Από τις 2 Απριλίου επιβάλλει δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων και από τον Μάιο και στα εξαρτήματα, ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ, ανάβοντας «φωτιές» στις αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς, στις σχέσεις με κύριους εμπορικούς εταίρους και στρατηγικούς συμμάχους των ΗΠΑ μέχρι σήμερα, αλλά και στην εγχώρια αγορά, όπως επισημαίνουν αναλυτές. Ενδεικτικά μέχρι σήμερα η Ουάσιγκτον επιβάλλει δασμούς 2,5% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από κράτη-μέλη της Ε.Ε., καθώς και από την Ιαπωνία.
Ο πλανητάρχης είδε την εικόνα της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτου, όπου οι αμερικανικοί άλλοτε κραταιοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η Ford, η General Motors και η Tesla του «συγκυβερνήτη» Ελον Μασκ σήμερα έχουν απομείνει με ένα 42% των πωλήσεων ετησίως εντός ΗΠΑ, ενώ Ασιάτες και Ευρωπαίοι επελαύνουν, όπως και το αρνητικό πρόσημο μεταξύ εισαγωγών – εξαγωγών αυτοκινήτων από και προς ΗΠΑ, καθώς πέρυσι εισήχθησαν αυτοκίνητα συνολικής αξίας 474 δισ. δολαρίων, ενώ πρόπερσι το ύψος των αμερικανικών εξαγωγών ήταν μόλις 283 δισ. δολάρια. Είδε και τους δασμούς 10% που επιβάλλουν οι Ευρωπαίοι στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων, όπως επισημαίνει η JP Morgan.
Ανέλαβε λοιπόν δράση για να διορθώσει «κατάφωρες αδικίες» εις βάρος των Ηνωμένων Πολιτειών και να αναζωογονήσει την αμερικανική βιομηχανία στο πλαίσιο της ευρύτερης εκστρατείας να κάνει «την Αμερική μεγάλη ξανά», όπως δήλωσε. Ωστόσο μαζί με τον συναγερμό που σήμανε από τον Καναδά και το Μεξικό μέχρι την Ευρώπη και την Ιαπωνία για τον αντίκτυπο στις αυτοκινητοβιομηχανίες και σε εθνικές οικονομίες, με πρωτεύουσες να προειδοποιούν με αντίμετρα και τις μετοχές γιγάντων να κάνουν βουτιά στα χρηματιστήρια χθες, αναλυτές χτυπούν καμπανάκι ότι η αναταραχή και στις εφοδιαστικές αλυσίδες εξαρτημάτων θα πλήξει τελικά και τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που συνεργάζονται στενά ιδίως με τους γείτονες Καναδούς και Μεξικανούς πάνω από δύο δεκαετίες τώρα για την κατασκευή του τελικού προϊόντος και τα αυξημένα κόστη για όλους στην παραγωγή από το μπαράζ δασμών θα μετακυλιστούν στον Αμερικανό καταναλωτή.
Με επιβολή δασμών 25% η τιμή και των αμερικανικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην αμερικανική αγορά θα αυξηθεί από περίπου 4.000 ως και 12.000, σύμφωνα με μια πρώτη ανάλυση του think tank Anderson Economic Group. Τα έσοδα ύψους 100 δισ. δολαρίων ετησίως που προσδοκά ο Τραμπ από την επιβολή των νέων δασμών, θα είναι τελικά ψίχουλα μπροστά στις τεράστιες ζημίες από τον σεισμό που προκαλεί, καθώς οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα γίνουν εν μια νυκτί περισσότερο ανταγωνιστικές, ούτε μπορούν μέσα σε ελάχιστο χρόνο να μεταφέρουν το 100% όλης της γραμμής παραγωγής τους εντός ΗΠΑ, με όλα τα εξαρτήματα να είναι Made in USA, τονίζουν ειδικοί.
Κατά τον Τραμπ, η λύση-μονόδρομος είναι το άνοιγμα εργοστασίων στις ΗΠΑ. «Εάν τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ δεν θα υπάρχει κανένας δασμός… Ειλικρινά, οι φίλοι υπήρξαν χειρότεροι και από εχθρούς» δήλωσε το βράδυ της Τετάρτης, προειδοποιώντας εν συνεχεία με ανάρτηση στο Truth Social ιδίως Καναδά και Ε.Ε. που ύψωσαν περισσότερο τους τόνους στις αντιδράσεις (για κήρυξη πολέμου μίλησε η Οτάβα και στιβαρή απάντηση η Κομισιόν) «αν συνεργαστείτε να βλάψετε οικονομικά τις ΗΠΑ, έρχονται χειρότερα, πολύ μεγαλύτερης κλίμακας δασμοί».
ΑΜΕΣΟΣ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ
Σημαντικό κόστος για Ευρώπη – Ασία
Η προαναγγελία Τραμπ για δασμούς ισοδυναμεί με σεισμό πολλών Ρίχτερ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της γηραιάς ηπείρου και της Ασίας, όπως της Ιαπωνίας, εκτιμούν αναλυτές. Η βαριά βιομηχανία της Γερμανίας και της Γαλλίας ήδη είναι ασθενής τα τελευταία χρόνια, «λουκέτα» μπαίνουν σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων επί ευρωπαϊκού εδάφους, χιλιάδες θέσεις εργασίας χάνονται. Οι δασμοί εκτιμάται πως θα πλήξουν περαιτέρω τον κλάδο, θα οδηγήσουν σε επιπλέον απολύσεις προσωπικού, ενώ οι εταιρίες θα χρειαστούν χρόνο και τεράστιες επενδύσεις για να προσαρμόσουν τη γραμμή παραγωγής.
Με δασμούς 25% το ΑΕΠ της Ε.Ε. θα μπορούσε να μειωθεί κατά 0,33% βραχυπρόθεσμα, ενώ οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις θα μπορούσαν να εκτοξευθούν στο 0,87%, σύμφωνα με μια πρώτη ανάλυση της UBS. Στην Ιαπωνία η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% του ΑΕΠ της χώρας και υπήρξε ο κινητήριος μοχλός των πρόσφατων αυξήσεων των μισθών, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες διανέμουν τα τεράστια κέρδη που αποκόμισαν. Οι δασμοί πιθανόν να περιορίσουν το ΑΕΠ της Ιαπωνίας κατά 0,2%, εκτιμάται. Το Τόκιο, όπως και οι Βρυξέλλες και ευρωπαϊκές πρωτεύουσες διαμηνύουν πως ετοιμάζουν σκληρές απαντήσεις.
ΙΔΙΑΖΟΥΣΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
Λεπτές ισορροπίες με Καναδά – Μεξικό
Το Μεξικό και ο Καναδάς δεν έχουν εγχώριες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες κι όμως είναι μεταξύ της πρώτης πεντάδας των χωρών που εμφανίζονται να εξάγουν αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς πολλοί κολοσσοί του κλάδου παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων αμερικανικών εταιριών, έχουν επιλέξει συνεργάτες-προμηθευτές πολλών εξαρτημάτων και λειτουργούν εργοστάσια στους δύο γείτονες των ΗΠΑ που παίζουν σημαντικό ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ιδίως όσον αφορά στις αμερικανικές εταιρίες, όπως τονίζουν ειδικοί του χώρου, δεν υπάρχει σήμερα ουσιαστικά αμιγώς 100% αμερικανικό αυτοκίνητο, καθώς τμήματα αυτοκινήτων περνούν πολλές φορές τα σύνορα από τις ΗΠΑ στο Μεξικό και τον Καναδά και αντίστροφα, καθώς κατασκευάζεται και συναρμολογείται σταδιακά ένα αυτοκίνητο. Ο Καναδάς απάντησε χθες πως εξετάζει σοβαρά αντίποινα, ενώ το Μεξικό φέρεται να επιδιώκει ακόμη διάλογο με τον Τραμπ.