Η ώρα της αποκάλυψης του σχεδίου της κυβέρνησης έφτασε και το μόνο σίγουρο είναι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις όχι μόνο παραμένουν για τα επόμενα χρόνια αλλά διευρύνονται σε όλους τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, ασχέτως αν είναι υποψήφιοι για εισαγωγή σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Επειδή όμως το υπουργείο Παιδείας είχε υποσχεθεί και μία κατάργηση, επέλεξε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις αλλά και τους ακροατές της πρότασης, ανακοινώνοντας κατάργηση των ενδοσχολικών εξετάσεων!
Η κωλοτούμπα της τελευταίας στιγμής δεν αποθάρρυνε βέβαια τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου –ο οποίος αποδείχθηκε ότι δεν είχε κανένα σχέδιο κατάργησης του εισαγωγικού συστήματος– να προαναγγέλλει πριν λίγες μέρες την έλευση ενός νέου συστήματος. Χθες πάντως στην παρουσίαση του σχεδίου, κατά την προσφιλή του τακτική, προτίμησε να «κρυφτεί» πίσω από προσχέδια του ΙΕΠ που παρουσιάστηκαν από τον πρόεδρό του Γεράσιμο Κουζέλη (προφορικά, χωρίς να δοθεί κάποιο σχέδιο στη δημοσιότητα) στους δημοσιογράφους και να μη πάρει –για την ώρα τουλάχιστον– θέση. Το σχέδιο για το νέο Λύκειο προβλέπει γερό ψαλίδι στα διδασκόμενα μαθήματα της Β’ και Γ’ Λυκείου, διατήρηση των πανελλαδικών εξετάσεων, κατάργηση των ενδοσχολικών κι ένα δαιδαλώδες ωρολόγιο πρόγραμμα το οποίο παρά την επιμονή του ΙΕΠ να υποστηρίζει ότι προσφέρει πολλές επιλογές στους μαθητές τελικά τους κάνει δέσμιους των πανελλαδικών εξετάσεων που πλέον αποτελούν και τη μοναδική εξεταστική διαδικασία στο τέλος της Γ’ Λυκείου.
Κατάρριψη θέσεων ΣΥΡΙΖΑ
Πέραν της νέας εκπαιδευτικής διαδικασίας που προτείνεται και θα αναλυθεί παρακάτω, η δημοσιοποίηση του νέου σχεδίου ξεγύμνωσε την παντελή έλλειψη σχεδιασμού της ηγεσίας να παρουσιάσει ένα σχέδιο, αν όχι κατάργησης, έστω ουσιαστικής αλλαγής του εισαγωγικού συστήματος. Κυρίως όμως κατέρριψε τη συνολική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία. Η δέσμευση για κατάργηση των Πανελλαδικών διαψεύδεται, η υπόσχεση που διατυμπανιζόταν κατά καιρούς για ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, ενώ και η αποδέσμευση του Λυκείου από τις Πανελλαδικές που πανηγυρικά εφάρμοσε το υπουργείο Παιδείας φέτος, στο νέο σχέδιο καταργείται.
Το νέο Λύκειο
Μόλις δύο μήνες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης παρουσίασε τα βασικά σημεία του νέου σχεδίου για το Λύκειο, το οποίο, όπως παραδέχτηκε, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, ώστε να δοθεί στη δημοσιότητα.
-Την νέα σχολική χρονιά δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή. Οπως και πέρσι, θα επιχειρηθεί εξορθολογισμός της ύλης μέσω οδηγιών προς τους εκπαιδευτικούς.
-Τα Θρησκευτικά παραμένουν υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Δεν ισχύει το ίδιο για άλλα διδακτικά αντικείμενα όπως Αρχαία και Μαθηματικά που στην Γ’ Λυκείου είναι επιλογής.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
-Οι πρώτες αλλαγές θα έρθουν τη σχολική χρονιά 2018-2019 όπου στην Α’ Λυκείου θα εφαρμοστούν τα νέα προγράμματα σπουδών και στη Β’ Λυκείου τα διδακτικά αντικείμενα θα μειωθούν στο μισό. Ακριβής αριθμός επιλογής μαθημάτων δεν υπάρχει, όμως δεν θα ξεπερνούν τα 10, ενώ σήμερα διδάσκονται 18.
-Στόχος του ΙΕΠ είναι να μειωθούν τα υποχρεωτικά μαθήματα, αλλά να αυξηθούν οι επιλογές των μαθητών, καθώς πλέον ένα μέρος των μαθημάτων θα αποφασίζεται από τους ίδιους και δεν θα είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν ένα «μπετόν» ωρολόγιο πρόγραμμα. Πάντως σε ερώτηση αν αυτό μπορεί να λειτουργήσει στις μικρές σχολικές μονάδες απομακρυσμένων περιοχών, ο κ. Κουζέλης δεν έδωσε ικανοποιητικές απαντήσεις.
-Από τη χρονιά 2019-2020 η αλλαγή στο Λύκειο θα ολοκληρωθεί με την Γ’ τάξη. Το ωρολόγιο πρόγραμμα δέχεται σαρωτικές αλλαγές. Οι μαθητές θα διδάσκονται χωρίς εξέταση Θρησκευτικά, Γυμναστική και μάθημα Δημιουργικής Απασχόλησης και παράλληλα θα πρέπει να επιλέξουν τέσσερα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικά. Σήμερα στην Γ’ Λυκείου διδάσκονται 15 μαθήματα.
-Τετράμηνα αντί τριμήνων όπως έγινε στο Γυμνάσιο ενώ παράλληλα καταργούνται τα μονόωρα μαθήματα και θεσπίζεται στη Β’ Λυκείου διδασκαλία μαθημάτων 4 ωρών ανά εβδομάδα και στη Γ’ Λυκείου 6 ωρών ανά εβδομάδα.
Το «νέο» εισαγωγικό σύστημα
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, πέραν των τριών μη εξεταζόμενων μαθημάτων, θα έχουν ως υποχρεωτικό μάθημα τη Νεοελληνική Γλώσσα. Αν και ακόμα δεν έχει «κλειδώσει», το προσχέδιο του ΙΕΠ ορίζει τα υπόλοιπα τρία μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά να επιλέγονται από τον μαθητή. Στο τέλος της χρονιάς τα τέσσερα μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά και για όσους επιθυμούν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα προκύπτουν δύο βαθμοί:
-ο πρώτος θα αφορά τον βαθμό του απολυτηρίου και θα εμπεριέχει και την αξιολόγηση του μαθητή και στα δύο τετράμηνα μέσω εξετάσεων και εργασιών όχι μόνο των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων αλλά και των τριών υπολοίπων.
-ο δεύτερος θα αφορά τον βαθμό εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Θα προκύπτει από τον μέσο όρο επίδοσης στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ ένα ποσοστό θα έγκειται στον βαθμό του απολυτηρίου. Η ποσόστωση εξετάζεται ακόμα, με το ΙΕΠ να έχει προτείνει κατά το παρελθόν ένα 20% και τον υπουργό Παιδείας να παρουσιάζει διαφωνία κρίνοντας ότι είναι υψηλό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η οποιαδήποτε ποσόστωση ανοίγει ένα παράθυρο «υποκειμενικότητας» στην τελική επίδοση του μαθητή, καθώς ένα μέρος της βαθμολογίας του θα κριθεί από τους οικείους εκπαιδευτικούς του σχολείου του.
Οσον αφορά το εισαγωγικό σύστημα το επιχείρημα του «Λυκείου των πολλαπλών επιλογών» καταρρίπτεται από το γεγονός ότι «αναγκαστικά» οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν τουλάχιστον δύο μαθήματα με αντικείμενο παραπλήσιο των σχολών που πρέπει να εισαχθούν και μένει μία ακόμα επιλογή στην οποία θα εξεταστούν πανελλαδικά. Πρακτικά, οι εξετάσεις για Εθνικό Απολυτήριο παρουσιάζουν πολλά κοινά σημεία με το υπάρχον εισαγωγικό σύστημα.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου