Σοβαρό πρόβλημα
Το γεγονός ότι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι μιλάνε πλέον επώνυμα και όχι ως «πηγές των Βρυξελλών» αντικατοπτρίζει τη σοβαρότητα του προβλήματος. «Αυτήν τη στιγμή παρατηρούμε μια αξιοσημείωτη έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στο Παρίσι και το Βερολίνο. Κι αυτό δεν είναι καλό». Τάδε έφη στον «Guardian» ο Γερμανός πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου, Ντέιβιντ Μακάλιστερ (μη σας ξεγελάει το σκωτσέζικο όνομά του…).
Ως στέλεχος της χριστιανοδημοκρατικής αντιπολίτευσης και πρώην επίδοξος δελφίνος της Μέρκελ, δεν αποδίδει ευθύνες γι’ αυτό το μπλοκάρισμα μόνο στους Γάλλους, αλλά και στην κυβέρνηση της χώρας του. Οι εσωτερικές τριβές στον συνασπισμό Σοσιαλδημοκρατών, Πρασίνων και Φιλελευθέρων απορροφούν πολύ χρόνο και ενέργεια, με αποτέλεσμα ο Σολτς να μην έχει την πολυτέλεια να διαβουλευτεί με τους Γάλλους και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Δεν είναι μόνο ο Μακάλιστερ που επισημαίνει τη δυσλειτουργία της διαπροσωπικής σχέσης Μακρόν-Σολτς, κατ’ επέκταση και των χωρών τους. Το ίδιο πρόβλημα εντοπίζουν πλείστοι παράγοντες στην Ευρώπη.
Υψηλόβαθμη πηγή, που παρευρέθη σε πρόσφατη συζήτηση των δύο ηγετών, αποκάλυψε ανώνυμα στους «Financial Times» ότι «δεν τα πηγαίνουν καλά μεταξύ τους και εκεί βρίσκεται η καρδιά του προβλήματος». Σε επικριτικό, άλλωστε, ύφος για τον Γερμανό καγκελάριο, ο Μακάλιστερ επισήμανε ότι στη 45λεπτη ομιλία του στην Πράγα για το μέλλον της Ευρώπης -ιδίως σχετικά με την άμυνα και την ασφάλεια- ο Σολτς δεν αναφέρθηκε ούτε μία φορά στη Γαλλία! Κι αυτό το θεωρεί εξωφρενικό, δεδομένου ότι η πυρηνική Γαλλία αποτελεί τον κύριο στρατιωτικό πυλώνα της Ευρώπης μετά το Brexit.
Τον Σεπτέμβριο οι υπουργοί Αμυνας Γαλλίας και Γερμανίας, Σεμπαστιάν Λεκορνί και Μπόρις Πιστόριους, συμφώνησαν να προχωρήσουν την κατασκευή των νέων ευρωπαϊκών μαχητικών αεροσκαφών και του άρματος μάχης νέας γενιάς, που θα σταλεί στην Ουκρανία. Ομως, τα χέρια τους είναι δεμένα όσο οι ηγέτες τους δεν δίνουν το «πράσινο φως».
Η δυσλειτουργική σχέση Σολτς-Μακρόν (ή Μακρόν-Σολτς, αν προτιμάτε) δεν μπλοκάρει μόνο τα πρότζεκτ της αμυντικής βιομηχανίας, αλλά βάζει προσκόμματα σε κρίσιμα ζητήματα, όπως ο εξαετής ευρωπαϊκός προϋπολογισμός (Πολυετές Οικονομικό Πλαίσιο ή ΜFF), που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σημαντικά κονδύλια για την Ουκρανία, η προώθηση της διμερούς εμπορικής συμφωνίας Ε.Ε.-Λατινικής Αμερικής κ.λπ.
Ισως οι επαφές Σολτς-Μακρόν στη Σύνοδο Κορυφής και η μετέπειτα συνάντησή τους μέσα στον Οκτώβριο, στο πλαίσιο της ετήσιας κοινής συνεδρίασης των Υπουργικών Συμβουλίων Γερμανίας-Γαλλίας, να λιώσει κάπως τους πάγους… Αν δεν καταφέρουν να συνεννοηθούν ούτε στη μίνι κρουαζιέρα που θα ακολουθήσει στο Αμβούργο, τότε τα πράγματα δεν είναι ευοίωνα.
«Περίοδος έντασης»
«Διανύουμε, πράγματι, περίοδο έντασης και δυσπιστίας των γαλλογερμανικών σχέσεων, αλλά δεν χρειάζεται να υπερβάλουμε», υποστηρίζει η Τζορτζίνα Ράιτ, διευθύντρια ευρωπαϊκού προγράμματος του Ινστιτούτου Montaigne στο Παρίσι. «Μπορεί οι δύο χώρες να διαφωνούν σε κρίσιμα ζητήματα (σ.σ.: όπως η πυρηνική ενέργεια) όμως η κατάσταση δεν συγκρίνεται με την εχθρότητα Γαλλίας-Βρετανίας την περίοδο 2017-18, αμέσως μετά το Brexit. Αλλωστε, η γαλλογερμανική σχέση έχει μεγαλύτερη βαρύτητα για την Ευρώπη από τη γαλλοβρετανική».
Σύμφωνα με τους «Financial Times», η Κομισιόν πιέζει Παρίσι και Βερολίνο να καταλήξουν σε κοινές θέσεις προτού παρουσιάσει η ίδια τις θέσεις της στα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Ιδιαίτερα επείγει το ζήτημα του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, που δεν αφορά μόνο τη βοήθεια στην Ουκρανία, αλλά, κυρίως, τις ρήτρες δανεισμού των μελών της ευρωζώνης βάσει των νέων δημοσιονομικών κανόνων, ένα φλέγον ζήτημα που συσπειρώνει τις χώρες του Νότου απέναντι στους «φειδωλούς» του Βορρά.
Στο μεταξύ, η Γαλλίδα υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Λοράνς Μπον, προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις: «Δεν υπάρχει ρήξη ανάμεσα σε Παρίσι και Βερολίνο. Μοιράζονται το ίδιο όραμα αναφορικά με την οικονομική ανεξαρτησία της Ενωσης, τη διεύρυνση και την πράσινη μετάβαση, αλλά διαφωνούν στο ζήτημα του προϋπολογισμού και της ενέργειας. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο γαλλογερμανικός κινητήρας της Ε.Ε. έχει πάθει βλάβη». Οσο γι’ αυτό, θα φανεί στο… ΚΤΕΟ.