Η πρώτη έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά σε δείγμα 753 επιχειρήσεων-μελών του ΕΒΕΘ, στο χρονικό διάστημα από την Παρασκευή 10 Απριλίου έως τη Μεγάλη Τρίτη (14/4). Η δεύτερη έρευνα ήταν τηλεφωνική σε 723 επιχειρήσεις (μεταποιητικές, εμπορικές, υπηρεσιών και κατασκευαστικές) της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και διεξήχθη την περίοδο 23 Μαρτίου – 7 Απριλίου 2020. Αμφότερες έγιναν για λογαριασμό του ΕΒΕΘ από την εταιρεία Palmos Analysis.
Αισθητή αύξηση διαδικτυακών πωλήσεων
Αναλυτικότερα, προ της κρίσης που εκδηλώθηκε λόγω της πανδημίας και του lockdown που προκάλεσε ο νέος κορονοϊός, ποσοστό μόλις 6% των πωλήσεων των επιχειρήσεων του δείγματος διενεργούνταν μέσω του διαδικτύου.
Πλέον όμως, ο τζίρος από τις διαδικτυακές πωλήσεις εμφανίζεται αισθητά αυξημένος. Κατά την περίοδο της κρίσης της COVID-19, ο προερχόμενος από το Διαδίκτυο τζίρος, αυξήθηκε κατά 49% για τις μικρές επιχειρήσεις με έναν έως δέκα εργαζόμενους. Στην περίπτωση των επιχειρήσεων που απασχολούν 11-20 άτομα, η αντίστοιχη αύξηση ήταν 25%, ενώ στις συγκριτικά μεγαλύτερες (από 21-50 και από 51-100 εργαζόμενους) διαμορφώθηκε στο 18% κι 8% αντίστοιχα.
Πρόβλημα ρευστότητας για το 85%
Σε ό,τι αφορά τη ρευστότητα, από τα ευρήματα της πρώτης έρευνας προκύπτει ότι το 85% των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας μετά την 15η Μαρτίου 2020. Πριν από τη συγκεκριμένη, κομβική ημερομηνία, το 74% των επιχειρήσεων δήλωνε ότι δεν είχε τέτοιο πρόβλημα.
Η απότομη πτώση της ρευστότητας είναι -σύμφωνα με τους μελετητές- απόρροια της κάθετης υποχώρησης των πωλήσεων, που έχει πλήξει μετά τις 15 Μαρτίου το 95% των επιχειρήσεων. Μάλιστα, ο μέσος όρος ποσοστιαίας μείωσης των πωλήσεων φτάνει στο 74% στις επιχειρήσεις του δείγματος της έρευνας…
Την ίδια στιγμή, αν και μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (45%) θεωρεί επαρκή τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση, το 55% ζητά επιπλέον μέτρα και συγκεκριμένα προτείνει πρωτοβουλίες για την τόνωση της ρευστότητας όπως: μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων πέραν αυτών που έχουν ανακοινωθεί, χορήγηση άτοκων ή χαμηλότοκων δανείων, παράταση της διάρκειας αποπληρωμής των επιταγών και προσθήκη περισσότερων ΚΑΔ (Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας) στη λίστα των πληττομένων επιχειρήσεων (χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν, σύμφωνα με τους μελετητές, οι επιχειρήσεις χονδρικού εμπορίου που θεωρούνται ως μη πληττόμενες παρά το γεγονός ότι οι πελάτες τους είναι επιχειρήσεις λιανικής, που έκλεισαν αναγκαστικά).
Επιπλέον, ζητούν “πάγωμα” των δανείων και φορολογικών-ασφαλιστικών υποχρεώσεων και μείωση των χρεώσεων των ΔΕΚΟ και περαιτέρω πτώση των ενοικίων.
Από τα ευρήματα της δεύτερης έρευνας προκύπτει ότι το 92% των επιχειρήσεων-μελών του ΕΒΕΘ έχει επηρεαστεί πολύ/αρκετά από την πανδημία και τις δυσμενείς συνέπειες της. Μάλιστα, το 87% έχει ήδη καταγράψει αρνητικές επιπτώσεις στην επιχείρησή του, εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων που αυτή έχει επιφέρει, με την εντονότερη επίδραση να καταγράφεται στο εμπόριο και να ακολουθούν οι υπηρεσίες, η βιομηχανία και οι κατασκευές.
Οι επιπτώσεις αυτές κατά σειρά σπουδαιότητας είναι οι ακόλουθες: μειωμένη προσέλευση πελατών με 59%, ακυρώσεις/ μείωση πωλήσεων με 58%, εκδήλωση ανησυχίας εκ μέρους πελατών/ προμηθευτών με 51% κι αναστολή λειτουργίας/ κλείσιμο με 40%.
Το 87% ικανοποιημένοι από την αντιμετώπιση της εξάπλωσης
Στην ερώτηση εάν “ως επιχείρηση, έχετε αναπτύξει κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης της κατάστασης ή σκοπεύετε να πάρετε κάποια μέτρα σε περίπτωση περαιτέρω σημαντικής εξάπλωσης του κορονοϊού”, οι απαντήσεις είναι θετικές σε ποσοστό 47% κι αρνητικές κατά το 45% (δεν γνωρίζω/ δεν απαντώ: 8%).
Μεγαλύτερη ετοιμότητα δείχνει να έχει η βιομηχανία και έπονται κατά σειρά εμπόριο, υπηρεσίες και κατασκευές.
Τα μέτρα που περιλαμβάνει το σχέδιο αντιμετώπισης της κάθε επιχείρησης σε περίπτωση περαιτέρω σημαντικής εξάπλωσης του κορονοϊού προβλέπουν (πολλαπλές απαντήσεις):
*Ανάπτυξη εναλλακτικών καναλιών πωλήσεων (πχ online, τηλεφωνικά κα): 33%
*Κλείσιμο/Αναστολή λειτουργίας ολόκληρης της επιχείρησης: 29%
*Χορήγηση αδειών στο προσωπικό: 27%
*Εναλλακτική απασχόληση προσωπικού (εξ αποστάσεως από το σπίτι, online, τηλεφωνικά κτλ): 25%
*Μείωση προσωπικού/απολύσεις: 18%
*Μείωση/Ακύρωση παραγγελιών προς τους προμηθευτές: 14%
*Αναστολή λειτουργίας τομέων της επιχείρησης: 12%
Εννέα στους δέκα (ποσοστό 87%) δηλώνουν μέχρι στιγμής πολύ/ αρκετά ικανοποιημένοι από την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας από τις αρχές, ενώ προς τη σωστή κατεύθυνση είναι τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, σύμφωνα με το 74% των ερωτηθέντων.