Τα πρώτα δραματικά δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, όπου σημειώθηκαν δύο τεράστιες εκρήξεις και τα βαγόνια του Intercity 62 τυλίγονται στις φλόγες, περιγράφονται στο προσχέδιο του πορίσματος για τη διερεύνηση της τραγωδίας, που φέρνει στη δημοσιότητα σήμερα η εφημερίδα “Καθημερινή“.
Στο προσχέδιο του πορίσματος που προέκυψε από τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών υπό τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) σκιαγραφούνται τα περιστατικά που προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, ο ίδιος ο μηχανισμός της σύγκρουσης, καθώς και τα αίτια των εκρήξεων που ακολούθησαν.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του πορίσματος, δεν υπάρχουν δεδομένα που να στηρίζουν την ύπαρξη δεξαμενής χωρητικότητας δεκάδων τόνων ή την ύπαρξη κρυφού βαγονιού στην εμπορική αμαξοστοιχία, αλλά φαίνεται πως μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού πορίσματος θα τεκμηριωθεί η εκτίμηση για ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής, το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση.
Η μικρή διαρροή ελαίων σιλικόνης που περιείχαν οι μετασχηματιστές στα δύο πρώτα βαγόνια του εμπορικού συρμού δεν είναι ικανή, σύμφωνα με πληροφορίες, για την πρόκληση της έκρηξης που σημειώθηκε. Αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι οι μετασχηματιστές δεν έχουν υποστεί παρά ελάχιστες ρωγμές.
Η ανασύνθεση της αλληλουχίας των γεγονότων βασίζεται στα γνωστά δεδομένα κίνησης των συρμών (κατεύθυνση, ταχύτητα, μάζα, ανάλυση του είδους των ζημιών των βαγονιών μετά το δυστύχημα), ενώ για τις εκρήξεις αξιοποιήθηκε, κατά κύριο λόγο, υλικό από τις κάμερες, που ωστόσο κρίνεται ικανό να οδηγήσει σε επιστημονικά ασφαλή συμπεράσματα για το είδος του φορτίου του εμπορικού τρένου που κινούνταν σε γραμμή καθόδου.
Τέμπη: Το αποκαλυπτικό πόρισμα της Γάνδης – Οι δύο εκρήξεις και οι 4 τόνοι υδρογονανθράκων στο τρίτο βαγόνι
Η κάτοψη του σημείου του δυστυχήματος. Διακρίνονται τα βαγόνια της εμπορικής και της επιβατικής αμαξοστοιχίας μετά τη σύγκρουση. Η ανάλυση του οπτικού υλικού τη στιγμή της σύγκρουσης καταδεικνύει και την ακολουθία τριών διαδοχικών, αλλά διακριτών φάσεων (1η σύγκρουση, 2η σύγκρουση, επιβράδυνση) από τη στιγμή της πρώτης μετωπικής σύγκρουσης έως τη στιγμή που κάθε όχημα ακινητοποιείται στην τελική του θέση.
Σύμφωνα με το πόρισμα, κανένα από τα εμπλεκόμενα ερευνητικά κέντρα –τα Πανεπιστήμια της Πίζας και της Γάνδης ή το Σουηδικό Ινστιτούτο– δεν έχουν αποφανθεί οριστικά για το είδος του φορτίου που οδήγησε στην έκρηξη. Εχουν όμως τεκμηριώσει και τα τρία την πλέον κατάλληλη μεθοδολογία, από την οποία μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα, εφόσον ληφθούν υπόψη ορθές παράμετροι (υγρασία, ταχύτητα ανέμου, θερμοκρασία, κ.ά.).
Αρχική πρόσκρουση και ανάφλεξη. Η πρώτη φάση της φωτιάς αφορά τα πρώτα τέσσερα οχήματα των δύο τρένων: τις δύο μηχανές του εμπορικού τρένου και τη μηχανή του επιβατικού τρένου, καθώς και το Α1 βαγόνι πρώτης θέσης. Η αρχική πρόσκρουση είναι μια μετωπική σύγκρουση μεταξύ της μηχανής του επιβατικού τρένου και της πρώτης μηχανής του εμπορικού τρένου, με αποτέλεσμα να εκτιναχθούν προς τα αριστερά και να συντριβούν στον τοίχο του αυτοκινητοδρόμου.
Λύγισε σε σχήμα S. Η δεύτερη σύγκρουση είναι επίσης σφοδρή και λαμβάνει χώρα μεταξύ του εστιατορίου και του πρώτου βαγονιού το οποίο μετέφερε χαλύβδινες πλάκες. Προκαλεί πολύ σοβαρές ζημιές στο εστιατόριο, το οποίο λυγίζει σε σχήμα S, κυρίως λόγω της αρχικής πρόσκρουσης αλλά και των ζημιών που προκλήθηκαν κατά την πτώση του στο έδαφος, καταλήγοντας κοντά στα απομεινάρια της μηχανής και στο κατεστραμμένο βαγόνι Α1.
Πέρασαν 43 λεπτά για την πρώτη πυρόσβεση. Η φωτιά στο βαγόνι Β2 της επιβατικής αμαξοστοιχίας ξεκίνησε από το κάτω μέρος στις 23.35 και έκαψε όλο το μήκος του “χωρίς καμία ενεργή πυρόσβεση μέχρι να αρχίσει να καίει με πολύ έντονες φλόγες, τροφοδοτούμενη από τα υφάσματα των μεγάλων καθισμάτων, τις κουρτίνες και τα εσωτερικά υλικά”, σύμφωνα με το προσχέδιο του πορίσματος. Η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από μόνο ένα πυροσβεστικό όχημα.
Πυρόσβεση
Από την Intercity 62, πλήρως κατεστραμμένο από τη φωτιά είναι το πίσω μέρος του βαγονιού του εστιατορίου και το επιβατικό βαγόνι Β2. Μόλις έξι κλάσματα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση των μηχανών των τρένων παρατηρείται το πρώτο ηλεκτρικό τόξο που δημιουργεί βραχυκύκλωμα και φωτεινή λάμψη, ενώ άλλες δύο λάμψεις ακολουθούν.
Η έκρηξη ξεκινάει περίπου τρία κλάσματα του δευτερολέπτου αργότερα από το έδαφος και πιθανόν λόγω των σπινθήρων από τα φρένα, σύμφωνα με το πόρισμα. Η έκρηξη επεκτείνεται προς τα πάνω, σχηματίζοντας μια πυρκαγιά διαμέτρου περίπου 42 μέτρων που καίει για περίπου 2 δευτερόλεπτα, σηματοδοτώντας την πρώτη φάση της φωτιάς.
Στη δεύτερη φάση, λίγα δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη παρατηρείται νέα φωτιά σε “ακαθόριστο όγκο ή περιοχή” μακριά από την αρχική πυρκαγιά. Ετσι, όμως, τροφοδοτείται η αρχική πυρκαγιά, η οποία διπλασιάζεται σε μέγεθος πριν σβήσει δευτερόλεπτα μετά την ανάφλεξη, σύμφωνα με το πόρισμα. Η διάρκεια αυτής της δεύτερης φάσης και το ύψος των πύρινων στηλών υποδεικνύουν ότι εμπλέκεται σημαντική ποσότητα καυσίμου, με βάση όσα αναφέρονται.
Στην τρίτη φάση, δύο ξεχωριστές πυρκαγιές συνεχίζουν να καίνε στο επίπεδο του εδάφους, η μία κοντά στις μηχανές του εμπορικού τρένου, που πιθανόν θερμαίνει και τα έλαια σιλικόνης. Δημιουργείται εκεί εστία που σβήνει μόνη της πριν καταναλώσει όλη την ποσότητα λαδιού στον μετασχηματιστή. Άλλη φωτιά καίει στα απομεινάρια του βαγονιού του εστιατορίου με ισχυρή φλόγα και συνολική διάρκεια 2 ώρες. Αυτές οι δύο πυρκαγιές φαίνεται να καταναλώνουν κάθε υπόλοιπο καυσίμου που δεν έχει καταναλωθεί από την αρχική φωτιά. Η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από ένα μόνο πυροσβεστικό όχημα, καταφέρνοντας να την επηρεάσει ελάχιστα.
Η φωτιά στο βαγόνι Β2 της επιβατικής ξεκίνησε από το κάτω μέρος στις 23:35 και στη συνέχεια έκαψε όλο το μήκος του “χωρίς καμία ενεργή πυρόσβεση μέχρι να αρχίσει να καίει με πολύ έντονες φλόγες, τροφοδοτούμενη από τα υφάσματα των μεγάλων καθισμάτων, τις κουρτίνες και τα εσωτερικά υλικά”, σύμφωνα με το πόρισμα. Μέχρι τις 00:40 η φωτιά είχε κάψει ολόκληρο το βαγόνι B2 και είχε αρχίσει να σβήνει από μόνη της, καθώς δεν υπήρχε άλλο καύσιμο υλικό.
Δεν είναι παρά λίγο μετά τις 02:00 τα ξημερώματα που η φωτιά στο βαγόνι του εστιατορίου φαίνεται να κατευνάζεται, καθώς αεροφωτογραφία από τον τόπο του δυστυχήματος δείχνει καπνό να βγαίνει από τα υπολείμματα του βαγονιού του εστιατορίου και άλλες δύο μικρές εστίες να παραμένουν στο μπροστινό και πίσω μέρος του βαγονιού.
Μια προσπάθεια κατάσβεσης που καταγράφηκε στις 02:32 δείχνει αφρό να αντλείται προς το βαγόνι, χωρίς να είναι σαφές εάν έπαιξε ρόλο στην πραγματική κατάσβεση της φωτιάς που είχε ήδη καταβροχθίσει το συνολικό μήκος του βαγονιού, αναφέρει το πόρισμα.
Δημοσκόπηση Interview: Tα Τέμπη στοιχίζουν σε όλους – Προβάδισμα ΝΔ με 13,3%
Με 13,3 μονάδες προηγείται η ΝΔ του ΠΑΣΟΚ στην πανελλαδική δημοσκόπηση της Interview για την Political, με την Ελληνική Λύση να σκαρφαλώνει στην τρίτη θέση και τον ΣΥΡΙΖΑ να πέφτει στην πέμπτη.
Με βάση τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης η Βουλή που θα σχηματιζόταν θα είχε 10 κόμματα, με την είσοδο Λατινοπούλου (5,9%) και οριακά των κκ Κασσελάκη (3,5%) και Βαρουφάκη (3,1%).
Στην πρόθεση ψήφου τα ποσοστά των κομμάτων διαμορφώνονται ως εξής:
ΝΔ: 25,6%
ΠΑΣΟΚ: 12,3%
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ: 8,4%
ΚΚΕ: 7,7%
ΣΥΡΙΖΑ: 7,1%
ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ: 5,9%
ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ: 4%
ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: 3,5%
ΜέΡΑ 25: 3,1%
ΝΙΚΗ: 3%
ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ: 1,2%
ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ: 1%
Στο ερώτημα «ποιον πολιτικό αρχηγό εμπιστεύεστε περισσότερο για την διακυβέρνηση της χώρας», ο Κ. Μητσοτάκης είναι μακράν πρώτος με 27,1% και ακολουθούν:
Νίκος Ανδρουλάκης: 9,6%
Σωκράτης Φάμελλος: 8,3%
Κυριάκος Βελόπουλος: 7,3%
Ζωή Κωνσταντοπούλου: 5,5%
Στέφανος Κασσελάκης: 5,1%
Δημήτρης Νατσιός: 4,3%
Δημήτρης Κουτσούμπας: 4,1%
Αφροδίτη Λατινοπούλου: 3,2%
Βασίλης Στίγκας: 1,1%
Αλέξης Χαρίτσης: 1%
Το 22,4% δεν εμπιστεύται κανέναν από τους παραπάνω για τη διακυβέρνησή του.
Σε ό,τι αφορά στα Τέμπη το 77% θεωρεί ότι υπάρχει συγκάλυψη. Το 65% θεωρεί ότι η δικογραφία είναι μεγάλη και η δικαιοσύνη χρειάζεται χρόνο.
Σε ότι αφορά τη δημοφιλία των υπουργών της κυβέρνησης, στην ερώτηση πώς κρίνετε το έργο των παρακάτω υπουργών, λαμβάνουν:
Δένδιας: 47,9%
Πιερρακάκης: 36,8%
Γεωργιάδης: 24,2%
Χρυσοχοΐδης: 24%
Ζαχαράκη: 22,3%
Χατζηδάκης: 21,9%
Θεοδωρικάκος: 20%
Κικίλιας: 19,4%
Καραμέως: 19,3%
Σταϊκούρας: 17,4%
Παπαθανάσης: 17,1%
Οι ψηφοφόροι πιστεύουν πως ο πρωθυπουργός θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε ανασχηματισμός και αλλαγές προσώπων, ενώ το 57% δηλώνει πως διαφωνεί με μία πιθανή αλλαγή του ποσοστού εισόδου των κομμάτων στη Βουλή από 3% σε 5%.
Προανακριτική για τα Τέμπη: Ναι υπό προϋποθέσεις από την κυβέρνηση, κόντρα ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ
Αμεση ήταν η αντίδραση της κυβέρνησης στην ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ ότι θα καταθέσει αίτημα για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής στη Βουλή, η οποία θα εξετάσει τυχόν ποινικές ευθύνες του – τότε- υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, Χρήστου Τριαντόπουλου, σχετικά «με την αλλοίωση του χώρου της τραγωδίας των Τεμπών».
«Αναμένουμε την πρόταση και τις λεπτομέρειές της. Εξάλλου, για το ζήτημα αυτό η κυβέρνηση έχει ήδη τοποθετηθεί», λένε κυβερνητικά στελέχη. Και υπενθυμίζουν τη θέση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο, εφόσον υπάρχουν ενδείξεις.
Σχετικά με τα πυρά που συνεχίζει να εκτοξεύει η αντιπολίτευση περί συγκάλυψης στην τραγωδία των Τεμπών και εν όψει του πορίσματος του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), το οποίο αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα στις 27 Φεβρουαρίου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διερωτήθηκε (ΣΚΑΪ): «Πώς γίνεται μια κακή κυβέρνηση να θέλει να συγκαλύψει κάτι και να συστήνει τον Ιανουάριο του 2023 έναν οργανισμό και να τον στελεχώνει ώστε να βγάλει όλη την αλήθεια. Είναι ένα τραγικό περιστατικό και είναι εξοργιστικό η αντιπολίτευση να το χρησιμοποιεί στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων», πρόσθεσε ο κ. Μαρινάκης, λέγοντας ότι «αλίμονο αν πούμε ότι δεν έχουν γίνει λάθη. Θα τα ερευνήσει η Δικαιοσύνη, αν έχουν ποινική διάσταση».
«Θα έρθουμε στη Βουλή να απαντήσουμε για όσα θέματα θέσει η αντιπολίτευση», είπε ο κ. Μαρινάκης.
«Στηρίζουμε την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη με πράξεις», δήλωσε ο γενικός διευθυντής Τύπου και Ενημέρωσης του Μεγάρου Μαξίμου, Πάνος Αμυράς, κατηγορώντας παράλληλα την αντιπολίτευση ότι εργαλειοποιεί το δυστύχημα των Τεμπών, για το οποίο, όπως τόνισε, δεν υπάρχει καμία απολύτως συγκάλυψη. Ερωτηθείς (ΕΡΤ) εάν έχουν γίνει λάθη από την κυβέρνηση, ο κ. Αμυράς απάντησε ότι «η συγκάλυψη είναι πολιτικό ζήτημα. Συγκάλυψη δεν έγινε σε καμία απολύτως περίπτωση». Σχετικά με τις εργασίες στο σημείο του δυστυχήματος, ο διευθυντής Τύπου και Ενημέρωσης δήλωσε: «Το μοναδικό μέλημα των Αρχών ήταν, κατ’ αρχάς, να απεγκλωβιστούν όσοι βρίσκονταν στο τρένο και κυρίως να ταυτοποιηθούν και να ανασυρθούν οι σοροί. Αυτό ήταν πολύ δύσκολη διαδικασία, όμως από κει και πέρα η Δικαιοσύνη μπορεί να ερευνήσει το τι έγινε επί του πεδίου σε κάθε δραστηριότητα και επιχειρησιακή πράξη».
Αναφορικά με την αντιπολίτευση και τις κατηγορίες για συγκάλυψη, δήλωσε ότι στην κυβέρνηση το ενδιαφέρον τους το δείχνουν «με πράξεις και όχι με κραυγές και άθλιους υπαινιγμούς από την πλευρά της αντιπολίτευσης, η οποία εργαλειοποιεί το δυστύχημα, την τραγωδία των Τεμπών»: «Νομοθετήσαμε μετά το αίτημα του ανακριτή να ανοίξουν τα τηλέφωνα», σημείωσε ο διευθυντής Τύπου και Ενημέρωσης, προσθέτοντας ότι όλοι περιμένουν στις 27 Φεβρουαρίου το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. «Ενας Οργανισμός», που όπως ανέφερε, «συγκροτήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση, όταν το ΠΑΣΟΚ δεν υπερψήφισε τη δημιουργία του και σε δεύτερο χρόνο καταψήφισε διάταξη για την πρόσθετη στελέχωσή του».
Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Αμυράς, στο θέμα της διερεύνησης των αιτίων του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος «η Δικαιοσύνη έχει τον πρώτο και τελικό λόγο. Δεν τον έχουν τα κόμματα, ούτε τα τηλεοπτικά πάνελ».
ΒΟΡΙΔΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
«Οποιο κόμμα έχει στοιχεία, να τα καταθέσει στον ανακριτή»
Η κυβέρνηση περνάει στην επίθεση στην ενορχηστρωμένη προσπάθεια της πολιτικής εκμετάλλευσης από σύσσωμη την αντιπολίτευση του πόνου και του κοινωνικού τραύματος της τραγωδίας των Τεμπών.
Ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης, απέρριψε και απέκρουσε, όπως είπε, «σθεναρά και μετά βδελυγμίας τα περί συγκάλυψης», λέγοντας ότι «συγκάλυψη σημαίνει ότι γνωρίζουμε τον ένοχο και δεν θέλουμε να τιμωρηθεί, ενεργώντας σκοπίμως, παρεμβαίνοντας σε διάφορα σημεία της ποινικής διερεύνησης για να αποτραπεί η τιμωρία του ενόχου» και ρώτησε ευθέως: «Θέλετε να μου πείτε σε ποιο σημείο της δικογραφίας ή σε ποια μαρτυρική κατάθεση αναφέρεται ότι πίεζε ο κ. Τριαντόπουλος για να υπάρξουν παραβάσεις στον χώρο του δυστυχήματος;. Γιατί, για να μπορεί τεκμηριωθεί η μομφή περί συγκάλυψης της υπόθεσης από την κυβέρνηση, «θα έπρεπε να γνωρίζει κάποιος ότι μεταφερόταν πράγματι παράνομο φορτίο, που αυτό όμως είναι ακόμα αντικείμενο της ανάκρισης. Δεύτερον, εάν πράγματι μεταφέρεται αυτό το φορτίο, να ξέρει κάποιος ότι αυτό είναι ιδιοκτησία του τάδε λαθρεμπόρου, ο οποίος έχει φροντίσει για τη μεταφορά του. Τρίτον, να ξέρει κάποιος ότι σε αυτό το λαθρεμπορικό κύκλωμα συμμετείχε ο τάδε υπάλληλος της οποιασδήποτε μεταφορικής εταιρίας ή δεν ξέρω ποιος. Τέταρτον, να ξέρει ότι αυτός ο λαθρέμπορος έχει σχέση με κάποιο κυβερνητικό στέλεχος. Και, πέμπτον, να ξέρει ότι το κυβερνητικό στέλεχος ενήργησε για να αλλοιώσει τον χώρο ώστε να μην υπάρχουν στοιχεία, για να μην αποκαλυφθεί. Αυτά τα στοιχεία απαιτούνται για να στοιχειοθετηθεί η συγκάλυψη». Και ρώτησε την αντιπολίτευση: «Εσείς έχετε πει κάτι τέτοιο ποτέ; Εχετε στοιχεία για να υποστηρίξετε κάτι τέτοιο; Γιατί κάνετε αυτή τη μομφή; Οποιος βουλευτής έχει αυτά τα στοιχεία, να πάει στον εφέτη ανακριτή και να τα καταθέσει».
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΥΧΟΝ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Γκρίνιες ΣΥΡΙΖΑ, Νέας Αριστεράς για την πρωτοβουλία ΠΑΣΟΚ
Αντικείμενο της εν εξελίξει αναμέτρησης ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Νέας Αριστεράς, για το ποιος θα έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων και τη μεγαλύτερη προβολή εκ μέρους της αντιπολίτευσης, καθίσταται από τα τρία αυτά κόμματα η αναζήτηση της αλήθειας στην τραγωδία των Τεμπών.
Το ΠΑΣΟΚ, που δεν συναινεί στην άμεση κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης με το επιχείρημα ότι αναμένει το πόρισμα του ΕΜΠ, κατέθεσε χθες πρόταση για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής, για να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες του Χρήστου Τριαντόπουλου όσον αφορά στην αλλοίωση του τόπου της τραγωδίας, προκαλώντας την έκπληξη και τη δυσαρέσκεια του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Αριστεράς.
Για τον σκοπό που… αγιάζει τα μέσα, τόσο ο Σωκράτης Φάμελλος όσο και ο Αλέξης Χαρίτσης «σύρθηκαν» να συμφωνήσουν και να στηρίξουν δημοσίως την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, αλλά τόσο στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ όσο και στο εσωτερικό της Νέας Αριστεράς υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις για την «υποταγή» των δύο κομμάτων στη στρατηγική της Χαριλάου Τρικούπη.
Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ άφηναν ευθέως αιχμές κατά του ΠΑΣΟΚ για την επιλογή του να καταθέσει πρόταση για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής κατά Τριαντόπουλου, όταν ακόμα δεν έχει συναινέσει στην κοινή πρόταση ΣΥΡΙΖΑ – Νέας Αριστεράς για πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης.
Αντιλαμβάνονται ότι με τη χθεσινή κίνηση αυτό που ενδιαφέρει το ΠΑΣΟΚ είναι να αναλάβει την πρωτοβουλία των κινήσεων και όχι η αναζήτηση της αλήθειας, εκτιμώντας ότι χωρίς προφανείς λόγους το ΠΑΣΟΚ αρνείται να συναινέσει στην κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, που αποτελεί μείζονα κίνηση για την αναζήτηση και ανάδειξη πολιτικών ευθυνών, και ζητά Προανακριτική για έναν υπουργό, γνωρίζοντας ότι η Προανακριτική αναζητά ποινικές ευθύνες. «Δεν στέκεται η κατάθεση σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής όταν λες ότι δεν υπάρχουν ακόμα επαρκή στοιχεία για πρόταση δυσπιστίας και περιμένεις το πόρισμα του ΕΜΠ. Και όταν μάλιστα από τις δικογραφίες που έχει υπ’ όψιν της η Βουλή, ποινικές ευθύνες δεν προκύπτουν», συνέχιζαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής θα στηρίξουν -πλην του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Αριστεράς- και οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας του Στέφανου Κασσελάκη, όπως φέρεται να διαβεβαίωσε η Θ. Τζάκρη στενούς συνεργάτες του Ν. Ανδρουλάκη με τους οποίους βρίσκεται από προχθές σε επαφή.
Το σκεπτικό
«Μετά τη μελέτη της δικογραφίας και ιδίως του από 15.7.2024 εμπεριστατωμένου πορίσματος της εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, το ΠΑΣΟΚ, με θεσμική συνέπεια, καταθέτει πρόταση για σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες του κατά τον επίμαχο χρόνο υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, Χρήστου Τριαντόπουλου, σύμφωνα με το άρθρο 86 παράγραφος 3 του Συντάγματος και τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής όσον αφορά στην αλλοίωση του τόπου της τραγωδίας των Τεμπών, που έλαβε χώρα από τις 3/3/2023 και μετά», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ.