Μέλη μουσουλμανικών κοινοτήτων και αρμόδιοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., που μίλησαν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, συμφωνούν ότι υπάρχει ανάγκη για νομιμότητα στα τζαμιά, σε μία κρίσιμη περίοδο κατά την οποία το θέμα της ριζοσπαστικοποίησης νεαρών μουσουλμάνων αποτελεί τον νούμερο ένα προβληματισμό για όλες τις υπηρεσίες ασφαλείας του δυτικού κόσμου.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό η ολοκλήρωση των εργασιών για το τέμενος στο Βοτανικό θα διαδραματίσει το δικό της ρόλο και θα δρομολογήσει αλλαγές στο… χάρτη των παράνομων τζαμιών, καθώς η ΕΛ.ΑΣ. αναμένεται, μετά την έναρξη της λειτουργίας του, να βάλει λουκέτο σε λατρευτικούς χώρους χωρίς άδεια.
Ο πρόεδρος της μουσουλμανικής κοινότητας στην Ελλάδα, Ναΐμ Ελγαντούρ, δηλώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «αν λειτουργήσει το τέμενος, τότε θα είμαι σύμφωνος στο να κλείσουν όλα τα τζαμιά στο κέντρο της Αθήνας. Θα είναι ανωμαλία να τα αφήσουμε να λειτουργούν». Προσθέτει, ωστόσο, ότι αφενός επειδή η χωρητικότητα του υπό κατασκευή τεμένους είναι 350 ατόμων και αφετέρου γιατί υπάρχουν μουσουλμάνοι σε απομακρυσμένες περιοχές, θα πρέπει να λειτουργούν και άλλοι λατρευτικοί χώροι στην Αττική (εκτός κέντρου).
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. έχουν εδώ και πολλά χρόνια χαρτογραφήσει τα παράνομα τζαμιά, τα οποία υπολογίζονται στην Αττική σε 80, περίπου 20 παραπάνω σε σχέση με καταγραφή που είχε γίνει πριν από τρία χρόνια. Ο διεθνολόγος και καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου, Αγγελος Συρίγος, εξηγεί ότι «η ριζοσπαστικοποίηση ξεκινάει στο 90% των περιπτώσεων στους λατρευτικούς χώρους.Στην Ελλάδα οι χώροι χωρίς άδεια δεν είναι παράτυποι. Είναι παράνομοι. Πρέπει είτε να νομιμοποιηθούν είτε να κλείσουν. Υπάρχει σχετική υπουργική απόφαση του 2014 για τους ευκτήριους οίκους. Η νομιμότητά τους είναι κάτι πολύ σοβαρό γιατί όταν δεν υπάρχει, το πράγμα γίνεται ανεξέλεγκτο. Δεν ξέρουμε ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει εκεί. Το παράδειγμα της Ισπανίας, όπου ένας ιμάμης φέρεται να ριζοσπαστικοποίησε πυρήνα ατόμων, πρέπει να μας αφυπνίσει. Η Ελλάδα δεν είναι πρώτης γραμμής στόχος, αλλά είναι στόχος. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται η Αγγλία, η Γαλλία, Γερμανία και η Ιταλία. Εμείς βρισκόμαστε στη δεύτερη γραμμή, χωρίς να απέχουμε πολύ. Στην τρίτη γραμμή βρίσκονται χώρες όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία».
Η τελευταία φορά που ένας μουσουλμάνος ριζοσπαστικοποιήθηκε στην Ελλάδα και αποφάσισε να πολεμήσει για το Ισλαμικό Κράτος ήταν το 2014, όταν νεαρός Σύρος αποφάσισε να εγκαταλείψει την οικογένειά του στην Αθήνα για να πολεμήσει στο πλευρό των μαχητών. Ρόλο στην απόφασή του ενδεχομένως να έπαιξαν και οι οικογενειακές συνθήκες, καθώς τότε οι γονείς του είχαν χωρίσει. Εκτοτε δεν έχει καταγραφεί κάποιο κρούσμα, ενώ στα θετικά περιλαμβάνεται ότι στην ευαίσθητη περιοχή της Θράκης δεν έχει παρατηρηθεί παρείσφρηση ακραίων στοιχείων στις μουσουλμανικές κοινότητες.
Στην Αττική μόλις τέσσερις λατρευτικοί χώροι έχουν πάρει άδεια από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας. Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ., ωστόσο, έχουν στη διάθεσή τους λίστα και με τα παράνομα τζαμιά, τα οποία «επιτηρούνται» στο σύνολό τους. Οταν ανοίγει ένας τέτοιος χώρος, η Αστυνομία (αρχικά το τοπικό Αστυνομικό Τμήμα και στη συνέχεια η ΓΑΔΑ) παίρνει στα χέρια της το μισθωτήριο συμβόλαιο, προκειμένου να είναι γνωστό ποιος είναι ο ενοικιαστής, ενώ ενημέρωση υπάρχει και για τους ιμάμηδες.
Ο πρόεδρος της μουσουλμανικής κοινότητας κ. Ελγαντούρ σημειώνει ότι «σε κάθε χώρο υπάρχει κάποιος από την Αστυνομία, ο οποίος ενημερώνεται. Δεν επιτρέπουμε να φυτρώσουν ακραία στοιχεία στους λατρευτικούς χώρους. Και αν έρθει κάποιος με περίεργες προθέσεις, τον διώχνουμε και φεύγει από την Ελλάδα. Βλέπει ότι εδώ δεν τον παίρνει να κάνει κάτι. Δεν υπάρχει πρόσφορο έδαφος. Εγώ δεν ανησυχώ ότι μπορεί να γίνει κάποιο χτύπημα στην Ελλάδα. Τόσα χρόνια δεν έχει δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα. Οι μουσουλμάνοι αγαπάνε τη χώρα αυτή. Το θέμα είναι να μην επιτρέψει το κράτος να υπάρχει κόσμος που να μην έχει έναν λατρευτικό χώρο να προσευχηθεί, με αποτέλεσμα να το κάνει σε σπίτια. Το καλύτερο είναι όλα να γίνονται φανερά, σε χώρους που τους γνωρίζει η Αστυνομία. Η κατάσταση μπορεί να γίνει επικίνδυνη μόνο όταν υπάρχουν χώροι προσευχής σε σπίτια ή αλλού, χωρίς να το γνωρίζει κανείς. Οι μουσουλμάνοι, αν δεν έχουν κάπου να πάνε, δεν θα σταματήσουν την προσευχή».
Προσθέτει δε ότι «ο μουσουλμανικός πληθυσμός στην Ελλάδα έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια κατά αρκετές δεκάδες χιλιάδες. Για παράδειγμα, οι Σύροι που έχουν απομείνει στην Ελλάδα είναι λίγοι. Οι περισσότεροι έφυγαν για την Ευρώπη, όπου ζητούν άσυλο. Από εκεί και πέρα οι χιλιάδες μουσουλμάνοι εν Ελλάδι πρέπει να προσεύχονται σε αξιοπρεπείς χώρους που θα παρέχουν ασφάλεια (να υπάρχουν έξοδοι κινδύνου και τα λοιπά). Οι μουσουλμάνοι που έρχονται από τα νησιά και τον Εβρο δεν συνηθίζουν να έρχονται στους λατρευτικούς χώρους. Είναι ταλαιπωρημένοι, πεινασμένοι. Προτιμούν να προσεύχονται εκεί όπου βρίσκονται. Εμείς βλέπουμε ένα πολύ μικρό ποσοστό από αυτούς, που επιλέγουν να έρθουν για την προσευχή τους σε πιο οργανωμένους χώρους από κάποια από τα κέντρα φιλοξενίας όπου ζουν».
Οσοι έρχονται στην Ελλάδα και δεν γνωρίζουν πού βρίσκονται οι χώροι προσευχής συνηθίζουν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα «www.islamicfinder.org», όπου αναγράφονται οι διευθύνσεις των λατρευτικών χώρων και οι ώρες προσευχής. Στον ιστότοπο δεν περιλαμβάνονται μόνο τα τζαμιά της Αττικής αλλά και χώροι στην Κρήτη, στην Καβάλα, στη Λάρισα, στην Πάτρα, στη Ρόδο, στην Ξάνθη, στη Θεσσαλονίκη, στον Εβρο.
Σεισμός στην Αιτωλοακαρνανία: «Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές σε σπίτια ή δημόσια κτίρια», λέει ο δήμαρχος Θέρμου
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΤΕΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΒΟΤΑΝΙΚΟ;
Θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους σύμφωνα με τις αισιόδοξες προβλέψεις
Το υπό κατασκευή τέμενος στο Βοτανικό, το πρώτο επίσημο ισλαμικό τέμενος στη χώρα μας, θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από τον περασμένο Απρίλιο. Σύμφωνα με τις αισιόδοξες προβλέψεις, θα λειτουργήσει τελικά πριν από το τέλος του χρόνου όταν θα δρομολογηθούν εξελίξεις για το τι μέλλει γενέσθαι με τα παράνομα τζαμιά.
Ο πρόεδρος της πακιστανικής κοινότητας στην Ελλάδα, Τζαβέντ Ασλάμ, αναφέρει ότι όλοι περιμένουν τη λειτουργία του τεμένους στο Βοτανικό, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να καλύψει το σύνολο των αναγκών: «Οι περίπου 100.000 μουσουλμάνοι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από ένα μόνο τέμενος αυτής της χωρητικότητας. Υπάρχουν ανάγκες στον Πειραιά, στη Δυτική Αττική και αλλού. Επομένως, δεν μπορούν να κλείσουν τα υπόλοιπα τζαμιά. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να παραμείνουν χωρίς άδεια. Αντιθέτως, πρέπει να νομιμοποιηθούν. Εμείς είμαστε υπέρ της συνεργασίας με τις Αρχές, προκειμένου όλα να γίνονται υπό έλεγχο. Καθημερινά και όπου χρειάζεται συνεργαζόμαστε με την Αστυνομία».
Στο θέμα του ισλαμικού τεμένους αναφέρθηκε σε συνέντευξή του, την περασμένη εβδομάδα, και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκος Τόσκας, ο οποίος επεσήμανε ότι οι παράτυποι χώροι ελέγχονται δύσκολα: «Οταν επικρατήσει το νόμιμο, καταργείται το παράτυπο. Αυτός είναι ο λόγος που και σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχουν νόμιμοι χώροι λατρείας και πρέπει να υπάρχουν νόμιμοι χώροι λατρείας. Οπως καταλαβαίνετε οι νόμιμοι χώροι ελέγχονται, ελέγχονται απ’ όλους. Οι παράτυποι χώροι δύσκολα ελέγχονται και εκεί είναι που δημιουργείται το πρόβλημα (…) Δεν πρέπει να φοβόμαστε τους χώρους που λειτουργούν με κανόνες. Πρέπει να φοβόμαστε τους χώρους και τις καταστάσεις που λειτουργούν χωρίς κανόνες».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής