Οι κλασικές σπουδές στην Ισπανία βρίσκονται σε μια κρίσιμη καμπή αφού κινδυνεύουν να εξαφανιστούν από το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών στη μέση εκπαίδευση. Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά διδάσκονται σε λίγες μόνο περιφέρειες της χώρας και σε ειδικά κέντρα. Ισπανοί ελληνιστές και ιδρύματα κλασικών σπουδών έχουν ξεκινήσει μια πρωτοβουλία με τίτλο «SOS Griego» σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης καθώς και σε κατά τόπους όργανα εκπαιδευτικής πολιτικής στις αυτόνομες περιφέρειες της χώρας, με στόχο να αναστραφεί η τάση συρρίκνωσης των κλασικών σπουδών.
Τον περασμένο Ιούλιο, σε επιστολή που απέστειλαν προς το υπουργείο Παιδείας της Ισπανίας, οι υπεύθυνοι των ιδρυμάτων επισημαίνουν τη μεγάλη σημασία της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών καθώς αποτελεί το όργανο έκφρασης που καθόρισε την ισπανική λογοτεχνία και το μέσο από όπου εκφράστηκαν πονήματα φυσικής, αστρονομίας, μαθηματικών, γεωμετρίας, γεωγραφίας, ιατρικής, φιλοσοφίας, θεολογίας, τέχνης, ιστορίας, δικαίου, πολιτικής, παιδαγωγικής.
Όπως εξηγούν οι αρχαιολάτρεις φιλέλληνες, η υποχρεωτική φύση των ελληνικών στο πρόγραμμα σπουδών είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα, ωστόσο είναι μια μεταρρύθμιση που απαιτεί διάλογο μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων και των αντιπροσώπων. Στην ανακοίνωση τονίζουν πως σύντομα θα συνταξιοδοτηθεί η πλειονότητα των καθηγητών Αρχαίων Ελληνικών, που σήμερα διδάσκουν την αρχαία γραμματεία.
Ζητούν, λοιπόν, την άμεση προσθήκη των Ελληνικών και των Λατινικών στα σχολεία, καθώς θα προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να μελετούν κείμενα και πηγές.
Τα μέλη των ενώσεων απηύθυναν έκκληση μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα στην Ελλάδα να συντονίσει τη φωνή του με τη δική τους προσπάθεια για να ενισχυθεί η εκστρατεία ευαισθητοποίησης των φορέων στην Ισπανία προς αυτή την κατεύθυνση.
Στο πλαίσιο αυτό συγκάλεσαν ημερίδα στη Μαδρίτη στις 25 Μαΐου όχι μόνο για να καταγγείλουν την κατάσταση, αλλά για να προτείνουν αποτελεσματικές και συγκεκριμένες λύσεις, έτσι ώστε η διοίκηση σε όλα τα επίπεδά της να επιχειρήσει να διορθώσει μια κατάσταση που μπορεί σε μικρό χρονικό διάστημα να καταστεί μη αναστρέψιμη και με σοβαρές συνέπειες για το επίπεδο εκπαίδευση των μαθητών της Ιβηρικής χερσονήσου στη μέση εκπαίδευση, καθώς και για την επιβίωση των ανθρωπιστικών σπουδών στην ανώτατη πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, οι συμμετέχοντες θα θέσουν τέσσερα βασικά σημεία συζήτησης: Βασικός πυλώνας είναι η αυτονομία των κέντρων εκμάθησης Αρχαίων Ελληνικών και οι πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση των καταχρήσεων και αυθαιρεσιών των συμβουλευτικών επιτροπών των κέντρων. Στο τραπέζι των συνομιλιών θα εξεταστεί και σε ποιο βαθμό συνδέονται η λατινική με την αρχαία ελληνική, ενώ θα δώσουν το παρών άνθρωποι που τάσσονται υπέρ και κατά της «ενοποίησης» της ελληνικής και λατινικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ώστε να καταγραφούν τα επιχειρήματα. Τέλος, θα συζητηθεί εκ νέου η αναγκαιότητα να παρέχονται δάσκαλοι της Αρχαίας Ελληνικής ώστε να προασπιστούν όχι μόνο τη γλώσσα αλλά και τη συνεισφορά της σε διάφορους επιστημονικούς κλάδους.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου