Tο eleftherostypos.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Από τον Πόλεμο των Άστρων και τον Νονό μέχρι ταινίες κινουμένων σχεδίων, σκηνοθέτες επικοινωνούν στο αφοσιωμένο κοινό τους με έναν ιδιαίτερο κώδικα. Τί είναι και πώς προέκυψε η παράδοση του “Πασχαλινού Αυγού” στον κινηματογράφο;
Διάσημα “Πασχαλινά Αυγά”
Στις αγγλοσαξονικές χώρες, το “Κυνήγι του Πασχαλινού Αυγού” έχει να κάνει με πιτσιρίκια που αναζητούν σοκολατένιες λιχουδιές στον κήπο τους. Στον κινηματογράφο, συντελείται από παρατηρητικούς σινεφίλ που ψάχνουν κάποια φευγαλέα λεπτομέρεια ανάμεσα σε καρέ. Με προέλευση τα βιντεοπαιχνίδια, τα κινηματογραφικά “Πασχαλινά Αυγά” (Easter Eggs) επιβραβεύουν τον θεατή, κλείνουν χιουμοριστικά το μάτι, ή δημιουργούν ένα ακόμα επίπεδο νοήματος.
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ “φύτεψε” ένα Πασχαλινό Αυγό στη διάσημη ταινία του 1982 ΕΤ ο Εξωγήινος. Μασκαρεμένος ως φάντασμα, ο ΕΤ βλέπει από τις τρύπες ματιών της στολής του ένα παιδί που φορά στολή “Γιόντα”. Με αυτόν τον διακριτικό τρόπο, ο σκηνοθέτης συνέδεσε το σύμπαν του ΕΤ με εκείνο των ταινιών Ο Πόλεμος των Άστρων του συναδέλφου του, Τζορτζ Λούκας. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, ο Λούκας ανταπέδωσε το Πασχαλινό Αυγό κι επιβεβαίωσε τη θεωρία. Στην ταινία Αόρατη Απειλή, δείχνει τρία μέλη της Γαλαξιακής Γερουσίας να έχουν την ίδια σωματική διάπλαση με τον ΕΤ.
Οι λάτρεις της τριλογίας του Φράνσις Φορντ Κόπολα Ο Νονός, παρατήρησαν πως κάθε φορά που βλέπουμε πορτοκάλια, ακολουθεί κάποιου είδους θάνατος. Αποκορύφωση αυτού του Πασχαλινού Αυγού είναι η καρδιακή προσβολή από την οποία καταλήγει ο χαρακτήρας του Μάρλον Μπράντο, αφότου έχει χρησιμοποιήσει φλούδες πορτοκαλιού για να κάνει γκριμάτσες στον εγγονό του.
Οι ταινίες κινουμένων σχεδίων βρίθουν από Πασχαλινά Αυγά. Στην Ιστορία των Παιχνιδιών γίνεται μια οπτική αναφορά που μόνο ενήλικα μάτια θα κατέγραφαν, και μάλιστα μάτια που έχουν δει τη διάσημη ταινία τρόμου του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Η Λάμψη. Μια έντονη σκηνή κυνηγητού ανάμεσα στους ήρωες-παιχνίδια και το παιδί που τα διαλύει, λαμβάνει χώρα σε χαλί με το ίδιο μοτίβο, κρύβοντας ένα μήνυμα για την απώλεια της παιδικής αθωότητας.
Τα “Κάμεο” του Χίτσκοκ
Τα πιο προφανή Πασχαλινά Αυγά είναι οι “έκτακτες εμφανίσεις” σκηνοθετών ή διάσημων προσώπων, τα επονομαζόμενα “καμέο”. Ο μαέστρος των ταινιών μυστηρίου Άλφρεντ Χίτσκοκ ήταν μαέστρος και στα καμέο: εμφανίζεται σε 39 από τις 52 ταινίες που σκηνοθέτησε. Βγάζει βόλτα τα σκυλάκια του, επιβιβάζεται σε τρένο κρατώντας ένα τσέλο, και -ως ευρηματικότατη λύση σε ταινία που εκτυλίσσεται αποκλειστικά σε βάρκα- φιγουράρει σε διαφήμιση εφημερίδας για απώλεια βάρους.
Ο “Κρυμμένος Μίκυ”
Στο σύμπαν του Γουόλτ Ντίσνεϊ, το πιο διαδεδομένο Πασχαλινό Αυγό είναι ο “Κρυμμένος Μίκυ” (Hidden Mickey). Τόσο οι ταινίες κινουμένων σχεδίων όσο και τα θεματικά πάρκα είναι γεμάτα με τη διακριτική παρουσία του ποντικιού που έχτισε την αυτοκρατορία. Οι Κρυμμένοι Μίκυ παίρνουν διάφορες μορφές: ο ίδιος ο Μίκυ παρακολουθεί τη συναυλία του Τρίτωνα (Μικρή Γοργόνα) ή ένα κουκλάκι Μίκυ αχνοφαίνεται σε μια βιβλιοθήκη (Ψυχρά κι Ανάποδα). Τις περισσότερες φορές, θα παρατηρήσουμε τρεις κύκλους να σχηματίζουν το κεφάλι και τα αυτάκια του.
Το Πρώτο “Αυγό”
Ο όρος “Πασχαλινό Αυγό” προέρχεται από το χώρο των βιντεοπαιχνιδιών, στο μακρινό 1979. Δυσανασχετώντας για την έλλειψη δημόσιας αναγνώρισης, ένας προγραμματιστής στην εταιρεία Ατάρι “έκρυψε” μέσα σε βιντεοπαιχνίδι το όνομά του. Όταν κάποιος παίκτης τοποθετούσε το ποντίκι σε συγκεκριμένο πίξελ, την “Γκρι Κουκίδα”, εμφανιζόταν στην οθόνη η φράση “δημιουργία του Γουόρεν Ρομπινέτ”. Ο διευθυντής του, Στιβ Ράιτ, κατέληξε πως ήταν πολύ κοστοβόρο να αντικατασταθεί το “λάθος”. Βάφτισε το φαινόμενο “Πασχαλινό Αυγό”, ενθάρρυνε τους προγραμματιστές να τοποθετήσουν κι άλλα, κι έτσι δημιουργήθηκε η παράδοση για ένα διαφορετικό, μεταφορικό, εξίσου φανατικό “Κυνήγι του Πασχαλινού Αυγού”.