Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έκθεση του καταξιωμένου ζωγράφου στο νησί των Ιπποτών και μάλιστα σε έναν τόσο καλαίσθητο χώρο, που αναδεικνύει τις τάσεις της ελληνικής ζωγραφικής και διηγείται μέσω της τέχνης τη σύγχρονη Ιστορία της Ελλάδος των τελευταίων 100 και πλέον χρόνων. Την έκθεση επιμελείται η κριτικός και ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά.
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων μίλησε ο δήμαρχος Ρόδου Φώτης Χατζηδιάκος, ενώ τον ζωγράφο καλωσόρισε εγκάρδια στο Μουσείο ο διευθυντής του κ. Νίκος Φρόνας.
Με αφορμή τα εγκαίνια ο Παύλος Σάμιος μίλησε στον «Ε.Τ.» για την έκθεση στην οποία, όπως λέει ο ίδιος, παρουσιάζει «τρεις σημαντικές ενότητες δουλειάς των τελευταίων χρόνων. Είμαι ευτυχής γιατί πρόκειται για την πρώτη έκθεσή μου σ’ αυτό το τόσο ιδιαίτερο νησί. Ο χώρος του Μουσείου είναι εξαιρετικός και αναδεικνύει τα έργα, τα οποία προέρχονται από τη δουλειά μου των τελευταίων επτά ετών. Επίσης, στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και μια ενότητα αναδρομικού χαρακτήρα, ώστε το φιλότεχνο κοινό της Ρόδου να μπορέσει να έχει μια πιο σφαιρική άποψη της πορείας μου στη ζωγραφική. Ολα τα έργα είναι αυστηρά επιλεγμένα και καταφέρνουν να δώσουν σχηματικά αυτό που λέει ο τίτλος της έκθεσης, “Από το βυθό της μνήμης”, για δύο όμως λόγους. Αφενός γιατί η έκθεση έχει έργα αναδρομικού χαρακτήρα, αφετέρου όμως και πιο σημαντικό γιατί η έκθεση έχει να κάνει με την ίδια την ιδέα της μνήμης στη ζωγραφική και τις προσωπικές αναφορές μου στους ζωγράφους που έχουν σημαδέψει τη δουλειά μου και με έχουν επηρεάσει», λέει ο Παύλος Σάμιος.
Κάνοντας μια περιήγηση στην έκθεση ο επισκέπτης περνά από την πρώτη ενότητα των έργων της, όπου το ερωτικό στοιχείο, σύμφυτο συχνά με τη δουλειά του Παύλου Σάμιου, κάνει εμφανή την παρουσία του: «Σ’ αυτή την ενότητα αποκαλύπτεται η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσει ο ζωγράφος με το μοντέλο του. Μια σχέση θα έλεγα ερωτική, η οποία όμως δεν ολοκληρώνεται, αλλά λαμβάνει μια πλατωνική διάσταση. Σε αυτό το επίπεδο πρέπει να παραμένει ώστε η διάθεση αυτή να βγαίνει στη συνέχεια στο έργο και έτσι να κερδίζει η ζωγραφική. Παράλληλα σε αυτή την ενότητα κάνω μια εικονική επίσκεψη στα ατελιέ μεγάλων, κορυφαίων, αγαπημένων μου δασκάλων της τέχνης και δημιουργώ ένα νέο έργο που μεταφέρει στο θεατή τη μαγεία της ζωγραφικής έμπνευσης που γεννά στον ζωγράφο η θέα του μοντέλου του», σημειώνει ο Παύλος Σάμιος και συνεχίζει:
«Ολοι οι ζωγράφοι πριν από μένα, όλοι ανεξαιρέτως, έχουν καταγράψει αυτή τη μαγική σχέση με το μοντέλο τους από τον Βελάσκεθ ως τον Κουρμπέ και στις μέρες μας ο Πικάσο. Ασταμάτητα μας έδωσαν εικόνες από τις πιο προσωπικές τους στιγμές, που μόνοι τους, ολομόναχοι, βρέθηκαν μπροστά στην ίδια τη ζωγραφική για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ξεκινώντας από το κινητήριο ερέθισμα που τους έδωσε το μοντέλο τους», λέει ο ζωγράφος.
Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται έργα στα οποία ο ζωγράφος ανατρέχει στην κυκλαδική εποχή για να κάνει ένα άλμα στο χρόνο και να φτάσει στις μέρες μας, αποδεικνύοντας το πόσο διαχρονικό σύμβολο είναι το γυναικείο γυμνό. Μια δυναμική εικαστική συνομιλία που ξεπερνά τα όρια του χρόνου και αναδεικνύει το γυμνό ως αιώνιο σύμβολο ερωτισμού και δημιουργίας.
«Η εποχή που με έχει επηρεάσει περισσότερο είναι η βυζαντινή, μια κι έχω ασχοληθεί πολύ μαζί της από μικρός, πριν από τη Σχολή Καλών Τεχνών», λέει ο Παύλος Σάμιος και συνεχίζει: «Η γαλλική σχολή επίσης μου έχει δώσει πολλά, εννοώ τον ιμπρεσιονισμό. Από τον εικοστό αιώνα, ο πρώτος που με τράνταξε στα 17 μου χρόνια ήταν ο Πικάσο. Νομίζω ότι αυτόν τον κουβαλάω μέσα μου σαν αντίβαρο για το πού πρέπει να φτάσω σαν καλλιτέχνης. Πολλά χρωστάω επίσης στους δασκάλους μου, τον Νίκο Νικολάου, που με δίδαξε να βλέπω τα μυστικά των αρχαίων Ελλήνων, και τον Γιάννη Μόραλη, που με έμαθε τα περί φωτός, τα περί της σύνθεσης κι όλα τα τερτίπια της ζωγραφικής. Επίσης, σε ό,τι αφορά τη μοντέρνα τέχνη και τις προεκτάσεις της». Στην τρίτη ενότητα γίνεται μια μικρή αναδρομή στο εικαστικό έργο του Παύλου Σάμιου, που δίνει μια πιο αντιπροσωπευτική εικόνα της πορείας του στην τέχνη.
Στα μελλοντικά σχέδια του καλλιτέχνη συμπεριλαμβάνεται μια διαφορετικού τύπου έκθεση που έχει τίτλο «Ταξίδι στο χρώμα» στο Δημοτικό Θέατρο Κέφαλος στην Κεφαλλονιά από τις 8 Ιουλίου ως τις 5 Αυγούστου.
Info: «Από το βυθό της μνήμης». Εως τις 15 Σεπτεμβρίου. Τρίτη- Σάββατο 8.30 – 21.00. Κυριακή – Δευτέρα κλειστά. Ι. & Π. Νεστορίδου (πρώην Κω), ανάμεσα στο Νεστορίδειο Μέλαθρο και το Ξενοδοχείο των Ρόδων. Τηλέφωνο: 22410-25780.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου