Ελεύθερος Τύπος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παγκόσμια πρεμιέρα για τον Οιδίποδα του Οστερμάιερ στην Επίδαυρο – Τι λέει ο σκηνοθέτης

Newsroom eleftherostypos.gr

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ολοκληρώνει μια μεγάλη φεστιβαλική σεζόν στην Επίδαυρο με μια κορυφαία παγκόσμια πρεμιέρα ενός νέου έργου, βασισμένου στον μύθο του Οιδίποδα, σε μια μοναδική συμπαραγωγή με τη βερολινέζικη Schaubϋhne.

O σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Σαουμπύνε, Τόμας Όστερμαϊερ βρίσκεται μαζί με την ομάδα του στην Επίδαυρο για την προετοιμασία της παράστασης oιδίποδας που κάνει πρεμιέρα στις 3,4 και 5 Σεπτεμβρίου στο Αρχαίο Θέατρο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Ο Γερμανός σκηνοθέτης μίλησε για τη νέα του παράσταση, λίγες ώρες πριν ξεκινήσει τις τελικές πρόβες. Όπως τόνισε ο Τόμας Όστερμαϊερ, βρίσκεται στην Επίδαυρο μετά από πρόσκληση της Κατερίνας Ευαγγελάτου που κατάφερε να «τον πείσει» να καταπιαστεί για πρώτη φορά με αρχαίο ελληνικό έργο. «Το έργο αυτό είναι αποτέλεσμα μιας διετούς συνεργασίας με τη Σαουμπύνε και επισφραγίζει με τον πλέον δημιουργικό τρόπο τον κύκλο Σύγχρονοι Αρχαίοι / Contemporary Ancients, την πρωτοβουλία δηλαδή του Φεστιβάλ να αναθέσει σε σύγχρονους συγγραφείς τη δημιουργία έργων εμπνευσμένων από το Αρχαίο Δράμα», υπογράμμισε η κυρία Ευαγγελάτου στον εναρκτήριο χαιρετισμό της.

«Ο κύκλος αυτός επιχειρεί να καταθέσει μια νέα πρόταση για την επεξεργασία της δραματουργικής κληρονομιάς των αρχαίων Ελλήνων. Εκτός από τον οιδίποδα, έγιναν άλλες τέσσερις αναθέσεις έργων εμπνευσμένων από το Αρχαίο Δράμα σε Έλληνες συγγραφείς – έργα που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου κι αναμένεται να επαναληφθούν και στην Αθήνα».

«Γίνεται ένας διάλογος χρόνια τώρα», συμπλήρωσε η Κατερίνα Ευαγγελάτου, «για το ποια έργα μπορούμε και “πρέπει” –αν υπάρχει πρέπει στην τέχνη– να παρουσιάζουμε στην Επίδαυρο. Το έργο αυτό επιχειρεί να γονιμοποιήσει εκ νέου τον διάλογο αυτό.

Στο παρελθόν, βέβαια, έχουν παρουσιαστεί έργα του Σαίξπηρ, του Μπέκετ και άλλων, όμως με τον Οιδίποδα της Μάγια Τσάντε θα έχουμε κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί: ένα πραγματικά νέο έργο, που γράφτηκε ειδικά για την παράσταση αυτή μόλις πριν από λίγους μήνες, συνομιλεί με ένα κορυφαίο έργο της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας και κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ.

«Η Επίδαυρος είναι το ομορφότερο θέατρο του κόσμου», είπε ο Τόμας Όστερμαϊερ, ευχαριστώντας από καρδιάς το Φεστιβάλ που του έδωσε τη δυνατότητα να βρεθεί σε αυτό τον «μαγικό τόπο» μαζί με τους συνεργάτες του. Στη συνέχεια εξήγησε γιατί επέλεξε τον Οιδίποδα και γιατί αποφάσισε να παρουσιάσει μία νέα, σύγχρονη εκδοχή του μύθου. «Ήμουν διστακτικός με την Αρχαία Τραγωδία γιατί δεν μπορούσα να δεχτώ ότι η μοίρα των ανθρώπων καθορίζεται από τους θεούς. Έχω δουλέψει εδώ και χρόνια πάνω στη ιδέα ότι ο ίδιος ο άνθρωπος καθορίζει τη μοίρα του. Οι ουρανοί είναι άδειοι, δεν υπάρχουν θεοί», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Όπως εξήγησε, όταν άρχισε να δουλεύει πάνω στο κείμενο με τη συγγραφέα Μάγια Τσάντε –συνεργάτιδα της Σαουμπύνε εδώ και πολλά χρόνια– κατανόησε το στοιχείο που θέλησε να τονίσει σε σχέση με τον Οιδίποδα. «Ο εχθρός βρίσκεται μέσα μας», είπε, αναφερόμενος και στη γνωστή ρήση ««γνώθι σαυτόν». Αυτό είναι το μήνυμα που θέλει να υπογραμμίσει στην καινούργια ανάγνωση του αρχαίου μύθου, συνδέοντας αυτή τη σκέψη με όλα τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, όπως την τρομοκρατία, την κλιματική αλλαγή, τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, τα προσφυγικά ρεύματα, ακόμη και την πανδημία.

«Είμαστε υπεύθυνοι για τα δεινά του κόσμου. Εμείς οι ίδιοι τα έχουμε προκαλέσει και οφείλουμε να αναλογιστούμε το δικό μας μερίδιο ευθύνης», υπογράμμισε ο σκηνοθέτης. Οι σύγχρονες κοινωνίες πάσχουν από «λήθη», γι’ αυτό κι ο δικός του Οιδίποδας έχει απωθήσει το γεγονός ότι σκότωσε κάποιον. «Εμείς οι ίδιοι έχουμε απωθήσει την ευθύνη που μας αναλογεί σε όλα τα κοινωνικά ζητήματα, δημιουργώντας μια επίπλαστη ιδανική πραγματικότητα. Αν ερχόμασταν αντιμέτωποι με την αλήθεια μας, ίσως να μην αντέχαμε, ίσως να θέλαμε να τυφλωθούμε».

Συμπληρώνοντας τις σκέψεις του Γερμανού σκηνοθέτη, η συγγραφέας Μάγια Τσάντε, τόνισε πως «έχει γράψει ένα καινούργιο έργο που συνομιλεί με τον Οιδίποδα του Σοφοκλή». Ο οιδίποδας της Τσάντε φέρνει έντονα στο προσκήνιο το πρόσωπο της Ιοκάστης. «Δεν ήθελα να γράψω ένα έργο με αποκλειστικό ήρωα έναν άντρα. Γι’ αυτό κι αναδεικνύω την Ιοκάστη ως κεντρική φιγούρα, δημιουργώντας μάλιστα μια ισορροπία τεσσάρων προσώπων, δύο γυναικών και δύο αντρών». Η δική της Ιοκάστη δεν είναι μια σιωπηλή παρουσία που αυτοκτονεί, αλλά μια σύγχρονη γυναίκα που παντρεύεται έναν νεότερο άντρα και διοικεί μια μεγάλη επιχείρηση.

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε InstagramFacebook και Twitter