Ο έμπειρος δημιουργός και καθηγητής του τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Περικλής Χούρσογλου, εξηγεί ότι «σχεδόν σε όλες τις ταινίες μου υπάρχουν πράγματα που τα ξέρω προσωπικά, από πρώτο χέρι, είτε συναισθήματα είτε γεγονότα που έχουν συμβεί».
Η «Εξέλιξη» αφηγείται την ιστορία ενός καθηγητή του τμήματος Κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Αλέξανδρος Λογοθέτης) ο οποίος προάγεται σε ανώτατη διδακτική βαθμίδα και τελευταία στιγμή παίρνει μαζί του τον ηλικιωμένο πατέρα του (Βασίλης Κολοβός) στο ταξίδι με το τρένο για τη Θεσσαλονίκη.
Βραβεία Ιρις
Η ταινία απέσπασε τέσσερις υποψηφιότητες στα βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και κέρδισε το βραβείο β’ ανδρικής ερμηνείας για τον Βασίλη Κολοβό, ενώ ο Αλέξανδρος Λογοθέτης τιμήθηκε με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Σαν Φρανσίσκο όπου η ταινία κατέκτησε και το Βραβείο Κοινού.
«Είχα δει τον Βασίλη Κολοβό σε μια παράσταση του Θεάτρου Τέχνης πριν από χρόνια και αυτό που μου είχε αρέσει ήταν η ευγένεια και η τρυφερότητά του αλλά παράλληλα ένιωθα ότι ήταν ένας άνθρωπος αρχών, ένας “παλαιότερος” άνθρωπος. Αυτό που πρεσβεύει ο πατέρας στην ταινία είναι ο άνθρωπος παλαιότερων αρχών που έχει ιδεολογική και συναισθηματική καθαρότητα», λέει ο Περικλής Χούρσογλου για την επιλογή του Βασίλη Κολοβού. Οσο για τον Αλέξανδρο Λογοθέτη, ο σκηνοθέτης τονίζει ότι «τον ήξερα από τότε που ήταν φοιτητής στη Δραματική Σχολή του Εθνικού και ήταν ένα από τα παιδιά που είχα ξεχωρίσει».
Για τη βράβευσή του από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με το Ιρις β’ ανδρικού ρόλου, ο Βασίλης Κολοβός σημειώνει ότι «όταν μου είπε ο Περικλής ότι είχα προταθεί, δεν το πίστευα. Γιατί έχω προταθεί και κάποιες άλλες φορές, αλλά δεν είχα πάρει τίποτα. Οταν με πήρε την παραμονή της βράβευσης και μου είπε ότι δεν τρέχει και τίποτα αν δεν το πάρω, του απάντησα ότι δεν με πειράζει καθόλου και δεν το έχω σκεφτεί», λέει και προσθέτει για τον σκηνοθέτη του ότι «έχει κάτι που δεν είχε κανένας από τους άλλους σκηνοθέτες που έχω δουλέψει. Είναι δάσκαλος. Σου μεταδίδει πράγματα και δεν σου καθορίζει απλώς ότι εδώ στρίβεις δεξιά, εδώ κοιτάς αριστερά, τονίζεις τη φράση και πας παρακάτω. Σταματάει στη λεπτομέρεια».
Εμπόδια
Οσο για το ελληνικό σινεμά των τελευταίων ετών, ο Περικλής Χούρσογλου μας λέει ότι θυμάται τουλάχιστον δέκα ταινίες που ήταν υποψήφιες φέτος για τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που είχαν ενδιαφέρον. «Εχω καταλάβει πως οτιδήποτε είναι ουσιαστικό θέλει πολύ χρόνο. Σε αυτή τη χώρα τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα γιατί, ίσως, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που φέρνουν εμπόδια. Δεν έχω μελετήσει σε βάθος το νομοσχέδιο για τη συγχώνευση ΕΚΟΜΕ-ΕΚΚ γιατί δούλευα πολύ για την ταινία μου. Και να το διάβαζα όμως θεωρώ ότι δεν θα καταλάβαινα ακριβώς τι λέει. Ομολογώ όμως ότι είμαι υπέρ των πραγμάτων που δεν θα έπρεπε να βιαζόμαστε να τα αλλάξουμε όταν διαπιστώνουμε ότι αποδίδουν. Ο Καβάφης έλεγε να μη βιαζόμαστε να αλλάξουμε τα πράγματα. Εχουν κάποιο λόγο που γίνονται έτσι, όπως γίνονται τόσα χρόνια. Από την άλλη μεριά, βέβαια, δεν μπορείς να μένεις στα ίδια. Αλλά το να αλλάζουν τα πράγματα διαρκώς επειδή κάποιος το είδε διαφορετικά, δεν ξέρω αν εξυπηρετεί ακριβώς».