Πρόκειται για μία διεθνούς κλίμακας άσκηση που υποστηρίζεται κάθε χρόνο από τη Europol και στην οποία πρωταγωνιστεί η Ελλάδα που διαθέτει το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, προκειμένου να γίνουν οι κατάλληλοι έλεγχοι για να διαπιστωθεί ποιοι είναι οι επιβάτες που επιχειρούν να φύγουν παράνομα από τη χώρα. Η αστυνομική επιχείρηση, που έγινε φέτος από τις 5 έως τις 9 Ιουνίου, κρίνεται ως κομβικής σημασίας (ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι αεροπορικές εταιρίες έχουν χάσει ένα δισ. ευρώ από απατηλές κρατήσεις), καθώς αρμόδιοι αξιωματούχοι θεωρούν την Ελλάδα «μεταβατικό σταθμό» για άτομα που εμπλέκονται με το βαρύ οργανωμένο έγκλημα.
Δεν είναι τυχαίο ότι από τα 230 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο που πήραν μέρος στην άσκηση τα 39 ήταν ελληνικά. Συνολικά 84 μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, γνωστά ταξιδιωτικά γραφεία, τράπεζες και αστυνομικές Αρχές επιστρατεύτηκαν σε συνολικά 64 χώρες και εντόπισαν μέσα σε λίγες ημέρες 312 ύποπτες συναλλαγές. Ολα ξεκινούν από τις αεροπορικές εταιρίες που έχουν στη διάθεσή τους σύστημα φιλτραρίσματος των ηλεκτρονικών κρατήσεων που θεωρούνται ύποπτες για απάτη (Fraud Prevention System), το οποίο χτυπάει συναγερμό όταν μία κράτηση είναι ύποπτη. Στη συνέχεια, τις ημέρες που διαρκεί η άσκηση της Europol, ειδοποιούνται οι αστυνομικές Αρχές από τις αεροπορικές εταιρίες για τις επίμαχες πτήσεις, προκειμένου να ελεγχθεί στο αεροδρόμιο ο ύποπτος επιβάτης.
Ταυτόχρονα, οι αστυνομικές Αρχές ειδοποιούν την τράπεζα για να επιβεβαιώσει την απάτη.
«Το σύστημα ελέγχου των αεροπορικών είναι αποτελεσματικό και θα έπρεπε να το έχουν και όλα τα ταξιδιωτικά γραφεία. Ωστόσο, είναι πολύ ακριβό και έτσι δεν το έχουν προμηθευτεί τα μικρά ταξιδιωτικά. Το σύστημα αυτό φιλτράρει με διάφορους τρόπους. Μπορεί να εντοπίσει ένα ύποπτο e-mail, ένα ύποπτο δηλωμένο τηλέφωνο, μία πιστωτική κάρτα (συνήθως «χτυπάνε» οι αμερικανικές) ή μία ύποπτη διαδρομή που χρησιμοποιείται συχνά από απατεώνες και έχουν καταγραφεί σε αυτήν πολλές απατηλές κρατήσεις. Το σύστημα βελτιώνεται και εμπλουτίζεται όσο μεγαλώνει η εμπειρία.
Οι απατεώνες προμηθεύονται τα στοιχεία κλεμμένων πιστωτικών καρτών είτε αγοράζοντάς τα διαδικτυακά είτε από κάποιον που έχει πρόσβαση σε στοιχεία (π.χ. έναν υπάλληλο ξενοδοχείου, έναν υπάλληλο ταξιδιωτικού γραφείου), ο οποίος συμμετέχει στην απάτη. Δυστυχώς, με ένα “κλικ” πλέον, είτε στο Dark Web είτε στο “φωτεινό” Διαδίκτυο, αγοράζει κάποιος μία κλεμμένη κάρτα», εξηγεί αρμόδια πηγή.
Οι Αρχές έχουν παρατηρήσει ότι οι πιο «επαγγελματίες» κλείνουν την πτήση τους με τα κλεμμένα στοιχεία ακόμα και μόλις δύο ώρες πριν από την πτήση, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα εντοπισμού τους. Οι αστυνομικοί, όμως, κατά τη διάρκεια της άσκησης μπορούν να προλάβουν τον έλεγχο ακόμα και μέσα σε μισή ώρα. Αυτό που δεν προλαβαίνουν είναι να πάρουν την απάντηση της τράπεζας, κάτι που γίνεται σε δεύτερο χρόνο.
Στην Ελλάδα από τις 5 έως τις 9 Ιουνίου σχηματίστηκαν 16 δικογραφίες για 16 άτομα που εντοπίστηκαν στα αεροδρόμια Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» και Ιωαννίνων «Βασιλεύς Πύρρος». Ενα άτομο συνελήφθη μόλις έφτασε στο αεροδρόμιο.
Οπως διαπιστώθηκε, επιχειρούσε να ταξιδέψει στη Ζυρίχη με γνήσια ταυτότητα, η οποία, ωστόσο, ανήκε σε άλλο άτομο. Ακόμα πέντε ύποπτοι εμφανίστηκαν σε ελληνικά αεροδρόμια και δεν πέταξαν ποτέ. Ωστόσο, δεν συνελήφθησαν επιτόπου διότι η τράπεζα δεν πρόλαβε να επιβεβαιώσει την απάτη και έτσι σχηματίστηκε δικογραφία. Τα υπόλοιπα δέκα άτομα δεν εμφανίστηκαν ποτέ στο αεροδρόμιο. Οι κρατήσεις τους είχαν γίνει με ξένα ονοματεπώνυμα και ξένες πιστωτικές κάρτες. Δεν αποκλείεται σε κάποιες περιπτώσεις να μην υπήρχε πραγματικός επιβάτης, καθώς συνηθίζεται κάτοχοι στοιχείων κλεμμένων πιστωτικών καρτών να τσεκάρουν ότι οι κάρτες τους λειτουργούν κάνοντας ηλεκτρονικές κρατήσεις εισιτηρίων (χωρίς να θέλουν να ταξιδέψουν) για να διαπιστώσουν αν θα τις δεχτεί το σύστημα των αεροπορικών εταιριών.
Πέρυσι, κατά τη διάρκεια της ίδιας επιχείρησης, είχαν εντοπιστεί 39 επιβάτες, εκ των οποίων είχαν συλληφθεί 10. Οι περισσότερες συλλήψεις αφορούσαν σε διακίνηση παράτυπων μεταναστών, καθώς κάποιο κύκλωμα είχε αναλάβει, σύμφωνα με τις τότε πληροφορίες, να κλείνει ηλεκτρονικά εισιτήρια στους… πελάτες του.
Η υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. που έφερε εις πέρας την άσκηση ήταν η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Προστασίας Συνόρων και τους αστυνομικούς των αεροδρομίων. Οι αντίστοιχες υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο σχημάτισαν δικογραφίες για 153 άτομα, ενώ σε όλες τις χώρες συνέδραμαν εκπρόσωποι της Europol.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής