Το Μαξίμου φαίνεται ότι συνήλθε από το σοκ των πρώτων ημερών και πλέον αναλαμβάνει μια σειρά από πρωτοβουλίες, σε θεσμικό και πολιτικό επίπεδο, ώστε να μπορέσει να διαχειριστεί τη μεγαλύτερη εσωτερική κρίση από τότε που η Ν.Δ. έγινε κυβέρνηση.
Στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού υποστηρίζουν ότι η εικόνα αλλάζει και η κυβέρνηση αρχίζει να βγαίνει από τη θέση άμυνας, αναλαμβάνοντας μεν τις ευθύνες της, αλλά εκείνες που της αναλογούν, αναδεικνύοντας παράλληλα τα λάθη και τις παραλείψεις που οδήγησαν τον ΟΣΕ σε αυτήν την τραγική κατάσταση, με αποτέλεσμα να ήταν απλώς θέμα χρόνου να βιώσουμε μια τέτοια τραγωδία.
Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση επέλεξε να μεταφέρει τη σύγκρουση σε πολιτικό επίπεδο στη Βουλή, ενώ θεωρείται θέμα χρόνου να υπάρξει και αντιπαράθεση μεταξύ των κ.κ. Μητσοτάκη και Τσίπρα.
Το αφήγημα, πάντως, σε πολιτικό επίπεδο για την κυβέρνηση θα είναι αυτό που έχει «σκιαγραφήσει» ο πρωθυπουργός τις τελευταίες ημέρες, με κυρίαρχο ερώτημα ποιος μπορεί να φτιάξει αυτό το κράτος.
Πάντως, χθες, ο κ. Μητσοτάκης συγκάλεσε σύσκεψη στο Μαξίμου και με τους εκπροσώπους του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train, με αντικείμενο την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων με το χρονοδιάγραμμα που ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Ο κ. Μητσοτάκης στην εισήγησή του τόνισε, μεταξύ άλλων: «Ηθελα να συναντηθούμε σήμερα, μαζί και με τους εκπροσώπους της Hellenic Train, για να δηλώσω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι η ανάταξη των σιδηροδρόμων μας δεν αποτελεί απλά ένα καθολικό αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, αλλά αποτελεί πια κι ένα προσωπικό δικό μου στοίχημα, και αυτό άλλωστε είναι και το περιεχόμενο της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης από πλευράς μου. Είναι μία αναγνώριση διαχρονικών παθογενειών που οδήγησαν σε αυτό το δυστύχημα, είναι όμως και η άρνηση της συνθηκολόγησης με τις αιτίες που το προκάλεσαν. Και με αυτές τις αιτίες έχουμε κηρύξει όλοι πόλεμο, και τον πόλεμο αυτόν πρέπει να τον κερδίσουμε». Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι η πρώτη προτεραιότητα είναι ένα ασφαλές σχέδιο άμεσης επαναλειτουργίας των σιδηροδρόμων με όσο το δυνατόν περισσότερες πρόσθετες δικλίδες προστασίας και ασφάλειας των επιβατών, αλλά και όσων εργάζονται στα τρένα.
Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι η δεύτερη καθοριστική προτεραιότητα που αφορά πρωτίστως στην ΕΡΓΟΣΕ, τον ΟΣΕ, αλλά και τη Hellenic Train, είναι η επιτάχυνση πλέον της ολοκληρωμένης εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης στον κεντρικό άξονα της χώρας.
Κάνοντας κριτική στους διαλόγους που έχουν ακουστεί στα ΜΜΕ, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι προκαλούν οργή και ντροπή, αλλά πιστεύει ότι δεν αποτελούν κανόνα των εργαζομένων.
Και ο κ. Μητσοτάκης κατέληξε: «Εχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε. Θα εξασφαλίσουμε τους πόρους εκείνους οι οποίοι είναι απαραίτητοι για να μπορούμε ως χώρα να έχουμε τα τρένα που μας αξίζουν.
Τέλος, θέλω να γνωρίζετε ότι δεν πρόκειται να αντιμετωπίσω το θέμα αυτό ως πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης. Ο αντίπαλός μας και εδώ είναι το βαθύ κράτος του αναχρονισμού, το οποίο δυστυχώς στους σιδηροδρόμους μας έχει εκδηλωθεί με μεγαλύτερη ένταση ενδεχομένως απ’ ό,τι σε άλλους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης. Πρέπει να καταπολεμήσουμε τις νησίδες εκείνες που αντιστέκονται στον εκσυγχρονισμό. Πρέπει να καταπολεμήσουμε -και το λέω ευθέως- και τον δικό μας κακό εαυτό».
Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης και της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Παληός, και ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Maurizio Capotorto.
Από την πλευρά της κυβέρνησης έλαβαν μέρος ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, o υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Γιάννης Μπρατάκος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, και ο διευθυντής του Γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, Δημήτρης Τσιόδρας.
«ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ» ΑΠΟ ΣΥΡΙΖΑ
Στη Βουλή ο Καραμανλής
Ξεκινάει σήμερα στη Βουλή η κοινοβουλευτική διερεύνηση των διαχρονικών προβλημάτων που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Η αρχή γίνεται στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, που συγκαλείτε με πρωτοβουλία του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, και η συνέχεια έπεται την ερχόμενη Δευτέρα, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, όπου ανοίγει με πρωτοβουλία και της Κ.Ο. της Ν.Δ., με αρχή και πλαίσιο, ώστε να υπάρξει ουσία και όχι επικοινωνιακή διαχείριση των προβλημάτων που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία.
Κυβέρνηση και Ν.Δ., χθες. από κοινού. κατέδειξαν ότι στην υπόθεση αυτή είναι αποφασισμένοι να κάνουν πραγματικότητα και με θεσμικό τρόπο το «όλα στο φως, για όλους», σε αντίθεση με το ψάρεμα στα θολά που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ και με το «κρύψιμο» από το κάδρο των ευθυνών του πρώην αρμόδιου υπουργού του, Χρήστου Σπίρτζη. Ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, επικοινώνησε με τον Πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα, και τον ενημέρωσε ότι «είμαι στη διάθεση της Βουλής να παράσχω ενημέρωση για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη», βάζοντας οριστικό τέλος στις κίβδηλες υπόνοιες που διακινούσαν ο ΣΥΡΙΖΑ και η ελάσσονα αντιπολίτευση ότι δήθεν αποφεύγει να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε κοινοβουλευτική επιτροπή και συζήτηση για το θέμα της τραγωδίας των Τεμπών και ότι η Ν.Δ. τον καλύπτει. Μια «σκιά» που καλλιεργήθηκε στα σενάρια της αντιπολίτευσης, με το παραπειστικό επιχείρημα ότι κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου την ενημέρωση των μελών της θα κάνει ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, και όχι ο παραιτηθείς τέως υπουργός! Παρόλο που γνώριζαν ότι σύμφωνα με τον ΚτΒ, άρθρο 36 παρ. 5, τη σύγκληση της Επιτροπής και την ενημέρωση μπορεί να πράττει μόνο ο εν ενεργεία αρμόδιος υπουργός. Επίσης, ενδεικτικό του «πονηρού» τρόπου του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι ενώ τις προηγούμενες ημέρες εγκαλούσαν την κυβέρνηση γιατί κατά τη σημερινή συνεδρίαση δεν θα είναι παρών στην Επιτροπή ο κ. Καραμανλής (έστω διά αναπλήρωσης ενός άλλου βουλευτή της Ν.Δ.), αφήνοντας υπόνοιες, όταν ζητήθηκε από γαλάζιους βουλευτές να παραστεί (έστω διά αναπλήρωσης) και ο κ. Σπίρτζης, για να τεθούν και σ’ εκείνον εύλογα ερωτήματα ως πρώην αρμόδιος υπουργός, η απάντηση ήταν ότι δεν υπάρχει λόγος! Και σύμφωνα με όσα είναι γνωστά ως τώρα, ο κ. Σπίρτζης θα παρακολουθήσει τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής από το εσωτερικό δίκτυο της Βουλής!
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Ν.Δ., μάλιστα, με υπογραφή του επικεφαλής της στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, Γιάννη Τραγάκη, χθες κατέθεσε αίτημα για άμεση σύγκλησή τους προτείνοντας να ξεκινήσει η κοινοβουλευτική διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας πιάνοντας τα πράγματα από την αρχή, δηλαδή από την αμαρτωλή σύμβαση 717, και να κληθούν όλοι οι πρώην υπουργοί, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Χρήστος Σπίρτζης, Κώστας Αχ. Καραμανλής, αλλά και ο υπουργός Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτης. Μία ακόμη απόδειξη σε αυτό που προχθές είχε αναφέρει στη ΔτΠ ο Πρόεδρος της Βουλής, Κωνσταντίνος Τασούλας, ότι «μην αμφιβάλλετε, η σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου είναι η αρχή αυτού του κοινοβουλευτικού κύκλου συζητήσεων που θα υπάρξουν και σαφώς όχι το τέλος…».
Χαρακτηριστικό, πάντως, της αλά καρτ διερεύνησης που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι στο ανάλογο αίτημα για τη σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, που κατέθεσε προχθές, τα πολιτικά πρόσωπα που ζήτησε να κληθούν ήταν μόνο ο τέως υπουργός, Κώστας Καραμανλής, οι νυν υφυπουργοί, Μιχάλης Παπαδόπουλος και Γιώργος Καραγιάννης, ο γενικός γραμματέας, Ιωάνης Ξιφαράς, και ο πρώην υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης, γιατί, λέει, ήταν ο πρώτος που είχε συνάψει για λογαριασμό του Δημοσίου τη σύμβαση 10005/2007 για το σύστημα ελέγχου ETCS. Πιάνει, δηλαδή, την υπόθεση από το «τέλος» της, την «περιχαρακώνει» στην κυβέρνηση της Ν.Δ. και τη «φρενάρει» στη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον εκλεκτό του, Χρήστο Σπίρτζη!
ΓΚΑΛΟΠ PRORATA ΚΑΙ MRB
«Ψαλιδισμένο» προβάδισμα Ν.Δ.
Προβάδισμα από 2,5 έως 3,2 ποσοστιαίες μονάδες καταγράφει η Ν.Δ. σύμφωνα με δύο νέες δημοσκοπήσεις, που είδαν χθες το φως της δημοσιότητας δεκαπέντε μέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με την έρευνα της MRB, που παρουσιάστηκε στο κεντρικό δελτίο του Open, με την αναγωγή των εγκύρων η διαφορά υπέρ της Ν.Δ. εντοπίζεται στις 3,2 μονάδες, από 6,4 που είχε καταγραφεί στη δημοσκόπηση της ίδιας εταιρίας στις 26 Ιανουαρίου, ενώ στην πρόθεση ψήφου η απόσταση είναι 2,9%. Συγκεκριμένα, η Ν.Δ. συγκεντρώνει 27,4% από 30,2%, ο ΣΥΡΙΖΑ 24,5% από 24,3%, το ΠΑΣΟΚ 9% από 10,5%, το ΚΚΕ 5,1% από 5%, η Ελληνική Λύση 4,5% από 4,4%, το ΜέΡΑ25 3,9% από 2,9%. Η αδιευκρίνιστη ψήφος στο 17,4%.
Στην πρόθεση ψήφου με αναγωγή επί των εγκύρων, η διαφορά των δύο κομμάτων ανέρχεται σε 3,2 μονάδες: Ν.Δ.: 30,4%, ΣΥΡΙΖΑ: 27,2%, ΠΑΣΟΚ: 10%, ΚΚΕ: 5,7%, Ελληνική Λύση 5%, Ελληνες 4,4%, ΜέΡΑ25 4,3%. Αναποφάσιστοι: 8,3%.
Το 55,6% απαντά πως το θέμα των Τεμπών θα επηρεάσει πολύ ή αρκετά τον τρόπο που θα ψηφίσει στις εκλογές 2023, ενώ το 40,4% απαντά πως η τραγωδία θα επηρεάσει λίγο ή καθόλου τον τρόπο που θα ψηφίσει.
Καταλληλότερος για πρωθυπουργός εμφανίζεται σταθερά ο Κυριάκος Μητσοτάκης με 33,8%, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας συγκεντρώνει 29,3%. «Κανένας από τους δύο» απαντά το 28,8%. Επίσης, το 62,5% αξιολογεί πολύ ή αρκετά αρνητικά τη στάση της κυβέρνησης μετά τη συγγνώμη που διατυπώθηκε για το δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ το 27,5% την αξιολογεί θετικά ή μάλλον θετικά. Το 54,9% αξιολογεί αρνητικά ή πολύ αρνητικά τη στάση του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ενώ το 34,5% θετικά ή μάλλον θετικά.
Στη δημοσκόπηση της Prorata για το Attica, στην εκτίμηση της πρόθεσης ψήφου η Ν.Δ. συγκεντρώνει 28,5% από 31% στην προηγούμενη έρευνα, ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει σταθερός στο 26%, το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται στο 9,5% από 9%, το ΚΚΕ στο 5% από 4,5%, η Ελληνική Λύση παραμένει στο 3,5% και το ΜέΡΑ25 επίσης σταθερό στο 3%.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι πολίτες είναι μοιρασμένοι ως προς τις ευθύνες για το δυστύχημα. Χαρακτηριστικά, στο ερώτημα «πέρα από τυχόν ανθρώπινο λάθος, όλες οι νυν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις φέρουν την ίδια ευθύνη για το δυστύχημα των Τεμπών;» ποσοστό 48% απάντησε «όχι, η σημερινή κυβέρνηση ευθύνεται περισσότερο από τις προηγούμενες», ενώ 43% συμφωνεί «ναι, όλες οι κυβερνήσεις φέρουν την ίδια ακριβώς ευθύνη».