Οι πρωτοβουλίες της ηγεσίας, πλήρως εναρμονισμένες με τις κατευθύνσεις των θεσμών (σ.σ. στο κείμενο του Μνημονίου ορίζεται ρητά το χρονοδιάγραμμα των αλλαγών αλλά και η ανάρτησή του στον επίσημο ιστότοπο του υπουργείου), αφορούν όλα τα επερχόμενα νομοσχέδια για Λύκειο και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το νέο σύστημα εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, την αξιολόγηση στελεχών εκπαίδευσης και αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων αλλά και τη ριζική αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών σε όλα τα μαθήματα. Παράλληλα αναμένεται και η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ με συστάσεις για την Παιδεία. Στο κείμενο αναφέρεται και η συγκρότηση επιτροπής που θα παρακολουθεί την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, χωρίς να γίνεται σαφές αν σε αυτή θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΟΟΣΑ ή των θεσμών.
Από Σεπτέμβριο
Λύκειο-Πανελλαδικές: Το υπουργείο Παιδείας μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2017 θα πρέπει να έχει παρουσιάσει το νέο σχέδιο για Λύκειο και Πανελλαδικές. Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε δηλώσει πριν από λίγες μέρες ότι αναλυτικά οι αλλαγές θα ανακοινωθούν στα τέλη Ιουνίου.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά από τον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου, θα θεσπιστεί Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα είναι το εισιτήριο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Καμία απάντηση βέβαια δεν έχει δοθεί στο πώς θα εξασφαλίσει το υπουργείο το αδιάβλητο των εξετάσεων. Το νέο σύστημα αναμένεται να εγκαινιασθεί τον Ιούνιο του 2020.
Νωρίτερα αναμένονται αλλαγές και στο Λύκειο. Τον Σεπτέμβρη του 2017, σύμφωνα με τον υπουργό, θα γίνει υποχρεωτική η Α’ Λυκείου. Σχετικά με τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, από τον Σεπτέμβρη του 2018 θα ξεκινήσουν οι αλλαγές με τη Β’ Λυκείου. Σύμφωνα με ένα από τα πολλά σενάρια, προβλέπεται «μαχαίρι» στα μαθήματα των δύο τάξεων, σχεδόν 50%, αλλά αύξηση των ωρών διδασκαλίας. Δηλαδή οι μαθητές θα διδάσκονται στη Β’ Λυκείου έως εννιά μαθήματα (έναντι 18) και έως έξι μαθήματα (έναντι 15) στη Γ’ Λυκείου. Σημειώνεται ότι όταν έγινε διαρροή του παραπάνω σεναρίου προκλήθηκαν σφοδρές αντιδράσεις, με υπουργείο και ΙΕΠ να προσπαθούν να ηρεμήσουν τα πνεύματα και να παραπέμπουν σε διάλογο.
Αξιολόγηση: Από τη νέα σχολική χρονιά θα έρθει το νέο πλαίσιο αξιολόγησης, το οποίο θα αφορά μόνο τα στελέχη εκπαίδευσης (σ.σ.: αφορά 20.000 εκπαιδευτικούς) αλλά και πλαίσιο αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων.
Εκθεση ΟΟΣΑ: Μία νέα έκθεση του διεθνούς οργανισμού με συστάσεις για την Παιδεία θα δημοσιευθεί τον Οκτώβρη του 2017. Κεντρικά σημεία: αποκεντρωμένη εκπαίδευση, σχολική αυτο-αξιολόγηση, βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, της διακυβέρνησης και της εδραίωσης του δικτύου των ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, της συνάφειας των μαθησιακών αποτελεσμάτων με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και αποτίμηση των ανθρώπινων και υλικών πόρων καθώς και της χρηματοδότησης που αφιερώνεται στην εκπαίδευση στην Ελλάδα μέσα στα όρια του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.
Προγράμματα σπουδών: Ριζική αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα αναμένεται εντός του επόμενου χρόνου. Η αρχή έγινε πέρσι με το μάθημα των Θρησκευτικών και των ξένων γλωσσών και θα ολοκληρωθεί για όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στην Α’θμια και Β’θμια Εκπαίδευση, έως και τον Μάρτιο του 2018.
Εξορθολογισμός διαχείρισης προσωπικού: Νωρίτερα από ποτέ έχει θέσει το υπουργείο Παιδείας την τοποθέτηση των αναπληρωτών στα σχολεία. Στις 31 Αυγούστου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, ενώ τέλη Νοέμβρη θα πρέπει να έχουν ενοποιηθεί οι ειδικότητες εκπαιδευτικών.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου