Ο υπογράφων έχει ασχοληθεί (ερευνητικά) επί χρόνια με ναυάγια υποβρυχίων (στρατιωτικής φύσης) όπως του σοβιετικού Κ129 στον Ειρηνικό, του ρωσικού πυρηνοκίνητου «KURSK», κλάσης Oscar, στη Θάλασσα του Μπάρεντς, του αργεντίνικου «ARA SAN JUAN» στον Νότιο Ατλαντικό το 2017, του ινδονησιακού «KRI NANGALLA» στο Αρχιπέλαγος της Ινδονησίας το 2021, καθώς και του ισραηλινού «DAKAR» το 1967 στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και του εξαφανισμένου τον Μάρτιο του 2014 αεροπλάνου Μπόινγκ 737 των Μαλαισιανών Αερογραμμών στον Ινδικό Ωκεανό (που μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί). Επιπρόσθετα, έχω παρακολουθήσει σειρά συμποσίων του ΝΑΤΟ/ISMERLO σχετικά με έρευνα-διάσωση-εντοπισμό υποβρυχίων/πληρωμάτων σε κίνδυνο που έχουν συνδιοργανώσει αρμόδιες υπηρεσίες της Νορβηγίας, της Ολλανδίας, του Καναδά, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Ορισμένες επισημάνσεις σχετικά με την περίπτωση του «Τιτάν»:
1 Η αναζήτηση του εξαφανισμένου υποβρυχίου σε μια αποστολή του στα συντρίμμια του «Τιτανικού» ξεπέρασε χθες το κρίσιμο όριο των 96 ωρών. Οι ειδικοί της Καταδυτικής Ιατρικής στις κορυφαίες ναυτικές σχολές της Δύσης (Μέριλαντ, Χάλιφαξ κ.ά.), σε ηλεκτρονική επικοινωνία, μού τόνισαν ότι αυτή είναι μια ανακριβής εκτίμηση, που θα μπορούσε να παραταθεί αν οι επιβάτες έχουν λάβει μέτρα για τη διατήρηση του αέρα που αναπνέουν. Και δεν είναι γνωστό αν επέζησαν από τότε που το υποβρύχιο εξαφανίστηκε το πρωί της Κυριακής.
2 Αυστραλός ειδικός σε υποβρύχια έρευνας και διάσωσης είπε ότι το ποσοστό παροχής οξυγόνου είναι ένας χρήσιμος «στόχος» για τους ερευνητές, αλλά βασίζεται μόνο σε μια «βασική ποσότητα κατανάλωσης».
3 Πολλά εμπόδια υφίσταντο από την πρώτη ημέρα, όπως ο εντοπισμός της θέσης του σκάφους και η τυχόν διαδικασία προσέγγισής του με εξοπλισμό διάσωσης.
4 Η περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού όπου το «Titan» εξαφανίστηκε την Κυριακή είναι επίσης επιρρεπής σε πυκνή ομίχλη και θυελλώδεις ανέμους, συνθήκες που δημιουργούν ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον για τη διεξαγωγή μιας αποστολής έρευνας και διάσωσης.
5 Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ανέφερε προχθές ότι έστειλε ένα εξειδικευμένο σύστημα διάσωσης που είναι ικανό να ανυψώνει «μεγάλα, ογκώδη και βαριά υποθαλάσσια αντικείμενα, όπως αεροσκάφη ή μικρά σκάφη». Το «Τιτάν» ζυγίζει 20.000 λίβρες (9.071 κιλά). Το σύστημα διάσωσης Flyaway Deep Ocean του Αμερικανικού Ναυτικού έχει σχεδιαστεί για να ανυψώνει έως και 60.000 λίβρες (27.216 κιλά), αν και οι δυσκολίες είναι πάρα πολλές.
6 Τουλάχιστον 46 άτομα ταξίδεψαν με επιτυχία με το βαθυσκάφος του OceanGate στο ναυάγιο του «Τιτανικού» το 2021 και το 2022, σύμφωνα με επιστολές που κατέθεσε η εταιρία σε ένα περιφερειακό δικαστήριο των ΗΠΑ στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια, το οποίο επιβλέπει τα θέματα που αφορούν στο ναυάγιο του «Τιτανικού». Ενας από τους πρώτους πελάτες της εταιρίας χαρακτήρισε μια κατάδυση που έκανε στην τοποθεσία πριν από δύο χρόνια ως «επιχείρηση καμικάζι». «Φανταστείτε έναν μεταλλικό σωλήνα μήκους λίγων μέτρων με ένα φύλλο μετάλλου για ένα πάτωμα. Δεν αντέχεις. Δεν μπορείς να γονατίσεις. Ολοι κάθονται κοντά ή πάνω στον άλλο», είπε ο Αρθουρ Λόιμπλ, ένας συνταξιούχος επιχειρηματίας και ερευνητής.
7 Η εξαφάνιση του υποβρυχίου θα επηρεάσει τις πιθανότητες μελλοντικής έρευνας στο ναυάγιο του «Τιτανικού». Ο David Scott-Beddard, διευθύνων σύμβουλος της εκθεσιακής εταιρίας Titanic White Star Memories Ltd, επεσήμανε ότι το περιστατικό «χωρίς αμφιβολία» θα επηρεάσει τις ευκαιρίες επίσκεψης και μελέτης των συντριμμιών. Οι πιθανότητες για οποιαδήποτε μελλοντική έρευνα στο ναυάγιο του «Τιτανικού» είναι εξαιρετικά μικρές, αφού ο θάνατος παραμονεύει.