Η υλοποίηση των εργασιών που έχουν σχεδιαστεί στο Αεροδρόμιο Μακεδονία για το προσεχές φθινόπωρο -σύμφωνα με τους ειδικούς- θα επιφέρει black out στο πτητικό πρόγραμμα του αερολιμένα, δεδομένου ότι η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα απομειωθεί κατά 75% περίπου!
Κανένα όφελος
Πρόκειται για τις εργασίες αναβάθμισης του οδοστρώματος του αεροδρομίου στη διασταύρωση των διαδρόμων 16/34 -10/28, έργο που θα κοστίσει στο ελληνικό κράτος περίπου 2,2 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Ε.Τ.», μελέτη που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Fraport καταδεικνύει ότι δεν προκύπτει ανάγκη ή όφελος για τις υποδομές και τη λειτουργία του αεροδρομίου από τις συγκεκριμένες εργασίες διάρκειας 4 μηνών που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στα τέλη του φθινόπωρου.
Το συγκεκριμένο γεγονός λέγεται ότι έχει προκαλέσει ιδιαίτερο προβληματισμό στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού η Πολιτεία φέρεται να είναι όμηρος απόφασης για τη διενέργεια εργασιών που είχαν σχεδιαστεί από το 2006. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή από αυτή την περίοδο και οι εξελίξεις δύναται να προκαλέσουν έμφραγμα σε μια ήδη δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά όπως αυτή της Θεσσαλονίκης. Ηδη η Ryanair συρρίκνωσε το χειμερινό της πρόγραμμα για το Αεροδρόμιο Μακεδονία ενώ επί θύραις ακούγεται ότι βρίσκονται και άλλες ακυρώσεις από αεροπορικές εταιρίες. Παράλληλα αυτή την περίοδο δεν υπάρχουν νέα slots για τη χειμερινή σεζόν, εξέλιξη που αποδίδεται στην περί ης ο λόγος αβεβαιότητα. Κατά τους ειδικούς, προκειμένου να «σωθεί η παρτίδα» κρίσιμο είναι το διάστημα μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Οπως σημειώνει γνώστης της αεροπορικής αγοράς για την ανάγκη μη πραγμάτωσης των εν λόγω εργασιών: «Οσο σημαντικό είναι τόσο από άποψη οικονομικής ανάπτυξης και θέσεων εργασίας να αποφευχθούν αυτά τα αχρείαστα έργα – είναι ακόμα πιο κρίσιμο από άποψη ασφάλειας πτήσεων. Η χρησιμοποίηση του τροχόδρομου ως διαδρόμου απο-προσγείωσης κάτω υπό αυτές τις συνθήκες είναι άνευ προηγουμένου».
«Αδειασμα»
Οπως καταγράφει η μελέτη της ΙNTRAKAT:
* Οι πόροι για τις συγκεκριμένες εργασίες προέρχονται απευθείας από τα δημόσια ταμεία.
* Η υλοποίηση των εργασιών συνεπάγεται το κλείσιμο του Διαδρόμου 16/34 και τη μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 75%.
* Ολες οι πτήσεις θα εξυπηρετούνται από έναν τροχόδρομο (βοηθητικό διάδρομο), ο οποίος δεν διαθέτει κάποιο βοήθημα προσγείωσης (Instrumental Landing System ή ραδιοβοηθήματα). Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνο οπτικά και ότι το αεροδρόμιο δεν θα μπορεί να προσεγγιστεί όταν θα επικρατούν συνθήκες που ελαττώνουν την ορατότητα (η ομίχλη είναι συχνό φαινόμενο στο Αεροδρόμιο Μακεδονία).
Ιστορικό
Από το 2006 είχαν σχεδιαστεί εργασίες αναβάθμισης στη διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 με τον Διάδρομο 10/28. Δέκα χρόνια μετά, το 2016, το ελληνικό κράτος αποφάσισε να ξεκινήσουν οι εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο, προκαλώντας την αντίδραση τοπικών φορέων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι θεώρησαν ότι η υλοποίησή τους κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα επέφερε σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό και την τοπική οικονομία. Η ανησυχία των τοπικών φορέων κρίθηκε βάσιμη αφού η διεξαγωγή εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο συνεπάγεται ότι ο Διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης του Αεροδρομίου Μακεδονία 16/34 (είναι ο μοναδικός διάδρομος εν λειτουργία στο αεροδρόμιο) θα πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας. Σημειώνεται ότι η Fraport Greece δεν είχε αναλάβει ακόμη τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκρινε ορθώς -όπως αποδείχθηκε-, αφού υπάρχει άνοδος στις αφίξεις, ότι έπρεπε να μεταφερθεί η υλοποίηση των εργασιών για τη χειμερινή περίοδο, προκειμένου να μη μειωθεί η χωρητικότητα και η δυναμικότητα του Αεροδρομίου Μακεδονία.
Ελεγχοι
Μόλις η Fraport Greece ανέλαβε τη διαχείριση και τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (11 Απριλίου 2017) προχώρησε άμεσα σε εκτεταμένους ελέγχους, οι οποίοι μεταξύ άλλων αφορούσαν και στην αντοχή του οδοστρώματος του τμήματος της διασταύρωσης των Διαδρόμων 16/34 – 10/28 στο Αεροδρόμιο Μακεδονία. Οι σχετικοί έλεγχοι διεξήχθησαν από την INTRAKAT και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2017. Επισημαίνεται ότι τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έκθεσης των ελέγχων κοινοποιήθηκαν στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΥΠΑ). Τα αποτελέσματα των ελέγχων της INTRAKAT είναι άκρως αποκαλυπτικά σχετικά με την αναγκαιότητα και την ωφελιμότητα των εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο:
* Η ακεραιότητα της σχετικής υποδομής δεν προκαλεί ανησυχία και η κατάσταση του οδοστρώματος της διασταύρωσης μπορεί να εξυπηρετήσει την κίνηση του αεροδρομίου χωρίς προβλήματα.
* Σύμφωνα με όλους τους ελέγχους, το οδόστρωμα στην διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 – 10/28 έχει διάρκεια ζωής άνω των 20 ετών.
* Οι εργασίες δεν θα βελτιώσουν ουσιαστικά την απόδοση του οδοστρώματος, ενώ τα θέματα ασφάλειας που αναπόφευκτα ανακύπτουν εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας που θα παραμείνει κλειστός ο μοναδικός εν λειτουργία Διάδρομος του αεροδρομίου δεν τις δικαιολογούν. Στα πορίσματα των ελέγχων η κατάσταση του οδοστρώματος της διασταύρωσης χαρακτηρίζεται συμπαγής και κρίνεται ότι δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου.
* Θα πρέπει είτε να εξεταστεί ο σημαντικός περιορισμός των εργασιών είτε να επανεξεταστεί ακόμη και η ίδια η υλοποίηση των συγκεκριμένων εργασιών αναβάθμισης, με στόχο την εξοικονόμηση κρατικών πόρων, την επιτάχυνση υλοποίησης του έργου και την εξασφάλιση της συνεχούς, πλήρους και ομαλής λειτουργίας του αεροδρομίου.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου