για να νομιμοποιήσει τις πράξεις της η κυβέρνηση φρόντισε στο μεσοδιάστημα να συμπεριλάβει στο νόμο 4479/2017 τη φωτογραφική διάταξη (άρθρο 24 παράγρ. 1) που θα προέβλεπε την επιπλέον μοριοδότηση της εμπειρίας των υποψηφίων για τη συγκεκριμένη και μόνο προκήρυξη με στόχο να πριμοδοτηθούν οι παλιοί συμβασιούχοι και όσοι είχαν εργαστεί έστω και για ένα οκτάμηνο σε αντίστοιχες θέσεις ανταποδοτικού χαρακτήρα στους δήμους.
Ωστόσο, η διάταξη αυτή, που εξυπηρετούσε μεν τα σχέδια της κυβέρνησης για τις μονιμοποιήσεις, έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 7 του νόμου 3812/2009 που λέει ότι η εμπειρία δεν θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ως βαθμολογούμενο κριτήριο για το πενήντα τοις εκατό (50%) των θέσεων που προκηρύσσονται στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Το ΑΣΕΠ τάχτηκε αρχικώς υπέρ του νόμου 3812/2009 και δημοσίευσε την προκήρυξη που προέβλεπε πριμοδότηση μόνο για το 50% των θέσεων, όπως άλλωστε είναι και το σωστό.
Με αυτόν το τρόπο, ελπίδες διορισμού είχαν και οι μέχρι τώρα συμβασιούχοι του Δημοσίου, αλλά και νέοι υποψήφιοι χωρίς απαραίτητα προϋπηρεσία σε θέση ανταποδοτικού χαρακτήρα ΟΤΑ. Η αλαζονεία της κυβέρνησης όμως δεν άφηνε ευχαριστημένα τα στελέχη της, αφού για αυτούς πρωταρχικός στόχος ήταν η μονιμοποίηση και των 10.000 εποχικών υπαλλήλων που υπηρετούν στους δήμους. Οι δυσαρεστημένοι λοιπόν δήμαρχοι αλλά και η ίδια η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου φρόντισαν να φτάσουν τα παράπονά τους μέχρι τα γραφεία του ΑΣΕΠ υποστηρίζοντας ότι έχει γίνει λάθος στον τρόπο μοριοδότησης της 3Κ/2018 και πρέπει να διορθωθεί άμεσα.
Φυσικά ο πολιτικός δάκτυλος υποκινήθηκε ταχύτατα, την ώρα που άρχισαν να βγαίνουν στη δημοσιότητα οι πρώτοι αριθμοί των αιτήσεων και ορισμένοι φοβήθηκαν ότι θα μείνουν εκτός διαγωνισμού. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που έχει συγκεντρώσει η προκήρυξη είναι το γεγονός ότι μόνο για την κατηγορία ΔΕ, στην οποία έχουν προβλεφθεί 2.714 θέσεις, είχαν καταχωρισθεί μέχρι την Τρίτη 27.500 αιτήσεις ενώ άλλες 28.000 βρίσκονται σε εκκρεμότητα μέσα στο σύστημα του ΑΣΕΠ. Να σημειωθεί μάλιστα ότι, σύμφωνα με στελέχη του ΑΣΕΠ, το μεγαλύτερο κύμα των αιτήσεων δεν έχει ξεκινήσει ακόμα αφού αύριο ανοίγει η αυλαία των αιτήσεων για την κατηγορία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (5.235 θέσεις), στην οποία αναμένονται πάνω από 50.000 αιτήσεις υποψηφίων.
Επεισοδιακή συνεδρίαση
Πριν από λίγες μέρες είχαν προηγηθεί έντονες αντιδράσεις από πλευράς συμβασιούχων με επιστολές αρχικά προς τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ Ιωάννη Καραβοκύρη αλλά και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Εσωτερικών.
Οι φωνές δυσαρέσκειας μέσα και έξω από το υπουργείο οδήγησαν το ΑΣΕΠ σε μια επεισοδιακή συνεδρίαση την Τρίτη το πρωί, όπου αποφάσισε με μόλις μία ψήφο διαφορά την τροποποίηση της προκήρυξης ώστε η πριμοδότηση της εμπειρίας να ισχύσει για το σύνολο των θέσεων (100%) της προκήρυξης παρακάμπτοντας εντελώς πια το νόμο 3812/2009 και στηρίζοντας την απόφασή του στο νόμο 4479/2017 που ωστόσο δεν αναφέρει πουθενά το σύνολο των θέσεων για τις οποίες ισχύει η επιπλέον πριμοδότηση.
Η τροποποίηση αυτή, που χθες δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, έχει ως αποτέλεσμα να μείνουν εκτός χιλιάδες υποψήφιοι που μπορεί να έχουν προϋπηρεσία σε αντίστοιχη θέση αλλά αυτή δεν πριμοδοτείται γιατί δεν είναι σε ανταποδοτική υπηρεσία ΟΤΑ.
Επιπλέον αυτής της κατάφορης αδικίας, η τροποποίηση και μόνο της προκήρυξης είναι παράνομη και πόσω μάλλον η αλλαγή της τελευταίας στιγμής, την ημέρα δηλαδή που έληγε η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διότι ως έχει πάγια νομολογήσει το ΣτΕ οποιαδήποτε τροποποίηση ουσιωδών όρων της προκήρυξης μετά τη δημοσίευσή της, ακριβώς επειδή δημιουργεί υπόνοιες μεροληψίας υπέρ συγκεκριμένων υποψηφίων, καταστρατηγεί την αρχή της αξιοκρατίας και παραβιάζει την αρχή της αυτοδεσμεύσεως της διοίκησης στους όρους της προκήρυξης που δεν δύνανται να μεταβληθούν (ΣτΕ 116/158, 2357/2014).
Η επιπλέον μοριοδότηση για τις θέσεις αυτές είναι αρκετά σημαντικό προβάδισμα ώστε να αφήσει εκτός διαγωνισμού χιλιάδες υποψηφίους με σημαντικά προσόντα, όπως μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών, διδακτορικά, ξένες γλώσσες αλλά και επιπλέον μοριοδοτούμενα κοινωνικά κριτήρια όπως η ανεργία, τα ανήλικα τέκνα κ.ά. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ήταν είτε «παρατασιούχος» είτε εργαζόμενος σε δήμο, κάποια στιγμή στο παρελθόν, για διάστημα δύο ετών, έχει προβάδισμα 408 μορίων έναντι άλλων συνυποψηφίων του.
Για την ίδια προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα ένας υποψήφιος θα λάβει 168 μόρια, ενώ αν υποθέσουμε ότι ο ίδιος υποψήφιος διαθέτει και μεταπτυχιακό τίτλο στο αντικείμενο της θέσης που τον ενδιαφέρει τότε θα λάβει 368 μόρια και πάλι δεν θα φτάσει τον υπάλληλο που εργάστηκε για το ίδιο διάστημα σε θέση Δημοσίου! Οι αδικίες συνεχίζονται και στα κοινωνικά κριτήρια.
Εάν υποθέσουμε ότι ένας υποψήφιος υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι 2 χρόνια άνεργος, έχει 2 ανήλικα τέκνα και τέσσερα χρόνια προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα, θα συγκεντρώσει 736 μόρια σε αντίθεση με έναν υποψήφιο με τα ίδια ακριβώς προσόντα και προϋπηρεσία στο Δημόσιο, ο οποίος θα συγκεντρώσει 808 μόρια.
Ο Ελεύθερος Τύπος επικοινώνησε με το δικηγορικό γραφείο του Ηλία Δ. Κολλύρη που ειδικεύεται σε θέματα διαγωνισμών ΑΣΕΠ και μας επιβεβαίωσε ότι η αλλαγή/τροποποίηση της μοριοδότησης των κριτηρίων είναι νομικά και ηθικά μη αποδεκτή και ως εκ τούτου οι ενδιαφερόμενοι που θίγονται απ’ αυτή την απόφαση θα έχουν κάθε δικαίωμα να προσφύγουν δικαστικά κατά της απόφασης της Ολομέλειας και της όλης διαδικασίας κατά το μέρος που βλάπτονται τα έννομα συμφέροντά τους.
«Είναι κατανοητή η ανάγκη μονιμοποίησης συμβασιούχων, ωστόσο τούτο δεν μπορεί να φτάσει μέχρι του σημείου να καταστρατηγηθεί κατάφωρα κάθε έννοια ισότητας και αξιοκρατίας, αν όχι και κοινής λογικής», αναφέρει ο κ. Κολλύρης. Οπως όλα δείχνουν, το θέμα δεν πρόκειται να κλείσει εδώ ενώ ανοίγει πλέον ο δρόμος για προσφυγές στη Δικαιοσύνη από τους υποψηφίους που άδικα μένουν εκτός διαγωνισμού.
Το υπ. Εσωτερικών
Το ζήτημα των μονιμοποιήσεων των συμβασιούχων το έθεσε για πρώτη φορά ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης τον Ιούνιο του 2017 ως λύση στο αδιέξοδο που είχε δημιουργήσει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έκρινε αντισυνταγματική την παράταση των συμβάσεων για το εποχικό προσωπικό στους ΟΤΑ.
Τότε ο υπουργός έκανε λόγο για 2.500 άτομα που βρίσκονταν σε ομηρία ενώ ταυτόχρονα καλούσε τους δημάρχους να καταγράψουν τα αιτήματά τους προκειμένου να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες πρόσληψης για την «αποκατάσταση της αδικίας», όπως τότε έλεγε. Μετά από πολλές παρατάσεις από πλευράς του υπουργείου για την αποστολή αιτημάτων από τους δήμους αλλά και πολλές γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, η τελική κατανομή των θέσεων που έφτασε στο ΑΣΕΠ ήταν σχεδόν τετραπλάσια σε αριθμό από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί από το υπουργείο.
Η λίστα των αιτημάτων αφορούσε πλέον 8.845 θέσεις, από τις οποίες τις 8.166 θα προκήρυσσε το ΑΣΕΠ και τις υπόλοιπες ο ΟΑΕΔ προκειμένου να καλυφθούν από άτομα ειδικών κατηγοριών. Μέσα σε μόλις πέντε μήνες, οι δήμαρχοι αποφάσισαν ότι οι ανάγκες για μόνιμο προσωπικό στους δήμους δεν σταματούσαν μόνο στα άτομα που απασχολούνται για την καθαριότητα των δήμων αλλά θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλες υπηρεσίες των δήμων, εκτινάσσοντας έτσι τον αριθμό των θέσεων σε νούμερο-ρεκόρ για τα δεδομένα των προσλήψεων των τελευταίων χρόνων.
Από τους 2.500 «παρατασιούχους» στους δήμους, η κυβέρνηση έφτασε να εγκρίνει αιτήματα για 8.845 θέσεις και άλλες 500 που έπονται, σύμφωνα με τον ίδιο τον υπουργό Εσωτερικών. Εννοείται δε ότι το θέμα των μονιμοποιήσεων δεν αφορά και τους 9.300 που επιδιώκει να προσλάβει η κυβέρνηση. Ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή τις μονιμοποιήσεις, βρήκε ευκαιρία να βολέψει όσους περισσότερους δικούς του μπορεί.
Παράταση προθεσμιών
Οι διαδικασίες αιτήσεων στο διαγωνισμό 3Κ/2018 είναι σε πλήρη εξέλιξη για τις τρεις πρώτες κατηγορίες εκπαίδευσης (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ) ενώ από σήμερα Πέμπτη ξεκινά και το μεγαλύτερο κύμα των αιτήσεων που θα αφορά την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Το ΑΣΕΠ με χθεσινή ανακοίνωσή του ενημέρωσε τους υποψηφίους ότι η προθεσμία υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων συμμετοχής για τις θέσεις της κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρατείνεται έως αύριο Παρασκευή 9 Μαρτίου και ακολούθως οι προθεσμίες αιτήσεων για τις θέσεις των κατηγοριών Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης λήγουν την Τρίτη 13 Μαρτίου και την Παρασκευή 23 Μαρτίου για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΑΣΕΠ, μέχρι την Τρίτη είχαν υποβληθεί περισσότερες από 27.500 αιτήσεις ενώ βρίσκονταν υπό επεξεργασία περισσότερες από 28.000. Εκτιμήσεις στελεχών της Ανεξάρτητης Αρχής ανεβάζουν τον αριθμό των συνολικών αιτήσεων που πρόκειται να υποβληθούν σε περισσότερες από 100.000.
Γκρίζες ζώνες
Το υπουργείο Εσωτερικών βιάζεται πολύ να προχωρήσει τις προσλήψεις, γι’ αυτό το λόγο έχει εντάξει στην προκήρυξη για τους 8.166 μονίμους ότι θα μπορεί να διορίζει κατ’ εξαίρεση ως συμβασιούχους για διάστημα έως οκτώ μήνες υπαλλήλους υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τους προσωρινούς πίνακες επιτυχόντων λόγω υπηρεσιακών αναγκών. Υπενθυμίζουμε δε ότι οι συγκεκριμένες προσλήψεις θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί στα τέλη Μαρτίου, πράγμα που φαίνεται αδύνατο σε αυτή τη φάση των διαδικασιών.
Ωστόσο, για να κερδίσει χρόνο, η κυβέρνηση φρόντισε να εντάξει αυτή την παράγραφο στην προκήρυξη για να καταφέρει να προσλάβει το προσωπικό που χρειάζεται πριν από τη λήξη των συμβάσεων των εποχικών, παρακάμπτοντας όμως τις νόμιμες και προβλεπόμενες διαδικασίες του ΑΣΕΠ.
Αντιστοίχως, σύμφωνα με την προκήρυξη, ο έλεγχος των δικαιολογητικών θα γίνει μετά την έκδοση των προσωρινών αποτελεσμάτων – διοριστέων, ενώ ο έλεγχος της γνησιότητας των δικαιολογητικών τρεις μήνες μετά το διορισμό των επιτυχόντων.
Σοφία Εμμανοηλίδου
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]