Η Βενετία βουλιάζει από τουρίστες τα τελευταία χρόνια, αλλά στερεύει από γονδολιέρηδες, καθώς οι περισσότεροι νέοι πλέον επιλέγουν άλλα λιγότερο κοπιαστικά και περισσότερο επικερδή επαγγέλματα.
Μόλις 433 γονδολιέρηδες έχουν απομείνει να ποζάρουν με τα χαρακτηριστικά ριγέ τ-σερτ και ψάθινα καπέλα για τους τουρίστες που σχηματίζουν ουρές. Προκειμένου να μη σβήσει η εμβληματική εικόνα των γονδολιέρηδων στα κανάλια της πόλης, αναλλοίωτη από τον 11ο αιώνα μ.Χ., ο δήμος ανέλαβε δράση.
Την περασμένη εβδομάδα δημοσιεύτηκε προκήρυξη για χορήγηση νέων αδειών ασκήσεως επαγγέλματος. Επί δεκαετίες οι άδειες μεταβιβάζονταν από πατέρα σε γιο. Πλέον το επάγγελμα είναι ανοιχτό στους πολίτες των χωρών-μελών της Ε.Ε., άνδρες και γυναίκες. Το 2009 η Τζόρτζια Μπόσκολο έγινε η πρώτη γυναίκα γονδολιέρισσα της Βενετίας. Σήμερα υπάρχουν 14 κυρίες να τραβούν κουπί.
Πέρα από τα προαναφερθέντα προαπαιτούμενα οι υποψήφιοι πρέπει να είναι ενήλικες, με απολυτήριο Λυκείου, και αποφασισμένοι να περάσουν μια δύσκολη διαδικασία επιλογής.
Συνάντηση Οικουμενικού Πατριάρχη με Ερντογάν στην Άγκυρα - Τι είπαν μακριά από τις κάμερες
Αφού εγκριθούν οι αιτήσεις στο πρώτο στάδιο, οι υποψήφιοι θα πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν να κωπηλατούν με ευχέρεια στα στενά της Βενετίας και στη συνέχεια να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Τέχνη του Γονδολιέρη», κόστους 1.000 ευρώ.
Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να παρακολουθήσουν 30 ώρες θεωρητικών μαθημάτων, που περιλαμβάνουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πλωτών μέσων, Ιστορία, Τέχνη, Πολιτισμό της Βενετίας. Ακολουθούν 10 ώρες πρακτικής άσκησης υπό την επίβλεψη ενός μάστερ γονδολιέρη, όπως είναι ο Αντρέα Μπάλμπι, πρόεδρος της Ενωσης Γονδολιέρηδων της Γαληνοτάτης.
Επί 30 χρόνια στο κουπί έχει ζήσει τις αλλαγές που έφερε το «τσουνάμι» του τουρισμού στο επάγγελμα. Περίπου 30 εκατομμύρια επισκέπτες υποδέχεται πια η Βενετία κάθε χρόνο. Οι γονδολιέρηδες έχουν να ανταγωνιστούν τα θαλάσσια ταξί- ταχύπλοα που σηκώνουν κύματα. Συχνά διαμαρτύρονται στις Αρχές.
Αλλά και οι απαιτήσεις των τουριστών αλλάζουν. «Οι νεότεροι κατά κανόνα θέλουν μόνο να τραβούν σέλφι. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία δείχνουν ενδιαφέρον να μάθουν πώς χτίστηκε η Βενετία και ποια είναι η ιστορία των γονδολιέρηδων», δήλωσε ο Α. Μπάλμπι στη βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν».
Από τον 11ο μέχρι και τον 14ο αιώνα οι γόνδολες ήταν το κύριο μεταφορικό μέσο για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα της πόλης. Οι αριστοκράτες προτιμούσαν τα άλογα, μέχρι που απαγορεύτηκε η κυκλοφορία τους στα σοκάκια. Τον 16ο αιώνα, σύμφωνα με τα αρχεία, στα κανάλια έπλεαν 10.000 γόνδολες.
Ο Μπάλμπι δεν περιμένει κοσμοσυρροή, αλλά είναι βέβαιος πως η παράδοση αιώνων δεν θα σβήσει. «Ο γονδολιέρης θα πεθάνει μόνο αν πεθάνει η Βενετία», εκτιμά.
Ειδήσεις σήμερα
Κούρσκ: Συνεχίζονται οι μάχες – Βίντεο από τον ουκρανικό βομβαρδισμό της γέφυρας στο Σέιμ
Δέσποινα Βανδή: To viral βίντεο από το κρητικό γλέντι που τραγούδησε με τον Μανώλη Κονταρό