Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ρήξη στην ιστορία της σύγχρονης Ορθοδοξίας που ανατρέπει τις ισορροπίες και που ως φαίνεται επηρεάζει και την Ελλάδα, καθώς ένα μεγάλο μέρος της εκκλησιαστικής επικράτειας (όπως Δωδεκάνησα, Εκκλησία της Κρήτης) ανήκει πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
«Η αποδοχή διαλόγου με σχισματικούς και πρόσωπα στα οποία έχει επιβληθεί ανάθεμα από εκκλησία άλλης δικαιοδοσίας, η επιβουλή σε ξένα κανονιστικά όρια, η προσπάθεια αποποίησης δικών της ιστορικών αποφάσεων και υποχρεώσεων, όλα αυτά θέτουν το Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως έξω από τα όρια του κανονιστικού πεδίου και προς μεγάλη μας λύπη κάνει πλέον για εμάς αδύνατη την επαφή της ευχαριστίας με τους ιεράρχες, τους πνευματικούς και τους πιστούς…», αναφέρει η Ρωσική Εκκλησία.
Μάλιστα τονίζει ότι «στο εξής και μέχρι την άρση των αντικανονικών αποφάσεων που πήρε το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως οι ιερείς του Πατριαρχείου Μόσχας είναι αδύνατο να συλλειτουργούν με τους κληρικούς της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και για τους πιστούς (αδύνατη) η συμμετοχή σε πράξεις λατρείας σε ναούς αυτής».
Καζακστάν: Οι δραματικοί διάλογοι του πιλότου με τον πύργο ελέγχου πριν τη συντριβή
Η απόφαση της Μόσχας να προχωρήσει σε οριστική ρήξη με το Φανάρι ήταν αναμενόμενη. Την είχε προαναγγείλει ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ, Ιλαρίωνας, λέγοντας πριν από λίγες ημέρες σε ρωσικά Μέσα ότι «ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως έχει κάνει αδύνατο για εμάς να διατηρήσουμε την ενότητα με το Φανάρι».
Από τη πρώτη στιγμή όπου ανακοινώθηκε η πρωτοβουλία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να παραχωρήσει Αυτοκέφαλο στους Ουκρανούς, οι Ρώσοι αντέδρασαν έντονα.
Το… ποτήρι της οργής για αυτούς «ξεχείλισε» όταν την περασμένη εβδομάδα το Φανάρι αποφάσισε να επαναφέρει στην κανονικότητα τους επικεφαλής των δύο σχισματικών Εκκλησιών, Φιλάρετο και Μακάριο που υπάρχουν στην Ουκρανία αφαιρώντας και το δικαίωμα στον Ρώσο Πατριάρχη να χειροτονεί τον εκάστοτε μητροπολίτη Κιέβου.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]