Οπως έκανε γνωστό πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, κ. Ζωούλλης Μηνάς, οι πωλήσεις μπίρας στην εγχώρια αγορά υποχώρησαν κατά 10% στο α’ εξάμηνο του 2017, καθώς οι φόροι στον κλάδο εμφανίζονται αυξημένοι σε ποσοστό 90%, γεγονός που οδήγησε σε κατά 15% ακριβότερη μπίρα. Ενδεικτικά ανέφερε ότι στην Ισπανία οι φόροι στην μπίρα αντιστοιχούν σε 10 ευρώ/100 λίτρα και στην Ελλάδα σε 62 ευρώ/100 λίτρα. Η αρνητική αυτή επίδοση έρχεται σε συνέχεια των προηγούμενων πτωτικών ετών, δεδομένου ότι το διάστημα 2010-2016 η συνολική πτώση στην αγορά άγγιξε το 20% κι ενώ ο ΕΦΚ έβαινε συνεχώς μειούμενος. Σημειώνεται ότι οι συνολικές πωλήσεις μπίρας στην Ελλάδα κινούνται λίγο πάνω από τα 490 εκατ. ευρώ.
Εκπρόσωποι του κλάδου τονίζουν ότι αν δεν μειωθεί ο εν λόγω φόρος, πολλές επιχειρήσεις -και κατά συνέπεια και θέσεις εργασίας- μπαίνουν σε κίνδυνο
Εκπρόσωποι του κλάδου έχουν επισημάνει επανειλημμένως ότι αν δεν μειωθεί ο εν λόγω φόρος, πολλές επιχειρήσεις και κατά συνέπεια και θέσεις εργασίας μπαίνουν σε κίνδυνο. Αλλωστε, η χώρα μας έχει τον τέταρτο υψηλότερο ΕΦΚ μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά τη Φινλανδία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι από τις χαμηλότερες στην Ε.Ε. με μόλις 35 λίτρα όταν προ κρίσης άγγιζε τα 44 λίτρα. Επιπλέον, τα έσοδα από τον ΕΦΚ στην μπίρα για το 2016, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμώνται γύρω στα 160 εκατ. ευρώ, μειωμένα σε σχέση με τα 200 εκατ. ευρώ που προσδοκούσε ότι θα λάβει η κυβέρνηση, εξαιτίας της πτώσης της κατανάλωσης και κατά συνέπεια και του μειωμένου ΦΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης το 2010 ανερχόταν στα 116,77 εκατ. ευρώ, το 2011 έπεσε στα 115,45 εκατ. ευρώ, το 2012 στα 110,24 εκατ. ευρώ, το 2013 «ανέβηκε» στα 112,96 εκατ. ευρώ, το 2014 παρουσίασε εκ νέου πτώση στα 107,44 εκατ. ευρώ, το 2015 περιορίστηκε στα 105,85 εκατ. ευρώ για να καταγράψει το 2016 ραγδαία άνοδο στα 160 εκατ. ευρώ. Συνολικά πάντως τα φορολογικά έσοδα από τον κλάδο άγγιξαν τα 640 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ η συνεισφορά της ζυθοποιίας στα φορολογικά έσοδα κατά τη διάρκεια της κρίσης (2010-2016) ήταν 1,9 δισ. ευρώ.
Στο μεταξύ, πτωτικά κινείται και η παραγωγή, καθώς από 4.092.000 εκατόλιτρα το 2010 και το 2011 έπεσε στα 3.945.000 εκατόλιτρα το 2012, στα 3.916.000 εκατόλιτρα το 2013, στα 3.845.000 εκατόλιτρα το 2014 και προσγειώθηκε στα 3.825.000 εκατόλιτρα το 2015. Από αυτά, τα 432.000 εκατόλιτρα εξάγονται και αντιστοιχούν σε τζίρο λίγο μεγαλύτερο από τα 25 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 90% της μπίρας που καταναλώνεται στην Ελλάδα παράγεται σε εργοστάσια που λειτουργούν στη χώρα μας. Το 10% προέρχεται από τα μικροζυθοποιεία, τα οποία παράγουν συνολικά 450.000 εκατόλιτρα.
Μάλιστα, οι υπέρογκοι φόροι ενδέχεται να βάλουν φρένο στα επενδυτικά σχέδια των εταιριών του κλάδου.
ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΑ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Leader της αγοράς παραμένει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία με μερίδιο 53% και τζίρο που το 2015 αυξήθηκε μετά από πολλά χρόνια κατά 4%, στα 308 εκατ. ευρώ, με τις εξαγωγές να ανέρχονται στα 24 εκατ. ευρώ. Η εταιρία έχει ανακοινώσει για την τριετία 2017-2019 επενδύσεις ύψους 66,8 εκατ. ευρώ που θα αφορούν κυρίως στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων αλλά και στην εξαγωγική επέκταση σε νέες αγορές. Μέλημα της διοίκησης είναι η παραγωγή μηλίτη στη χώρα μας, project για το οποίο δουλεύει εντατικά την τελευταία τετραετία έχοντας προχωρήσει μάλιστα σε επένδυση 1 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει προχωρήσει λόγω γραφειοκρατικών κωλυμάτων.
Motor Oil: Καθήκοντα προέδρου αναλαμβάνει ο Γιάννης Βαρδινογιάννης
Στο μεταξύ, η εταιρία βρίσκεται ακόμα στα δικαστήρια για το πρόστιμο ύψους 26 εκατ. ευρώ που της επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για κατάχρηση δεσπόζουσας θέση, προσφεύγοντας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς θεωρεί «άδικη και αβάσιμη της απόφαση».
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Ακολουθεί η Ολυμπιακή Ζυθοποιία του ομίλου Carlsberg, η οποία, μετά τη συγχώνευσή της με τη Μύθος Ζυθοποιία, ελέγχει το 29% της αγοράς. Σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων η εταιρία το 2016 πέτυχε σημαντική αύξηση των πωλήσεών της κατά 15% σε αξία και κέρδη -έναντι ζημιών το 2015- στα αποτελέσματα προ φόρων.
Αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 146,8 εκατ. ευρώ έναντι 127,6 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 1,8 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,95 εκατ. ευρώ.
«Η μεγάλη αύξηση του κύκλου εργασιών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης από την 1η Ιουνίου 2016, αλλά και από την ικανοποιητική απόδοση στην αύξηση του όγκου πωλήσεων σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η αγορά κινείτο με σταθερό ρυθμό μέχρι την αύξηση του ΕΦΚ, που έφερε σημαντικές μειώσεις στον όγκο το δεύτερο εξάμηνο του έτους», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση. Το επενδυτικό πλάνο της εταιρίας για την περίοδο 2015-2019 προβλέπει επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η διοίκηση στις εξαγωγές, οι οποίες «τρέχουν» με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΤΑΛΑΝΤΗΣ
Την τρίτη θέση στον κλάδο της ζυθοποιίας κατέχει η μοναδική μεγάλη αμιγώς ελληνική εταιρία, η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, με μερίδιο αγοράς 8%, με στόχο μέσα στο έτος να αυξηθεί στο 10%. Οι πωλήσεις της τρέχουν με ρυθμούς αύξησης της τάξης του 35% το 2017, με το σήμα Pils Hellas να κατακτά την 4η θέση μεριδίων στην αγορά σούπερ μάρκετ, ενώ η διοίκηση εκτιμά ότι η ΕΖΑ θα εκτοξεύσει τις πωλήσεις της το 2017 στα 40 εκατ. ευρώ από 18 εκατ. ευρώ το 2016. Αλλωστε, πριν από μερικούς μήνες ανακοίνωσε ότι «ξεπερνά» τα στενά όρια της μικροζυθοποιίας, καθώς το 2016 αύξησε την παραγωγή της κατά 50% και ανήλθε στα 300.000 εκατόλιτρα, όταν το φορολογικό όριο της μικροζυθοποιίας είναι 200.000 εκατόλιτρα ετησίως.
Τέλος, επισημαίνεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν 12 μικροζυθοποιεία στα νησιά και 16 στην ηπειρωτική Ελλάδα.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
Από το ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής