Ελεύθερος Τύπος
ΔΟΚΙΜΕΣ

Η Ζωή με μηδενικούς ρύπους: Οικιακή Φόρτιση

Tων Emilio Deleidi και Mario Rossi, απόδοση: Α.Τ., Lexartis

Η φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι δεν είναι για την ώρα εύκολη υπόθεση: χρειάζεται ειδική εγκατάσταση που πληροί τις προδιαγραφές και ίσως να πρέπει να περάσει από γραφειοκρατικούς σκοπέλους. Ακόμη και από τον κανονισμό της πολυκατοικίας

Σενάριο επιστημονικής – εν μέρει – φαντασίας: το πήρατε απόφαση επιτέλους και αγοράσατε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σας ώθησαν σε αυτό – λέμε τώρα – και τα κίνητρα της Πολιτείας που τα καθιστούν λίγο πιο προσιτά. Μετά από μία βόλτα από τις αντιπροσωπείες, κάνατε παζάρι στην τιμή και επιλέξατε αυτό που σας ταιριάζει. Σ’ αυτό το σημείο θα πιστέψατε ότι τελείωσαν τα βάσανά σας. Όμως μόλις άρχισαν καθώς τώρα πρέπει να λύσετε ένα σημαντικό πρόβλημα: πού θα φορτίζετε τις μπαταρίες του; Στους δημόσιους ταχυφορτιστές που είναι μετρημένοι στα δάκτυλα; Ας μη γελιόμαστε. Χρειάζεστε δυνατότητα φόρτισης στο ίδιο σας το σπίτι. Είτε στο ιδιωτικό σας γκαράζ, είτε στην πυλωτή της πολυκατοικίας. Κι εδώ ξεκινούν τα δύσκολα, μια και η γραφειοκρατία έχει το πάνω χέρι. Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ιταλία, όπου διαδραματίζεται η ιστορία μας. Στη γειτονική χώρα, μπορεί να προβλέπεται επιδότηση από το κράτος για την τοποθέτηση φορτιστή (δείτε παρακάτω), ωστόσο οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες, μια και η εγκατάσταση πρέπει να είναι απόλυτα ασφαλής για το κτίριο και τους ενοίκους του. Συχνά – και αυτό θα συμβεί με κάποια καθυστέρηση και στην Ελλάδα της αντιπαροχής – οι ιδιωτικοί φορτιστές θα τοποθετούνται σε κοινόχρηστους χώρους, όπως οι πυλωτές των πολυκατοικιών. Και εκεί είναι που μάλλον θα παρουσιαστούν πολλά προβλήματα. Στην Ιταλία ήδη αρκετοί αναγνώστες του Quattroruote τα αντιμετωπίζουν καθημερινά.

Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ

«Ο ιδιοκτήτης ενός οικήματος έχει το δικαίωμα να φορτίζει το αυτοκίνητο στο κλειστό γκαράζ στο εσωτερικό της πολυκατοικίας σύμφωνα με το Άρθρο Νο 1102 του Αστικού Κώδικα, το οποίο απαγορεύει εργασίες που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στους κοινόχρηστους χώρους», μας εξηγεί ο Φραντσέσκο Μπουρέλι, Πρόεδρος του ANACI (της Εθνικής Ένωσης Διαχειριστών Πολυκατοικιών). «Σε αυτό το δικαίωμα, ωστόσο, αντιτίθενται συχνά οι τεχνικοί κανονισμοί και οι διοικητικές διαδικασίες. Για παράδειγμα: είναι το καλώδιο ασφαλές; Πώς υπολογίζεται η κατανάλωση ενέργειας; Υπάρχει ή πρέπει να τοποθετηθεί μερικός μετρητής; Γι’ αυτούς και άλλους λόγους, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να ενημερώσει το διαχειριστή της πολυκατοικίας και στην περίπτωση που χρειάζονται ειδικές εγκαταστάσεις, να πάρει πρώτα άδεια από την επιτροπή ιδιοκτητών».

Το συγκεκριμένο πρόβλημα, όπως έχει αποδειχθεί στην Ιταλία, είναι πιο περίπλοκο απ΄ όσο το περιγράφουν οι έμποροι των αυτοκινήτων (διαβάστε σχετικά στις επόμενες σελίδες), οι οποίοι συχνά το μεταθέτουν μετά την υπογραφή του συμβολαίου αγοράς, ενώ το θέμα της φόρτισης θα έπρεπε να είναι λυμένο πριν την τελική απόφαση του αγοραστή. Που σημαίνει ότι πριν προχωρήσετε σε παραγγελία, κάποιος τεχνικός θα πρέπει να ελέγξει το ιδιόκτητο οίκημα ή την πολυκατοικία και να συνεννοηθεί με τον διαχειριστή. Ο οποίος, όπως υποστηρίζει ο κ. Μπουρέλι, δεν είναι πάντα αρμόδιος και γνώστης του θέματος.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ο φορτιστής πρόκειται να τοποθετηθεί σε ιδιωτικό γκαράζ με ιδιωτικό μετρητή), χρειάζεται αυτό να λάβει γνώση ο διαχειριστής, ο οποίος αφού φροντίσει να γίνουν οι σχετικοί έλεγχοι, θα πρέπει να ανανεώσει το πιστοποιητικό πρόληψης πυρκαγιάς του οικήματος. «Αν σε μια πολυκατοικία υπάρχει ένα ή ελάχιστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», προσθέτει ο Μπουρέλι, «τα προβλήματα είναι βατά. Σε αντίθετη περίπτωση ίσως χρειαστεί ο επανασχεδιασμός όλης της ηλεκτρικής εγκατάστασης της πολυκατοικίας ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις ενέργειας».
Το τελευταίο είναι φυσικά αρμοδιότητα επαγγελματία, ο οποίος θα πρέπει να αναλάβει και την πιστοποίηση της εγκατάστασης – για την Ιταλία μιλάμε. Το «φτιάξ’ το μόνος σου» δηλαδή θα πρέπει να το ξεχάσει κάποιος για λόγους νομικούς αλλά και ασφάλειας, όπως περιγράφουμε στις επόμενες σελίδες. Η όλη γραφειοκρατική διαδικασία, η εγκατάσταση και η δοκιμή του φορτιστή έχει ένα κόστος λοιπόν. Πόσο; Λιγότερα από 1.000 ευρώ αν δεν υπάρξουν ιδιαίτερες επιπλοκές. Ποσό που πρέπει να προστεθεί στο αξιοσέβαστο κόστος ενός wallbox, δηλαδή άλλα 1.000-2.000 ευρώ.

ΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ

Σοβαρά προβλήματα μπορεί να προκύψουν εφόσον θα πρέπει να γίνουν εγκαταστάσεις που θα πρέπει να εγκρίνουν οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας. Η διαδικασία είναι συνήθως δημοκρατική – η πλειοψηφία αποφασίζει. «Αν όμως χρειάζεται νέα κοινόχρηστη γραμμή ρεύματος ειδικά για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή αν πρέπει να τοποθετηθούν σταθμοί φόρτισης σε κοινόχρηστους χώρους», σημειώνει ο κ. Μπουρέλι, «σε περίπτωση που η επιτροπή ιδιοκτητών δεν συμφωνήσει, ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να κάνει τίποτε». Αυτό που δεν μας διευκρίνισε ο Πρόεδρος των διαχειριστών είναι αν χρειάζεται ο πάροχος ηλεκτρικού ρεύματος να φτιάξει ειδική γραμμή για τη φόρτιση, κάτι που προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών της πολυκατοικίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο ιδιοκτήτης που θέλει να τοποθετήσει φορτιστή, θα πρέπει πρώτα να μεταπείσει όσους διαφωνούν.

Προτεινόμενα για εσάς

Η Nissan δέχεται ηλεκτρική ενέργεια ως πληρωμή για στάθμευση

Η Hyundai αποκαλύπτει τις λεπτομέρειες του ηλεκτρικού “Prophecy”

Hyundai: 30 χρόνια καινοτομιών στην ηλεκτροκίνηση

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Η Mazda ξεκίνησε την παραγωγή του ηλεκτροκίνητου MX-30

Η νεκρώσιμη ακολουθία του «Παλιο-diesel»

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Η Hyundai ιδρύει Παγκόσμιο Κέντρο Καινοτομίας-Κινητικότητας

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Renault Twingo Z.E.: Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον

ENYAQ iV: Το νέο ηλεκτροκίνητο SUV της Skoda

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος

Η Skoda επανεκκινεί την παραγωγή μπαταριών υψηλής τάσης

Θεμιστοκλής Θεοδωρόπουλος