Ο Αντρί Κομπόλεφ, πρώην πρόεδρος της ουκρανικής εταιρίας φυσικού αερίου Naftogaz στο διάστημα 2014-2021, «έδειξε» επίσης τη Ρωσία ως πιθανότερο δράστη της δολιοφθοράς, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη γερμανική Suddeutsche Zeitung. Ο Κομπόλιεφ θεωρείται από τους μεγαλύτερους ειδικούς σε θέματα αγωγών και ενέργειας στην ανατολική Ευρώπη. Η εξήγηση που δίνει για την επίθεση στους αγωγούς Nord Stream είναι ότι ο εκρηκτικός μηχανισμός είχε τοποθετηθεί με την κατασκευή των δύο αγωγών από τους Ρώσους.
Όπως εξηγεί, η τακτική αυτή χρησιμοποιούνταν ήδη από τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης. «Τότε ήταν σύνηθες σε κάθε έργο κρίσιμης υποδομής να τοποθετείται εκρηκτικός μηχανισμός, προκειμένου να μπορεί να καταστραφεί γρήγορα σε περίπτωση πολέμου. Έτσι εξηγείται και το γεγονός, ότι δεν επλήγη αγωγός που δεν κατασκευάστηκε από τους Ρώσους», λέει ο ειδικός, προσθέτοντας ότι στην τελευταία φάση κατασκευής του αγωγού Nord Stream 2 είχαν αποχωρήσει όλες οι δυτικές, εταιρίες εξαιτίας των αμερικανικών κυρώσεων και ο αγωγός αποπερατώθηκε μόνο από ρωσικά κατασκευαστικά πλοία.
«Οι αγωγοί στη Βαλτική Θάλασσα εποπτεύονται καλύτερα από κάθε άλλον. Έχουν ενσωματωμένους αισθητήρες για τη ροή αερίου, οι οποίοι επιτρέπουν στους Ρώσους να επιτηρούν το υποθαλάσσιο περιβάλλον των αγωγών. Στην αποπεράτωση του αγωγού από το πλοίο Akademik Tscherskij προσέγγισαν στρατιωτικά πλοία και εκφόρτωσαν υλικό. Αυτό είναι επιβεβαιωμένο, όπως και ότι τα πλοία αυτά του πολεμικού ναυτικού είναι εξειδικευμένα σε σαμποτάζ σε ανοιχτή θάλασσα», λέει ο Κομπόλεφ. «Αφού οι αγωγοί είναι τόσο καλά φρουρούμενοι από τους Ρώσους, πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει κάποιος άλλος, χωρίς να γίνει αντιληπτός;»
Την επίθεση στο Μαγδεμβούργο καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Όσο για το ποιος θα μπορούσε να έχει δώσει την εντολή για το σαμποτάζ, ο Κομπόλεφ επισημαίνει ότι μια τέτοια επιχείρηση δεν θα ήταν απαραίτητο να φέρει τη «σφραγίδα» του Βλαντιμίρ Πούτιν, αλλά πως θα μπορούσε κάλλιστα να είναι έργο της ρωσικής μυστικής υπηρεσίας, FSB. Όσον αφορά το μέγεθος της καταστροφής, ο ειδικός εκτιμά πως δεν είναι τόσο μεγάλο και πως οι ζημιές θα μπορούσαν να αποκατασταθούν σχετικά γρήγορα.
«Αυτά που ακούγονται, ότι οι αγωγοί έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, είναι ανοησίες», λέει. «Για την επισκευή τους δεν θα χρειαστεί παραπάνω από ένας μήνας. Μετά την επισκευή δεν θα έχουν 50 χρόνια λειτουργίας, όπως σχεδιάζονταν αρχικά, θα έχουν 30 – 40 χρόνια ζωής. Αλλά μπορούν να τεθούν και πάλι σε λειτουργία».
Ειδήσεις σήμερα
Στεγαστικό πρόγραμμα: Σπίτια με δόσεις από 4,8 έως 23 ευρώ την ημέρα – Τα ψιλά γράμματα
Γιατί υπάρχει έλλειψη γιατρών στο ΕΣΥ – Δεν αποτελεί μόνο ελληνικό «φαινόμενο»
Νέα επικίνδυνα «παιχνίδια» Ερντογάν – Βαθαίνουν το ρήγμα οι νέες τουρκολιβυκές προκλήσεις